Assassin's Creed

Assassins Creed har ända sedan det visades upp för första gången fått spelare att vibrera av längtan efter att få ta kontroll över lönnmördaren Altair. Nu när spelet till slut är här så är ju den stora frågan om det lever det upp till förväntningarna?

År 2007. Du är en bartender som blivit kidnappad av ett främmande gäng forskare, antagligen i Amerika. Du vet inte vilka de är, eller vad de vill, det enda du vet är att de vill dig ont och att de tvingar dig att lägga dig i en maskin. I själva verket är det Tempelriddarna som kidnappat dig. Ja, precis. Tempelriddarna dog inte ut utan fortsatte att kämpa för att ta över världen, och enligt den här historien äger de flera av världens mäktigaste företag och vars medlemslista skulle få din Nintendo-tumme att avdomna än mer.

Assassins Creed försöker att vara smart, det försöker berätta en historia och det försöker framförallt vara någonting nytt. Men dessvärre lyckas det inte gå hela vägen, utan kommer egentligen bara några steg ifrån. I spelet tar du kontrollen över lönnmördaren Altair, en man som tror på illusionen av livet och kämpar med och för den grupp som vill upprätthålla tron i samhället. Tempelriddarna som vill ta makten från kristendomen och liknande och ge makten till folket, är deras fiender. Det blir med andra ord din uppgift att stoppa dem från att nå deras mål, och detta gör du genom att få en lista på nio viktiga män som ska mördas.

Uppdragsstrukturen i Assassins Creed försöker vara nyskapande och fritt, men i själva verket är det faktiskt det motsatta. Redan från första början är det ditt jobb att söka upp höga byggnader i städerna, klättra upp för dom, kika ut och hitta uppdrag att göra. De här uppdragen är alltid samma, det finns uppdrag som går ut på att tjuvlyssna, ficktjuva, lönnmörda tempelriddare utan att bli igenkänd av vakter och en Crackdown-liknande jakt på flaggor på städernas hustak. Det här är uppdrag som "ger dig information" om var själva offret, männen på listan, befinner sig. Du ska göra minst tre uppdrag för att få reda på vart varje offer befinner sig, det här låter inte speciellt jobbigt? Tyvärr blir det rätt jobbigt efter att ha upprepat samma proccedur om och om igen.

Det är också det som drar ner Assassins Creed. Där det är fulländat på flera punkter, som med kontrollen, och animationerna eller de levande och vackra omgivningarna, samt spelmekaniken i stort så faller det på at det är otroligt enformigt och dessutom alldeles för lätt, redan dagen efter att spelet hamnat i min brevlåda nådde jag eftertexterna och utöver själva huvudstoryn finns det inget annat att göra än att leta upp gömda flaggor i städerna samt rädda invånare, vilket är en meningslös syssla som inte ger någonting utöver fler speltimmar med spelet, och möjligtvis Achievements om man spelar på Xbox 360.

Men att dissa eller såga Assassins Creed för att det inte är perfekt på alla sätt och vis vore bara allmänt fel, och inte minst korkat. För Ubi Soft Montreal har snickrat ihop ett vackert och roligt spel, som är bättre än nittionio procent av allt annat skräp som hamnar på spelmarknaden år efter år. Det här är inte ett mästerverk, det är inte det där spelet vi kommer blicka tillbaka på vid konsol generationens slut och få en nostalgisk känsla av magi, nej det här är bara ett fantastiskt välgjort och roligt spel. Ett spel du kommer ha väldigt roligt med under stunden du spelar det, men inte kommer känna någon nöd på att plocka upp igen när det är avklarat.

Inte så bra som det hade kunnat vara. Men fortfarande väldigt, väldigt bra.

Medlemsrecensioner115
Samlat betyg: 7.9/10