Viewtiful Joe

Att vara filmhjälte är inte så glamoröst som man kan tro.

Vad Joe inte hade förväntat sig när han och hans flickvän Silvia satt och tittade på en av sina favoritfilmer på bio, var att filmskurken plötsligt skulle sträcka sig in den verkliga världen och plocka åt sig Silvia. Även Joe blir indragen i filmen och en jakt över sju akter tar sin början.
När Joe sedan får tag på en magisk klocka kan han förvandla sig till en rödklädd superhjälte med tillhörande slängkappa. Snart lär han sig också att hantera de superkrafter han blivit begåvad med. Dessa inkluderar att sakta ner tiden i bästa Matrix-stil så att han kan undvika projektiler och utföra snygga manövrar, röra sig i superfart och dela ut smockor snabbare än fienden hinner blinka, eller zooma in så att Joe kan stajla och dela ut spektakulära attacker i rampljuset och inta förödande (förödmjukande?) poser. Hans superkrafter påverkar även miljöerna och dess objekt på olika sätt och det är upp till dig att ta reda på hur för att kunna komma vidare till nästa scen.

Du kämpar dig fram genom en 2D-dimensionell plattformsvärld där det dyker upp allsköns olika fiender du måste bekämpa, fällor att undvika, plattformar att skutta på, samt lite olika pussel att lösa. Känslan är retrodoftande från slutet av 80-talet även om det här spelet har en hel del originella grepp som skiljer sig från de äldre förlagorna. Tyvärr så blir det ganska enformig att besegra motståndarna då man i stort sett använder samma manövrar hela tiden samt att det ofta tar en evighet att banka sönder några av de större fienderna. Dessutom använder man ofta zoomförmågan när man gör det så man får ingen överblick av vad som händer på skärmen; bara att Joe utför sina rörelser och ibland träffar en fiende som kommit inom räckhåll. Svårighetsgraden är också väldigt hög och ibland går det åt en hel del liv för att undersöka hur man ska besegra en viss fiende eller hur man ska ta sig vidare på ett visst ställe. Och även när man väl vet hur man ska göra så är det ofta fortfarande svårt att lyckas.
Till din hjälp så får du med jämna mellanrum tillfälle att uppgradera Joe med fler färdigheter, liv och andra hjälpmedel med hjälp av V-points som erhålls genom att besegra fienden. Ju snyggare du gör dig av med en motståndare desto fler V-points får du, så det kan löna sig att vara taktisk i stjärtsmiskandet.

Grafiken i Viewtiful Joe är läckert cel-shadat och känslan av tecknad film infinner sig snart. Även om Joe är väldigt detaljerad och snyggt animerad så känns fienden inte lika genomtänkta och är tyvärr ofta inte lika vackert gjorda, vilket drar ner känslan en hel del. Alla effekter när Joe använder sina krafter är dock välgjorda och ibland känns grafiken lite väl psykedelisk och det kan vara svårt att följa vad som händer på skärmen; speciellt om man bara är åskådare. Ljudet är ganska mediokert med snabbt pumpande slingor varvat med oambitiösa ljudeffekter. Ibland blir ljudet till och med olidligt då vissa scener har ett larm som ljuder tills man klarat av uppdraget. Dock så är röstskådespelet skönt att lyssna på och Joes tuffa attityd och sorglösa sätt livar upp hela spelet och det är inte sällan man drar på smilbanden åt mellansekvenserna och Joes kommentarer.

När man klarat av spelet får man möjligheten att spela genom det en gång till som Dante (Devil May Cry) med ny dialog i mellansekvenserna, även om rörelseschemat inte skiljer sig från Joe. Tyvärr så är Dantes dialog på japanska (textat på engelska), så en del av röstskådespelet går om intet för hans äventyr. Såvida man inte är kunnig i Japanska naturligtvis.

Om de hade arbetat lite mer på själva slagsmålsdelen så den hade blivit mer underhållande hade spelet nått betydligt högre höjder. Sammantaget är spelet välgjort och man får känslan att man vill ta sig vidare bara en liten bit till, men kunde blivit så mycket bättre om dess uppenbara brister hade blivit åtgärdade. Kanske blir spelets båda kommande uppföljare rikligt förbättrade eller är de dömda, likt filmer, att bli blekare kopior av dess originella original?

Grafik: 7
Ljud: 6
Spelbarhet: 6