Fable II

Skrivet av: outcast   2008-11-15

Jag var aldrig jätte otroligt förtjust i Fable 1. Jag tyckte det var ett helt ok roligt lite simpelt rollspel, men så jättefast kände jag mig inte. 2:an gör dock allting otroligt mycket bättre och jag känner mig mer besatt av detta spel än något annat jag spelat på mycket länge.

Du spelar återigen en hjälte i fantasy världen Albion. Denna gång kan du välja på att vara man eller kvinna, vilket är kul, och som vanligt är det sedan upp till dig om du vill vara en god beskyddare eller en riktigt ondskefull typ. Det jag lade märkte till först är hur otroligt vacker designen och stilen är i detta spel. Allt flyter perfekt ihop med röstskådespeleri, grafik och musik. Personligen tycker jag detta är det spel med mysigast grafik jag nånsin sett (tom mysigare än Eternal Sonata!) och jag stannar många gånger upp i mitt äventyr för att bara titta på alla vackra miljöer med lummiga skogar och flugsvampar i gräset så långt man kan se.

Det finns dock några nackdelar med detta spel och de flesta hänger ihop med att spelet är lite väl simpelt och även lite obalanserat på detta sätt. Tex så är det omöjligt att dö, tar din hälsa slut så slås du omkull, får ett ärr (vilket egentligen bara är kul) och förlorar den erfarenhet du inte sugit i dig redan. Det andra problemet är hur man tjänar pengar i spelet. Det är alldeles för lätt att bli stenrik väldigt fort. Du kan antingen ta jobb som tex smed eller krögare och efter ett litet tag har du nått de högsta nivåerna och drar in mer pengar än du kan göra av med. Ännu värre blir det sen när du börjar köpa fastigheter. De butiker eller byggnader du hyr ut får du hela tiden betalt för var 5:e minut (du får även betalt när du inte spelar spelet) och just nu får jag 20.000 guldmynt varje 5:e minut. Det blir ännu löjligare när man ibland hittar grottor med skattkistor som innehåller ca 100-200 guldmynt och det märks ännun mer då hur ogenomtänkt detta är.

Inget av dessa fel kan dock rubba att detta är ett av de roligaste, mysigaste och mest beroendeframkallande rollspel man kan hitta. När man spatserar in på torget i huvudstaden och får syn på en flicka man vill imponera på, ställer sig brevid henne och drar igång världens fetaste brakfis i ansiktet på henne sammtidigt som hon utbrister "wonderful" så kan man inte göra annat än att skratta rakt ut, varje gång. Jag längar redan efter 3:an..

Medlemsrecensioner36
Samlat betyg: 7.9/10
1