Gears of War 2

Skrivet av: Bartman   2008-11-09

"Yaay, Gears of War 2 damp ner i brevlådad en dag för tidigt". jag är inte den som klagar för denna episka actionmassaker måste upplevas så snabbt som möjligt.
Gears of War 2 är (obviously) den mycket efterlängtade uppföljaren till Epics ursnygga våldsorgie från 2006.

Det första man tänker på i ett spel som det här är i mitt fall grafiken. Eftersom ettan var så kriminellt snyggt så hade denna slaktfest höga förväntningar att leva upp till. Detta klarar den dock galant och visar ännu en gång var skåpet ska stå med. Med extremt detaljerade miljöer och bländande ljuseffekter leverar Gears of War 2 en oförglömlig grafik upplevelse. Att epic mångdubblat antalet fiender som kan visas på skärmen bidrar också till den redan förträffliga helheten.

När det gäller spelbarheten så finns det inte mycket att klaga på. Om du spelat del ett så vet du vad det handlar om, en tredjepersons shooter ska helt enkelt styras på det här sättet.
Det första spelet avslutades med att stenhårda huvudpersonen Marcus och hans gäng med muskelpaket detonerade en gigantiskt bomb i de elaka "locust" varelsernas tillhåll. Denna förpestade ras av utomjordiskt dravel klarade sig dock och är nu argare än någonsin. Dags för Marcus och hans polare att ta upp kampen igen. Kampanjen är denna gång lite längre och lite svårare, vilket verkligen uppskatas då det första Gears kunde klaras av på en förmiddag. Det betyder tyvärr inte att del två är ett långt spel, tre timmar till hade inte skadat.
Men som vi alla vet, när storyn på en maffig shooter har betats av på diverse svårighetsgrader så är det ju multiplayern som får oss att fortsätta mördandet.
Några extra spellägen, nya banor samt möjligheten att välja mellan två olika starvapen har lagts till denna gång. Samt möjligheten att spela tio (omg!) istället för åtta spelare. Man fick som sagt välja mellan två olika startvapen, en av dem är "lancer riflen" med den ökända motorsågsbajonetten.

Jag spelade inte det första Gears särskilt mycket online så jag vet inte hur det var då. Men i del 2 är motorsågen verkligen irriterande övermäktig. Det känns som att hälfen av alla "kills" utförs med bajonetten i högsta hugg. Detta gör att valet av vapen innan matchen blir allt för lätt, utan motorsåg klarar du dig inte helt enkelt. Trots det så är online läget mycket bra och väldigt beroendeframkallande, (oj, är klockan 03.22...)

Nu kommer vi till spelets enda stora minus. Fordonssekvenserna är till allas stora förskräckelse fler än i del ett. Att styra fordon i Gears of War 2 är olidligt oprecist och tråkigt. Som alla värst är det då du ska försöka manuvrera ett flygande kreatur på en allt för lång bana. Förutom detta så finns det inget att klaga på. Gears of War 2 är ett stencoolt, köttigt och allmänt skitbra actionäventyr.

Om du gillade ettan finns det inget risk i helvete att du kommer ogilla detta. Gillade du inte ettan så... kan det vara värt att prova del 2 i alla fall. Försök att inte le när du (bokstavligt talat) spränger av skallen på din fiende.

Medlemsrecensioner61
Samlat betyg: 9.2/10
1