The Mark of Kri

Tecknade barbarer för vuxna.

The Mark of Kri är berättelsen om den storvuxne krigaren Rau. Som novis inom svärdskonsten så står Rau inför det inte alltför komplexa valet att antingen hjälpa värdshusvärden med hans sysslor eller att ge sig av ut i skogen och sätta stopp för det rövarband som härjar i trakten. Att torka av bardiskar är ingen syssla för en stor krigare, så Rau bestämmer sig för att leta upp rövarna och ge dem en överdos svärd instuckna i allehanda kroppsdelar. Med sig på äventyret har han sin magiska fågel, Kuzo, som kan flyga i förväg och spana efter fiender och fällor och aktivera switchar som Rau själv inte kommer åt.

Det dröjer inte länge innan Rau stöter på historien om Mark of Kri - en ond förbannelse gjord för att förgöra världen. Som tur var blev förbannelsen delad i sex stycken och spridda över världen innan den hann användas. Nu är det dock någon som håller på att samla ihop alla delar och det är upp till Rau att förhindra att så sker.

Varje uppdrag utgår från värdshuset där man börjar och kan innan varje uppdrag prata med de olika gästerna eller gå iväg och träna med sin mästare där man får lära sig strida på ett effektivt sätt.
Du styr Rau i tredjeperson där han lunkar eller smyger fram genom skog och mellan byggnader. När du stöter på fiender har du ofta två grundläggande val i hur du ska ha ihjäl dem. Antingen stormar du på som den barbar han ser ut att vara och hugger ihjäl allt du ser, eller också försöker du smyga dig på fienderna och döda dem i lönndom. Stridssystemet är väldigt innovativt. I stället för att som vanligt hugga mot den närmsta fienden med hjälp av knappar och spak så tilldelar man de olika knapparna (kryss, fyrkant och cirkel) olika mål med den högra analoga styrspaken. När man sedan trycker på respektive knapp så attackerar han denna personen med olika attacker. Om man dessutom bara markerar en fiende så lämnas de två övriga knapparna fria för att utföra olika kombinationsattacker som gör extra mycket skada och ofta även har ihjäl fienden ögonblickligen. Att döda fiender i lönndom sker på ungefär samma sätt, fast man måste smyga sig upp på fienden bakifrån utan att denne märker det innan man utför sin attack. Smygattackerna har ihjäl fienden automatiskt och tyst så att övriga fiender inte märker det såvida de inte står i synfältet. Senare i spelet får du tillgång till fler vapen än svärdet, däribland en pilbåge som kommer väl till pass. Tyvärr är Rau nästan lika klumpig att styra som han ser ut och det känns ofta som man inte har ordentlig kontroll över honom. Kameran är oftast samarbetsvillig men brister i att man inte kan rotera den runt sin barbar när han rör sig för att på så sätt få bättre översikt över området. För att se sig omkring måste man gå in i förstapersonsvyn vilket är lite omständligt, speciellt om det råkar finnas fiender i närheten. Miljöerna i banorna är tillräckligt varierade för att hålla kvar upptäckarlustan ända till slutet även om det mest rör sig om att ta sig från punkt A till punkt B och ha ihjäl de flesta fiender i mellan med en och annan spak att dra i.

Grafiken i spelet har en tecknad stil med parodiska proportioner på Rau och hans fiender. Allt är färglagt i glada färger och alltifrån texturer till animeringarna är välgjorda. Tyvärr så sackar spelet ibland när det finns dussinet fiender på skärmen men det händer inte alltför ofta och inget som man irriterar sig på. Trots sin barnfriande grafik så är spelet definitivt inget för barn. Den blodtörstige Rau halshugger, lemlästar, styckar, kapar, spetsar och naglar fast sina fiender på ett mycket brutalt sätt med sina allehanda vapen. Även om det ofta ser mer komiskt än skrämmande ut på grund av grafikens uppbyggnad så har spelet belönats med en 18-årsgräns.

Ljudet i spelet är dock ganska sparsamt men välgjort och består mest av vapenskrammel och stämninghöjande miljöljud och musikslingor, som man varken märker eller irriterar sig på.

Själva spelet är ganska kort; mellan 8 och 10 timmar tar det att spela igenom. Genom att klara vissa uppgifter på varje bana så låser man upp en del extrasaker som olika dräkter, arenor och konceptteckningar som kan ge underhållning i någon extra timme när man är klar med huvudäventyret.

Grafik: 8
Ljud: 7
Spelbarhet: 7