Rock Band

Rock Band - Spelet som revolutionerade music/rythm-genren, triggade liknande spel av andra utvecklare och på så sätt startade en massor av diskussioner (som senare kom att bli urartande bråk) om vilket spel som är bäst. Helt enkelt ett spel som påverkade mycket trots sin korta historia. För att åstadkomma något så stort krävs ett fantastiskt spel, och det är just vad det är...

Historien börjar i OnOff, dagen Rock Band släpps i Sverige. Jag och min vän Johan väntar ivrigt på att butiken ska öppna, med pengar i fickorna och glimten i ögat. Vi släpps in, frågar efter spelet och efter några omständliga minuter står vi utanför med butikens enda exemplar av instrumentpaketet. Tur som vi har så träffar vi min pappa, som precis varit i ICA Maxi stormarknad och handlat. Alltså skjuts direkt hem för en extra halvtimme med spel.

Efter de magiska ögonblicken då man satte ihop instrumenten och satte spelskivan i boxen var det dags att äntligen spela. Harmonix har fixat en någorlunda bra karaktärsskapare där man simpelt väljer kläder, accessoarer, frisyr och smink. Det bästa med karaktärsskaparen är att lägga till så kallad "face-paint", alltså smink som om man vill kan täcka hela ansiktet. Det går ganska snabbt att lära sig, och sen är det lätt att replikera valfri kändis som använder sig av facepaint eller t.o.m. mask (Läs: Joey Jordison(Slipknot)).

Första gången man körde igång en låt var det svårt att koncentrera sig på noterna, eftersom man var så imponerad av framträdandet av ens egna lilla bandmedlem. Då syftar jag på de olika vinklarna samt det realistiska instrumentspelet Harmonix hade ordnat. Valfri musikvideo av en livespelning är direkt jämförbart med hur det ser ut i bakgrunden när man spelar en låt. Gitarristerna hoppar runt, trummisen viftar med sina stockar och sångaren kan till och med ibland lägga sig ner på golvet vid slutet av en låt.

Den grafiska biten är väl okej, helt klart överträffande det man förväntar sig av den här sortens spel. Fretboarden är välgjorda och snäppet gensomskinliga, vilket är väldigt bra då man har lättare att kolla in de animerade bandmedlemmarna i bakgrunden. Effekter som stroboskop, rök och strålkastare läggs till passande i låtarna, men stroboskopet kan vara aningen irriterande ibland. Perfect Insanity är ett utmärkt exempel, då hela outrot har stroboskopeffekter i takt med låten. Det kan även upplevas som att det skänker spelet mer realism och mer likhet med ett riktigt uppträdande.

Layouten av noterna känns alltid passande, antagligen för att jag är aningen tondöv. Trummorna ska det dock klagas på då crashcymbalen konstigt nog är placerad längst till höger. Ett annat problem är att kickpedalen både fungerar som kick till hi-haten och baskaggen i vissa låtar. Detta förekommer dock extremt sällan och påverkar inte upplevelsen ett dugg. I förhållande till Guitar Hero-spelen känns det bättre när noterna numera är rektangulära, istället för runda. Detta tillsammans med att noterna är lite större än i Guitar Hero, gör att noterna inte ser lika utspridda ut.

"Overdrive mode", Rock Bands svar på "Star Power", fungerar individuellt för varje bandmedlem. Här kan den även användas till att rädda bandmedlemmar som spelat för dåligt och strykts ur låten. Tredje gången man åker ut är det kört. Att fungera som ett team är då extra viktigt eftersom alla måste gå in i overdrive samtidigt om man vill nå den eftertraktade multipliern "8x" och kanske utse en person som sparar Overdrive för att senare kunna rädda den spelaren som är osäker på om han klarar av låten eller inte.

Sångdelen är upplagd på ett helt annat sätt där man på värsta Singstar-vis bara behöver fokusera på att träffa rätt tonhöjd, vilket märks av online där man hör vissa som klarar av låtar på högsta svårighetsgraden (expert) genom att bara nynna. Om man i låten ska skrika oregelbundet (pubertalt) eller bara prata så kommer en s.k. talky part. Då är det bara viktigt att säga rätt ord. De bitarna är ofta lite defekta, och man kommer lätt undan med att säga massor av oförståeligt nonsens (ofta även med "awesome"-ranking). Om man istället är ärlig och alltid sjunger texten som scrollar förbi, är sångdelen roligast jämte trummorna. Under långa uppehåll från sång, såsom solon, får man även använda micken som cowbell eller tamburin för att få lite extrapoäng.

Trummorna är ju en del i spelet som är ny för nästan alla, och är fortfarande en av de mest drivande anledningarna för inköp av spelet. Själv började jag lite lugnt, på "normal", men man lärde sig snabbt och fastnade aldrig på en låt förrän man prövade på "expert". Ärligt talat så lyssnar jag oftast inte så mycket på trumspelet i låten och därför har jag inte luskat upp någon speciell brist i layout som jag inte nämnt innan. Själva hårdvaran däremot, har många brister såsom triggningspads som slutar reagera samt en lättknäckt kickpedal. Som tur är gäller ett års garanti om spelet inte är import. Hursomhelst ses trummorna oftast som huvuddelen i spelet, så räkna med att gästerna trängs framför trumkitet medan du blir placerad bak micken för att skråla fram luftvägsinflammation.

Gitarrspelet fungerar som i de tidigare Guitar Hero-titlarna med endast ett fåtal undantag. För det första så är solodelarna uppbyggda så att du kan använda de nya soloknapparna, utan att behöva trycka upp och ner på strumbaren. Använder man soloknapparna vid en "Big Rock Ending" så behövs ingen strumming där heller. För det andra, så är strumbaren av en helt annan sort och saknar det vanliga "klicket" som hos valfri Guitar Hero-gura vilket enligt mig är en klar förbättring. Som en tredje punkt bör det nämnas att man även har lagt till en spak som växlar mellan ljudeffekter som låter när man gått in i "Overdrive-mode"

Låtlistan är helt okej, och efter de nerladdade låtarna jag har i skrivandes stund finns det inte mycket kvar att önska. Jo, enstaka band kan man alltid önska, men stort sett.

Låtlistan som den ser ut för mig i skrivande stund (observera att min syster laddade ner Oasis):

Day Late, Dollar Short - The Acro-brats
Train Kept A Rollin' - Aerosmith*
Blood Doll - Anarchy Club
Blinded By Fear - At the Gates
Pleasure (Pleasure) - Bang Camaro
Sabotage - Beastie Boys
Paranoid - Black Sabbath*
Call Me - Blondie
(Don't Fear) The Reaper - Blue Öyster Cult
Beetlebum - Blur*
Wanted Dead or Alive - Bon Jovi
Foreplay/Long Time - Boston
Should I Stay or Should I Go? - The Clash
Welcome Home - Coheed and Cambria
Nightmare - Crooked X
Suffragette City - David Bowie
Can't Let Go - Death of the Cool
Highway Star - Deep Purple
Hier Kommt Alex - Die Toten Hosen
Indestructible - Disturbed
Inside The Fire - Disturbed
Perfect Insanity - Disturbed
Thrasher - Evile
Epic - Faith No More
Dead on Arrival - Fall Out Boy
I'm So Sick - Flyleaf
Learn to Fly - Foo Fighters
Brainpower - Freezepop
Sprode - Freezepop
Still Alive - GLaDOS
I Think I'm Paranoid - Garbage
Countdown to Insanity - H-Blockx
D.O.A - The Haunted
Main Offender - The Hives
Die, All Right! - The Hives
Celebrity Skin - Hole
I Get By - Honest Bob and the Factory-to-Dealer Incentives
Run to the Hills - Iron Maiden*
Are You Gonna Be My Girl - Jet
Perfekte Welle - Juli
Detroit Rock City - KISS
When You Were Young - The Killers
29 Fingers - The Konks
Manu Chao - Les Wampas
Simple Man - Lynyrd Skynyrd
...And Justice for All - Metallica
Blackened - Metallica
Ride the Lightning - Metallica
Enter Sandman - Metallica
Flirtin' with Disaster - Molly Hatchet
Time We Had - The Mother Hips
Mississippi Queen - Mountain*
Hysteria - Muse
Electric Version - The New Pornographers
The Hand That Feeds - Nine Inch Nails
In Bloom - Nirvana
Here It Goes Again - OK Go
Live Forever - Oasis
Wonderwall - Oasis
Rock ‘n' Roll Star - Oasis
Don't Look Back In Anger - Oasis
Green Grass and High Tides - The Outlaws*
Wave of Mutilation - Pixies
New Wave - Pleymo
Next to You - The Police
Message In A Bottle - The Police
Go with the Flow - Queens of the Stone Age
Orange Crush - R.E.M.
Creep - Radiohead
Blitzkreig Bop - Ramones
Dani California - Red Hot Chili Peppers
Gimme Shelter - The Rolling Stones
Tom Sawyer - Rush*
Cherub Rock - Smashing Pumpkins
Black Hole Sun - Soundgarden
Push It - Static-X
Charlene (I'm Right Behind You)
Vasoline - Stone Temple Pilots
Reptilia - The Strokes
Ballroom Blitz - Sweet*
Toxicity - System of a Down
B.Y.O.B. - System of a Down
Timmy & the Lords of the Underworld - Timmy & the Lords of the Underworld
Monsoon - Tokio Hotel
Outside - Tribe
Seven - VAGIANT
Promised Land - Vesuvius
Say It Ain't So - Weezer
Won't Get Fooled Again - The Who
Maps - Yeah Yeah Yeahs

(* = cover)

Med 90 låtar har man ju en överväldigande hållbarhet, synnerligen ett par vänner som extra bandmedlemmar. Spelet är liksom inte gjort för en spelare, även om man har en del att spela i enspelarläget. Onlinedelen tillför också en del, även om det inte är så mycket. Att kunna ladda ner låtar från "Music Store" tillför dock mycket mer, och är väldigt bra om man spelar ofta.

Till betyget;
Grafik: 7
Spelbarhet: 9