Saints Row 2

GTA får se sig slaget, igen. Redan med Saints Row så hade GTA-serien fått sig en värdig utmanare, som på flera punkter totalkrossade GTA-serien. Nu är Violation tillbaka och gör, åter igen, ett spel som är bättre än GTA.

10 år har gått sedan i stillwater och några nya stadsdelar har byggts till. Bland annat ett fängelse, och det är där spelet börjar. Det börjar med att du får bestämma hur du ska se ut, och det är inte nåt simpelt "välj mellan 10 förprogrammerade ansikten" utan det är ett rätt så avancerat karaktärsbyggnadsläge. Du väljer allt själv, från kroppsformen till huvudform, till ögonstorlek, till.. ja, ni fattar.

Själva spelet börjar med att du ska rymma från fängelset. Eftersom det är första uppdraget så är det inga större problem, ta båten och åk till Stillwater ungefär. Där ska du tillsammans med Gat (som du precis hjälpt slippa från dödsstraff) återskapa ert gamla gäng Third Street Saints.

Stillwater, som en gång tillhörde Saints, har blivit övertaget av tre nya gäng. Ronin, Sons of Samedi och the Brotherhood. Alla tre har en egen story, som trots vad alla recensenter tycker, faktiskt är någorlunda bra. Inget GTA IV, men ändå över godkännt. Uppdragen skiljer sig rätt mycket mellan de olika gängen också och därför tröttnar man inte på att göra dom. Det enda enformiga är att ibland så ska gänget försöka återerövra en stadsdel du redan har tagit över. Då är det bara att släppa allt du gör och åka dit och rätta till allt.

Skulle du trots dessa uppdrag tröttna på huvudstoryn så kommer vi till det som gör att Saints Row 2 verkligen drar ifrån GTA IV. Nämligen aktiviteterna. Aktiviteter är dom lekfulla småuppdragen på sidan av huvudstoryn. Av dessa aktiviteter så får du respekt, som behövs för att låsa upp nya uppdrag, och du får såklart pengar. Det finns vanliga aktiviteter så som race, hitman och chop shop (jag har ändrat till engelska, och kommer inte ihåg vad det heter på svenska). Det finns även lite annorlunda aktiviteter som Fight Club (6 nivåer, döda alla fiender för att vinna) Demolition Derby (förstör andra bilarna innan du själv förstörs)Heli assault (Med hjälp av en attackhelikopter ska du assistera dina kompisar nere på marken) Fuzz (Klä ut dig till polis och spela in ditt eget COPS) det är bara några av alla roliga aktiviteter det finns att göra. Jag har dock inte nämnt den sjukaste av alla än, nämligen Septic Avenger där du åker runt i en kloakbil och ska samla ihop pengar. Detta gör du genom att med hjälp av kloakvattnet (fullt med alla möjliga mysiga saker) spruta ner hus, människor, bilar, ja allt du ser ska bli brunt! Dessa aktiviteter kan man sitta med i timtal bara för att det är så kul, och om du trots det skulle tröttna (knappast) så finns det riktigt roliga vapen du kan ställa till med mycket problem för till exempel polisen med.

Hela Saints Row 2 är fyllt med sjuk humor, sjuk humor, sjuk humor och en väldig dos av humor. Trots denna humor så har Violition verkligen satsat på det spelmässiga också. Du kan t.ex. vja och vraka bland hundratals klädesplagg, du kan göra om din bil jättemycket hos "rim jobs", du kan välja hur ditt gäng ska se ut (t.ex. Ninjor, pimps, bodyguards) och du kan välja vilka bilar ditt gäng ska åka runt i. En väldigt välkommen nyhet är även att du kan köpa nya hus/garage. Dessa hus kan du sen göra om lite också, du kan välja att det ska se fattigt och ruttet ut, men du kan också välja total lyx.

Musiken är absolut fantastisk. Det finns inget spel nu, eller inom den närmsta tiden som kommer att rå på Saints Row 2 musikmässigt. Det enda som egentligen är negativt i detta spel är grafiken, som tyvärr inte har förbättrats så mycket sedan första spelet. Fplk har även klagat på bilfysiken i detta spel, och visst, den är så orealistisk som den kan bli, men å andra sidan är surrealism halva poängen med spelet, och jag fullkomligt älskar bilfysiken i detta spel.

Det här spelet har allt som GTA IV saknar, och har tagit bort allt överflödigt från GTA IV!

Medlemsrecensioner23
Samlat betyg: 8.7/10