Fable II

Skrivet av: baathen   2008-11-06

Fable 2 har varit ett av år 2008 mest efterlängtade titlar. Förväntningarna har dock inte varit lika stora sen det först Fable, som var en stor besvikelse. Spelet var inte på något sätt dåligt, men spelet hade blivit hypat mer än en gång före releasen av Peter Molyeneux, ledare på Lionhead studios. Han har varit noga med att inte skapa för höga förväntningar innan Fable 2 och det är kanske därför spelet är så bra, för nu tar man verkligen det för vad det är. I Fable 2 följer du din karaktär från barnsben till vuxen ålder, och redan från början sätts stämningen in, med en vacker stad en snöig vinterdag, där du och din syster kämpar för att överleva dagen. Början av spelet funkar som en genomgång av kontrollerna. Valet att vara god och ond fanns i första Fable, och det byggs vidare på i tvåan.

Nästan allt du gör har en påverkan på hur folk ser på dig, beundrande eller skräckslagna. Genom att göra olika uttryck (expressions) så kan du imponera på folket eller håna dem. Beroende på hur folk ser på dig så förändras också diverse andra saker, såsom priserna på varor i diverse affärer, där du kan få rabatt för att personen tycker om dig, eller för att de är rädda för dig. Detta byggs dock inte på tillräckligt mycket, och du känner ofta inte att det du gör får för stora konsekvenser, och för att få personer att gilla dig krävs inte mer än att överanvända dina tillfogade uttryck tills personen faller för dig. Du kan ju alltid köpa nya uttryck och alla personer gillar inte samma uttryck, men det blir aldrig mer komplicerat än det, vilket enligt mig kunde varit mer utvecklat. Det görs väldigt få val i huvudstoryn som påverkar världen på det sättet att du verkligen tänker: "Oj, nu blev det såhär för att jag gjorde så!"

En av de mest påtalade nyheterna med Fable 2 var hunden, som följer med dig från början och som alltid finns där. Här har Lionhead lyckats desto bättre, för man kan inget annat än att bry sig om hundrackaren. Det syns att det lagts ner mycket tid på att göra hunden verklig, hans rörelseschema och beteende är väl genomarbetade och ger honom en personlighet från första början, mer så än de mänskliga huvudpersonerna i historien. Han kan också lära sig ett antal olika nya uttryck som går att köpa, däribland kan han lära sig att spela död. Hunden är dock inte med bara för att vara. Han hjälper också till under spelets gång med att sniffa upp nergrävda saker och gömda skattkistor. Han är också till hjälp i striderna där han kan döda folk som ligger ner med ett avslutande bett. Det går helt enkelt inte att inte älska din bäste vän, och för mig blev det att han var den enda jag kände medkänsla för.

Fable 2 skulle inte vara ett rollspel om det inte fanns fiender att nöta och diverse egenskaper att förbättra. Egenskaperna är uppdelade i Will(Magi), Skill(förbättring av skjutvapen) och Strenght(närstridskunskaper). Beroende på vad man använder i strid, får man mer erfarenhet av det. Förbättringar i dessa egenskaper gör inte bara ditt alter ego bättre på konsten att slåss, utan han/hon får också ett förändrat utseende. Om du använder mycket magi lyser du snart av magi då det syns på ditt skinn med ett lysande ådror. Förbättrar du din strength blir du större och mer muskulös. Förbättrar du din skill blir du längre. Om du inte vill se ut Rambo får du se upp med att förbättra din fysik för mycket! Striderna funkar väldigt bra och är förvånansvärt komplexa med tanke på att de är fördelade på tre knappar: B för magi, X för närstrid, och Y för avståndsvapen. Man kan improvisera i striderna och kämpa sig fram till en bra taktik. Magi innehåller de roligaste egenskaperna, såsom möjligheten att kontrollera tiden, så att motståndarna lätt kan jämföras med sengångare, medan du är lika snabb som vanligt. Det finns också förmågor såsom eldbollar, eller den personliga favoriten: återuppliva döda fiender som nötar ner sina gamla polare. Vapenarsenalen är stor med allt från flintlockspistoler till bredsvärd och det finns massvis med kläder att välja mellan. I Fable 2 påverkas inte din tålighet av vad du har på dig för plagg, vilket gör att nästan ingen hjälte är den andra lik, och det finns inga rustningar som är bättre än de andra. Förutom att ändra ditt utseende genom att förbättra sina egenskaper finns det också diverse tatuerare och frisörer som mer än gärna donar om din hjälte till ett visst pris. Du får också se upp med vad du äter, då praktiskt taget allt förutom det gröna godiset läggs på omfånget. Du har också valet att vara kvinna, vilket inte fanns i ettan.

Fable 2 är väldigt genomarbetat och både ljud och grafik förnöjer. Grafiken, även om den inte är mycket för världen rent tekniskt, levererar en designrikedom som inte finns i många andra spel. Färglada ängar i alla dess färger och mysiga byar och städer utbytts av mörka grottor och dystra skogar. Musiken följer elegant med händelserna i spelet och byts från glad till dyster vid rätt tilfälle, och en symbios mellan de båda skapas, vilket höjer upplevelsen många gånger. Även röstskådepspelet är superbt och humorn skiner verkligen, Fable 2 kommer få att skratta ett antal gånger, det lovar jag.

Är man intresserad av ekonomi så finns det även möjligheter att agera affärsgeni och tjäna storkovan. Du kan köpa hus och hyra ut dessa, antingen med hög ränta, vilket gör dig mer korrupt, eller med lägre ränta, vilket är en god och självuppoffrande aktion. Du kan också arbeta med diverse jobb såsom skogshuggare och bartender, vilket dessvärre är lite för lätta att tjäna pengar i, vilket lätt gör dig till en rik man som äger det mesta. Man bör inte ha problem med ekonomin i detta spelet, och det hade kunnat vara lite svårare, eller mer varierade minispel i yrkena. Vill du ha lite utmaning rekommenderar jag att bli rik på att köpa billigt på diverse reor som händer ibland i världen, och sälja dyrare på andra ställen, men även detta är lite väl lätt.

Huvudstoryn i Fable 2 är lite väl kort, men du kan räkna med många timmars underhållning om du ska göra klart alla miniuppdrag och hitta alla demondörrar och stenstatyer som finns gömda i världen. Allt som allt så är kokar Lionhead ihop en nästintill perfekt blanidning av bild, ljud, story och spelbarhet, och resultatet är en välsmakande upplevelse som ingen bör missa.

Medlemsrecensioner36
Samlat betyg: 7.9/10
1