Grand Theft Auto IV

Skrivet av: Linkjr   2008-11-26

Här har vi spelet alla har väntat på. Alla gamers och icke gamers. Ett causal spel som också tilltalar hardcore spelaren. En blandning med andra ord. Med förbättrad spelkontroll, realistisk stad och ett onlineläge för första gången i ett Grand Theft Auto spel vill Rockstar locka alla fans till deras hyper spel.

GTA IV är ett mäktigt stort spel och en skön upplevelse. Liberty City ser bättre ut än någonsin tidigare och mycket talar för att spelet kommer vara helt otroligt. Det är ju förbaskat bra....för den som aldrig tidigare spelat ett GTA spel.
En som är erfaren av GTA spelen vilket undertecknad är så är detta inget annat än en upplevelse som inte imponerar särskilt märkvärt.

Du spelar som ryssen Nico Belic som tillsammans med andra kamrater från Ryssland kommer till möjligheternas land, America, USA. Det är nämligen så att Belics kusin Roman har sagt till Nico att USA är landet där du blir rik, skaffar det perfekta huset, äger en snygg och påkostad bil, har världens bästa tjejer och mycket annat!
Och visst har han rätt, GTA IV innehåller mycket av det goda. Tyvärr så blir Nico besviken på detta då Roman inte äger någonting av det han lovat att han skulle äga. Just därför bli Nico tvungen att skaffa pengar på andra håll. Han börjar jobba åt folk, olagligt givetvis, men det skiter han fullständigt i, han vill ha pengar. Jag kan med glädje säga att storyn är den bästa hittills i GTA serien, även om det inte säger så mycket.

Uppdragen är i princip raka kopior av tidigare GTA spel, allt från uppdrag där du fungerar som en lönnmördare till uppdrag där du tävlar med bilar. Så småningom blir du en del av maffian. Men jag säger nej tack. Har vi inte sett detta för och allt för många gånger dessutom? Skulle inte skada med nytt material och tyvärr är det också Grand Theft Auto IV´s största brist och musiken också för den delen men det tar vi om senare.

Jag erkänner att spelet innehåller nya saker också, självklart. Till exempel är du numera utrustad med en mobiltelefon för bättre kontakt med dina vänner. Via telefon får du alla uppdrag. Det är i sig inte helt nytt eftersom en mobiltelefon även fanns i bland annat Vice City fast här används den mer och du kan till exempel gå in på telefonens menyer för att ändra rignsignal, ta kort med kameran plus lite annat smått och gott som finns i dagens telefoner. En god "nyhet", absolut!
En annan trevlig nyhet är att man kan koppla upp sig mot internet i Rockstars värld. Du kan enkelt besöka internet caffé för att använda en dator för att till exempel hålla kontakten med vänner, köpa bilar osv.

Nyheterna är få och man har faktiskt tagit bort saker som fanns på förgångaren till exempel behöver man inte äta något alls då någon mätare för energi inte finns kvar längre vilket i sig är skönt då det mest var irriterande när karaktären blev hungrig.

Rockstar har främst slipat på saker såsom grafiken och kontrollen.

Liberty City är en farlig stad men samtidigt världens vackraste stad. Staden är som allra vackrast när det mörkt ute i spelet.Det är något mindre än San Andreas, fast här har man istället satsat på detaljer. Det är så detaljerat att man knappt tror sina ögon. Överallt finns det bilar, människor, träd, hus. Ingenstans är det tomt. Mäkta imponerande resultat av Rockstar med andra ord.
Det är också ett snyggt spel med grymma effekter från regnet. Havet har realistiska rörelser i form av vågor. Alla karaktärer som är iblandade i storyn är snygga. Däremot är alla övriga karaktärer man träffar på stan mindre snygga rent tekniskt och polygonmässigt.

En klar brist med GTA IV gällande grafiken är att bildhastigheten sjunker ett antal gånger under spelets gång. När det händer för mycket vilket sker när du får typ 4 stjärnor är det lätt att bilduppdateringen blir smått låg, gissar klart att den sjunker under 30 bilder per sekund när det väl händer, vilket är irriterande och dålig stil av Rockstar.
Likaså är alla mellansekvenser (det finns gott om sådana) inte alls lika snygga som spelet i sig är. Borde inte en Blu-ray skiva rymma tillräckligt mycket för att man inte ska snåla med mellansekvenserna?
En sista sak om grafiken är att det ibland ser lite mindre snyggt ut på vissa ställen, innuti vissa hus ser det ut som PS2 spel. Man har helt enkelt satsat på grafiken, dock inte så fullt ut som man önskar att dem hade gjort.

Kontrollen är utan tvekan det bästa med spelet. En solklar förbättring jämfört med tidigare delar. Utöver att man numera kan ta skydd bakom föremål som påminner starkt som cover systemet från Gears Of War kan man numera också styra fordon på ett realistiskt sätt. Med det menar jag att fordonen reagerar realistiskt, varje kurva du tar känns verklig. Du måste bromsa i tid om du ska klara av kurvorna och gör du inte det kommer din bil snurra 5 varv.
Det tar en stund att lära sig det nya systemet, men en förbättring är det när det väl sitter i en. Spelet erbjuder spelaren ett Auto sikte vilket innebär att det siktar på närmaste person när du plockar fram ett vapen som du vill använda. Pratar vi om vapen har man inte kommit med några nya vapen jämfört med tidigare delar. Det jag kan säga med en gång är att jag som erfaren GTA spelare på just PC har haft det lite svårt att vänja mig vid en handkontroll eftersom PC musen är så pass överlägsen, just därför ser jag fram emot PC versionen av GTA IV. Det kan upplevas att det är svårt att träffa sina fiender i trånga ytor, men annars fungerar autosiktet mycket bra.

Ljudmässigt har Rockstar faktiskt misslyckats. Soundtracket imponerar inte för fem öre och här hittar man tråkig pop blandat med dålig rock. Inte nog med det, man har knappt hört en enda låt i verkligheten vilket gör mig osäker på vad Rockstar egentligen tänkte på när dem inkluderade det här tråkiga soundtracket. Visst finns det några bra låtar, men tyvärr inte tillräckligt många. Den som styr Nico Belics röst är dessutom inte någon ryss utan snarare en amerikan som försökt, me misslyckats med att ändra sin dialekt för att det ska låta utländskt. För övrigt är allt annat röstskådespeleri helt okej, dock inget utöver det vanliga.

Spelet räcker länge och grundspelet slutade efter cirka 23 timmar för min del. Men där tar det inte slut utan här finns det massvis med sidospår och en massa extra uppdrag som kommer att göra att spelet håller i minst 50 timmar. Onlineläget är dessutom ganska skojigt dem första gånger, dock inget som kommer göra att du spenderar flera timmar framför TV´n. Onlineläget handlar om att döda varann, tävla med bilar osv.
Helt okej och kul att Rockstar inkluderat det vilket egentligen inte hade behövts.
Jag har det roligt när jag spelar GTA IV, i alla till en början hade jag det. Men förbaskade GTA IV har en stor nackdel och det är att uppgragen är i princip kopior av varandra och gör det hela ganska enformigt efter bara några timmar tillsammans med Nico Belic.
Synd säger jag som ett stort GTA fan. Jag börjar faktiskt tröttna och det har gjort mig osäker om jag ens kommer inhandla nästa del. Kanske går jag istället över till Saints Row... Driver spelen tänker jag dock inte diskutera om då dem senaste varit under all kritik.

Plus: Liberty City är världens vackraste stad, grym handling.
Minus: Dålig musik, uppdrag som påminner om varann allt för mycket!

Testad version: PS3 & 360, PAL.