FIFA 09

Skrivet av: G-Force   2008-10-17

Det är lika bra att säga det med en gång, FIFA 09 är det bästa fotbollsspelet någonsin. Enligt mig i alla fall. Detta tack vare att spelmekaniken är grovt förbättrad jämfört med förra året. Spelarn var i 08 vansinnigt tröga i jämförelse, särskilt i vändningarna. Nu för tiden är de mycket smidigare. I 09 har man mycket bättre bollkontroll, samtidigt som gubbarna på planen reagerar snabbare.

Försökte du finta dig förbi en motståndare i FIFA 08 så misslyckades du förmodligen 9 gånger av 10. Här fintar man lyckat mot både datorstyrda motståndare och mot mer eller mindre mänskligt folk online. Finterna lider dock fortfarande av att du måste finta i rätt riktning i förhållande av spelaren.

Springer du till vänster och gör en viss fint genom att trycka högerspaken till HÖGER VÄNSTER VÄNSTER så måste du göra allt omvänt om du springer till höger. Och springer du uppåt gör du samma fint genom att trycka NER UPP UPP.

Det är bara så vansinnigt korkat. Varför inte HÖGER VÄNSTER VÄNSTER, oavsett vart spelaren är riktad? Där har vi ett exempel på EA Sports idioti, och det finns fler. Så för att finta lyckat så rör man mestadels runt högerspaken på random. Alltså har man ingen större kontroll på exakt vilken fint man gör, men det lyckas rätt bra ändå... förutsatt att du har en skitbra spelare, tex Zlatan. Det måste nämligen vara en spelare utav yppersta världsklass om han ska finta bra. Det är lite synd.

Medans spelkontrollen är grovt förbättrad är dock AI:n fortfarande under kritik. Försvaret är fortfarande vansinnigt nonschalant. Har du ett friläge där du kommer lite snett från sidan, och en försvarare längre bort har chans att stoppa dig, så ger han inte järnet! Han springer inte för att göra det enda rätta, dvs en glidtackling framifrån. I stället är det endast den närmaste försvararen som kutar som en galning för att stoppa dig, och han är oftast bakom dig. Det resulterar att många mål görs genom friläge. Men detta är ett problem överallt runt plan. Endast en datorstyrd spelare rör sig mot bollen. Självklart ska inte alla spelare klumpa sig runt den, men under vissa lägen kan inte vissa gubbar bara stå halvt passiva. Dessutom är motståndarna så korkade att de vid halvbra frilägen kan passa bakåt. Det krävs ett råbra friläge för att de ska gå raka vägen mot mål.

AI:n blir dock bättre när man höjer svårighetsgraden, och det krävs att man kör på den högsta för att den ska bli vettig. Då blir dock motståndarna bollskickliga så in i helvete, så det blir skitsvårt att ta av dem bollen. Matchbilden blir då att du försöker frispela dina gubbar, medans de utspelar dig en-mot-en. Dessutom sätter de nickmål på löpande band, då det är helvetiskt omöjligt att slå dem på nickdeuller. Eller någon duell alls över huvud taget. Kör man på högsta svårighetsgraden förlorar man alltså för ofta, men kör man på näst högsta så vinner man rätt enkelt.

Nåt som det har snackats om från EA's sida är att målvakterna skulle bli smartare, men de har de ju inte! De slänger sig fortfarande inte efter bollar som de bara måste ta. Ibland tvekar de snarare som om de är rädda för studsande, sfäriska objekt. Och varför varför är de synska? Det ser ju bara så sjukt ut när en målis inte slänger sig mot ett skott, bara för att han råkar veta att den kommer flyga 10cm utanför. Kom igen liksom, ingen målvakt i världen vet exakt hur en boll kommer gå i alla lägen.

Synd är att det fortfarande saknas en del licenser. Oftast finns det 2-4 "påhittade" lag i varje liga, och detta är beklagligt. Det är aldrig kul att möta ett sådant lag. Och just i Allsvenskan råkar EA ha tappat 25% av licenserna.

Annars finns det inte så mycket att klaga på, förutom en mängd mindre saker. Dessa brister kan dock vara rejält så störande, just för att de är så idiotiska. Vad sägs om att jag har spelat två hela säsonger, utan att det regnat/snöat en endaste jävla match? Det verkar som om det endast kan komma nederbörd på vissa arenor. Vadå, regnar det aldrig på verklighetens San Siro eller? Och vi i Sverige vet ju att det aaaaldrig regnar under Allsvenska matcher.

Inte ens när man kör en snabbmatch kan man välja väder. I stället kan man (på vissa arenor) välja mulen sky. Och då kan det regna eller snöa... ibland. Och varför kan man inte välja mulet väder under kvällstid? Idiotiskt...

En annan dum sak är att den enormt omfattande statistiken som fördes under 08 i stort sett är borta. Förut kunde man efter match kolla in statistik för enskilda spelare, exakt var de passat rätt, passat fel, tacklat, sprungit osv. Nu kan man endast kolla totalbetyget på spelarna efter match. Förutom när det gäller matchens lirare, för där visas spelarens bästa statistik. Och det kan röra tex passningar, tacklingar eller skott. Det tyder på att sådan statistik förs, utan att man kan ta del av den. Ännu ett tecken på att idioter jobbar på EA.

Ytterligare en dum grej är att spelare som byts ut från totalt utklassade lag inte visar ett endaste tecken på besvikelse. I stället kan de småjogga av planen och vinka åt publiken, som om de nyss gjort ett hat-trick. Och vad sägs om att Roma fick ett ryck, och vann typ 20 matcher på raken när jag spelade säsong med Inter. Helt plötsligt började de dock förlora. Detsamma gällde deras spelare, som toppade skytteligan, för att sedan nästan sluta att näta. Detta har varit ett problem även förut. Men nu spelar det åtminstone nån roll hur bra motståndarlagen är. I 08 var det inte konstigt om ett topplag låg i botten av tabellen.

En tunn sak i Manager Mode är de frågor som man som tränare måste ta ställning till ibland. Det brukar dyka upp en fråga efter ungefär var fjärde match, tex rörande att spelarbussen är gammal och sliten. Man kan då välja att reparera, köpa en ny, eller ignorera. Detta tillför dock absolut ingenting, då man oavsett lösning egentligen inte påverkar budget, jobbsäkerhet eller spelarmoral nämnvärt. Frågorna är dessutom samma som förra året. EA, kom på nåt bättre eller skrota skiten!

Och när jag ändå rört ämnet spelarmoral så förstår jag inte varför begreppet över huvudtaget finns kvar i spelet. I FIFA 08 såg man alltid innan match hur högt moralen låg för hela laget. Här finns den dock egentligen inte med alls, vilket är jättebra. Man förstod egentligen aldrig vad den påverkade, och flyttade man in en ny spelare i startelvan så sjönk den för att egentligen aldrig lyftas till samma nivå som förut. Trots att nu moralen inte verkar vara en aspekt att räkna med i FIFA 09 så kan man höja den genom ovan nämnda Managerfrågor. Så frågan är, finns moral kvar eller har idioterna på EA bara inte orkat ändra resultatet på frågorna?

Be a Pro Seasons är det nya spelläget, där du spelar som en endaste spelare, under fyra säsonger. Målet är att bli en legend i klubb och landslag. Be a Pro är dock fortfarande ointressant, och med 'Seasons' i slutet blir det bättre, men knappast tillräckligt bra för att välja detta framför Manager Mode. I stället lirar man mest Be a Pro online, där det är förbannat kul att vara del av en Klubb. Tack vare detta är FIFA 09 ett av de roligaste spelen jag lirat online.

Men trots dessa brister så är FIFA 09 grymt bra. Kontrollen är mycket bättre, och spelet är väldigt varierat. Nu kan man även spela på långbollar, vilket knappast var något att rekommendera i FIFA 08. Ännu en rolig grej är att dåliga lag blivit snabbare, vilket gör att det inte är fullt lika plågosamt att spela i Allsvenskan som förut.

Visst är FIFA 09 det bästa fotbollsspelet, och PES är ett skämt i jämförelse. Kanske AI:n är bättre där, men kan man lira ett fotbollsspel där grafiken är sämst, där spelarna rör sig som clowner med spasmer, och där typ alla lag är påhittade? I think not. Dessutom har FIFA 09 ett mycket mer realistiskt spel. Roligare är det också.

Kontroll
Grovt förbättrat. Smidigare och snabbare spelare än förut. Finter lönar sig. Det kan dock råda viss fördröjning fortfarande. Högsta svårighetsgraden för svår, näst högsta för enkel.
7/10

Ljud
Svenska kommentatorer i form av Strömblad och Hysén. Den förstnämnda är störande och nervig. Hysén är cool, men talar aldrig. Båda missuppfattar situationer. Engelska är bättre, men så pass diskreta att man ändå väljer svenska. Soundtracket är som vanligt bra, men sämre än tidigare.
7/10

Grafik
Mycket grym grafik. Spelarna ser bättre ut än förut. Menyerna är snygga, men fortfarande för mörka. För små bokstäver dessutom. Konstig nederbörd. Regnet är mesigt. Det går knappt att se att det regnar. Varför inte spöregn? Snöflingorna är dock för markanta och stör spelet. En störande detalj är att de i FIFA 09 gör reklam för FIFA 09 lite överallt. Vadå, har man inte redan köpt spelet?!
8/10

Hållbarhet
Managerläget är det som håller längst. Det går att lira i dussintals, om inte hundratals, timmar. Andra spellägen är inte i närheten så underhållanda, turneringar är ett slöseri på tid. Bra att de tog bort Utmaningsläget från förra året, som var ren Gamerscore-krävande skit!
10/10

Gamerscore
Jag samlade endast 340 GS i FIFA 08 efter 200h spelande. Detta tack vare idiotiska Achievements, tex att man skulle vinna 50 matcher på raken på en viss svårighetsgrad. Nu, efter 20-30h med 09, har jag över 500. Här är de mycket mer kreativa, varierade och enklare. Inte för mycket online heller. Ett av de bästa spelen sett från Achievements-synpunkt.
10/10

Totalt: 9/10

Medlemsrecensioner23