Svenska
MEDLEMSRECENSION

Command & Conquer: Red Alert 3

EA är tillbaka med ett nytt Command & Conquer spel efter Tiberium Wars, och denna gång mäter det sig upp till Dawn of War och Sins of a Solar Empires nivå.

Löjtnant Eva McKenna, som spelas av skådespelerskan Gemma Atkinson, pratar om mitt uppdrag. Jag ska infiltrera en sovjet bas och förstöra den. Jag sitter och lyssnar noggrant på det hon säger för att veta vad det är för situation. Efter att hon pratat klart och mellansekvensen är slut startas spelet, och jag börjar bygga min bas och armé för att anfalla sovjet basen.


Red Alert 3 är likt de tidigare Command & Conquer spelen med några nya tillägg. I stort sett går det ut på samma sak som de flesta strategispelen gör. Det går ut på att bygga sin bas, bygga upp sin armé och anfalla fienden. Det låter förstås väldigt trist, och vissa strategispel är verkligen trista.
Man har tillgång till alla resurser och man har inga problem att få tag i resurser ifall de tar slut. Som tur är inte Command & Conquer spelen så, och Red Alert 3 är inget undantag.
I Red Alert 3 finns det flera gruvor i varje bana, beroende på hur stor den är. Varje gruva har 50000 guld, och man måste bygga en guld omvandlare för att en transport bil ska ta guldet och omvandla det till resurser som kan användas för att bygga byggnader eller trupper. Vid basen finns det minst två guld gruvor, men det räcker inte till för att kunna skapa en stor armé. Man måste sprida sig ut på mappen, och att sprida sig ut och kunna försvara varje plats är utmanande. Det är det som gör Red Alert 3 lite mer annorlunda från andra strategispel. Det kräver mycket taktik.
Strategispel ska inte gå ut på bara bygga en armé och anfalla. Strategispel ska kräva strategier och taktik, och det är exakt vad Red Alert 3 har.
I Red Alert 3 är det svårt att möta en fiende på Medium svårighetsgraden. Fienden bygger upp sin armé väldigt snabbt och anfaller med små vågor, som kan orsaka stor skada. Det krävs att man vet exakt vad man ska göra och när man ska göra det. Byggnaderna måste byggas i rätt ordning. Att bygga en hög av "Power Plants" är inte det smartaste. Det är smartare att bygga några "Power Plants" så man har energi resurser, och sedan bygga t ex en barrack eller byggnad som skapar fordon. Medan man skapar en armé kan man fortsätta skapa "Power Plants" för mer energi resurser. Det är ett exempel på en bättre strategi, som kan hjälpa en mycket i spelet.


EA har självklart tagit med dem riktiga mellansekvenserna som funnits i de tidigare spelen. Det är riktiga skådespelare och riktiga miljöer. Ingenting i mellansekvenserna är animerat, och det är faktiskt en mycket rolig och intressant sak. Det känns mer realistiskt, även om Red Alert 3 inte är så realistiskt, och mer intressant än animerade mellansekvenser. EA betalade även många kändisar för att spela i mellansekvenserna. Några av skådespelarna som är med i mellansekvenserna är Jonathan Pryce, J.K. Simmons, Jenny McCarthy, Gemma Atkinson, Autumn Reeser och många fler. Det känns ännu mer intressant då det är kända skådespelare som man tidigare sett i olika tv serier eller filmer.
Manuset är däremot inte lika bra som många förväntade sig. Vissa få repliker och vissa få scener kan få det att kännas som en B-film. De som gjort det bästa jobbet är skådespelerskorna Ivana Milicevic (Uppdragsgivaren för Sovjet, Dasha Federovich), Gemma Atkinson (Uppdragsgivaren för de Allierade, Eva McKenna) och Kelly Hu (Uppdragsgivaren för Empire of the Rising Sun, Suki Toyama).

Spelet har nya effekter, ny fysik och mycket annat. En nyhet är att man kan bygga vissa byggnader i vattnet, vilket kan förhindra landstrupper att anfalla dessa byggnader. Men stridsbåtar och ubåtar kan självklart attackera byggnaderna i vattnet, så det gäller att bygga upp ett bra försvar.
En stor nyhet i Red Alert 3 är självklart Co-Op läget i kampanjen. I varje kampanj kan man spela upp till två personer för att besegra motståndaren. Ifall man väljer att spela själv så styrs den andra basen av datorn. Man har en liten ruta längst upp till vänster där man kan ge fyra olika order till sin kamrat, ifall den styrs av datorn. Detta kan vara bra ifall man behöver hjälp att försvara sin egen bas. Kamraten brukar oftast skicka trupper ifall den har trupper tillgängliga.


Man kan spela som tre olika fraktioner, och dessa fraktioner har olika historier. Alla fraktionerna är med i kriget och man kan spela som alla tre. Man får se kriget från den fraktionen man valts vinkel.


Sovjet är en av de fraktionerna man kan välja. Sovjet satsar väldigt mycket skada fienderna och använder råstyrka. De har stora tankar, farliga trupper och starka helikoptrar/flygplan. De stora tankarna kan köra på mindre tankar för att förstöra dem. Sovjet trupperna använder sällan attacker som kan förbättra skadan, utan de använder bara styrka. Det finns liten infiltrerings trupp som kan hoppa in i fiendens fordon och förstöra den från insidan. Även om Sovjet prioriterar styrka, så är det inte en överlägsen fraktion. EA har balanserat Sovjet så att de inte kan vinna över fienderna utan att de får en chans.


The Empire of Rising Sun är en armé från Japan som söker världsherravälde. Japan är ett mycket modernt land som har gjort stora framsteg inom teknologin, och i Red Alert 3 är det likadant.
Japanerna har väldigt avancerade trupper som även liknar vissa Transformers figurer. Det finns stora robotar som kan krossa allt i sin väg, avancerade tankar och även trupper som kan både vara i luften och på marken. De trupperna kan göra en stor skillnad i striderna, då vissa trupper inte kan attackera fiender i luften eller vissa på marken. Ifall man inte har en "Anti-Air" trupp med i sin armé så kan japanerna snabbt dra upp några trupper i luften och anfalla, utan att de andra kan göra motstånd. Det finns även kamikaze trupper som offrar sig själva för att hjälpa till.


De Allierade är en väldigt balanserad fraktion, och de tillhör USA. De har flygplan som kan frysa fienderna till is och förhindra dem från att anfalla. De gör även fienderna mer sårbara.
De Allierade har väldigt bra försvar och anfall. Deras trupper hjälper varandra på olika sätt. En trupp kan försvara fiendens försvar så att de övriga trupperna kan anfalla och göra mer skada. Detta är självklart en mycket bra egenskap som de Allierade har. De Allierade har en skillnad från Sovjet då det kommer till bombard skepp. Sovjets skepp har oändligt mycket ammunition men åker väldigt sakta, medan de Allierades bombard flygplan åker mycket snabbare men har en viss mängd ammunition. Så de Allierades bombard flygplan måste åka tillbaka till sin bas för att få tag på mer ammunition för att fortsätta anfalla.
De allierade använder även infiltrerings agenter som kan klä ut sig till fienden och bryta sig in i fiendens bas och sedan gå in i byggnader för att se till att de inte fungerar.

En annan nyhet från Red Alert 3 är specialegenskaperna som varje fraktion har. Sovjet satsar fortfarande mer på våld och de Allierade satsar på lite mer olika saker som att se till att fienden får problem att få tag i trupper snabbt, eller så kan de skicka iväg en tidsinställd bomb som skapar en massiv explosion eller något liknande.
De Allierade är balanserade och aningen mer defensiva jämfört med de andra fraktionerna, vilket kan vara något bra ifall vill ha både ett bra försvar och ett bra anfall. Sovjet satsar som sagt fortfarande mer på det offensiva, vilket passar bättre till dem som gillar att skapa en armé och sedan bara åka runt och förstöra allt i sin väg.
Red Alert 3 är det perfekta strategispelet för strategispels älskare och folk som gillar att luta sig bak och njuta av ett grymt och roligt strategispel.

Grafik: 9
Spelbarhet: 9
Ljud: 8
Hållbarhet: 9

Plus: Underhållande, varierande fraktioner, intressant handling, bra skådespeleri och beroendeframkallande.

Minus: Aningen konstig kamera, vissa uppdrag är aningen dåliga.


Ett fantastiskt strategispel som bjuder på mycket underhållning.

Samlat betyg: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10