Svenska
MEDLEMSRECENSION

Mass Effect

En person står mellan hela galaxens överlevnad och död. En person måste ta de beslut vi aldrig vill behöva ta. Den personen är kommendör Shepherd - den personen är du...

År 2148 upptäcker människor ruiner av en länge utdöd art på vår röda granne Mars. Dessa ruiner kommer att ge människan en helt ny förståelse för teknologi, och hjälpa oss att expandera i världsrymden. Dessa ruiner är inte de enda spåren arten lämnade efter sig. Ute i galaxen finns det enorma reläer som kan skicka skepp till en helt annan plats i Vintergatan. Mänskligheten kommer aldrig mer vara den samma.

Mass Effect är ett enormt RPG av genre-ledande BioWare. Utvecklarna har tidigare fått nöja sig med att använda LucasArts värld för att göra RPG i rymden, Knights of the Old Republic, men har nu tagit steget fullt ut och skapat sitt egna universum. Ett universum fyllt av mysterier, konflikter och historia. Ett universum där människan är den nya killen i klassen som måste visa att han inte är en mes.

Detta är kommendör Shepherds uppgift. Som den första människan att bli utnämnd till Spectre, galaxens superagenter, så är det Shepherd som visar de andra arterna i galaxen vilka människorna egentligen är. Och som ett regelrätt RPG får spelaren själv bestämma vilken bild man vill skicka genom sina val i spelet. Genom spelets gång kommer spelaren ställas för ett otal mängd val. Varje dialog, varje svar, varje fråga som Shepherd ställer är det du som spelare som bestämmer. Ska du få din vilja igenom med komplimanger, eller hot?

Samtalen med andra individer är större i Mass Effect än i många andra spel. Det tar minst lika stor plats som själva striderna och det märks att BioWare lagt ner lika mycket arbete på det. Varje ansikte är unikt, läppsynken är välgjord, kroppsspråket är naturligt och röstskådespelarna har gjort ett bra jobb.

Den andra biten, stridandet, har ändå inte tappat kvalité i förmån för dialogerna. BioWare har ogenerat tittat på Gears of War och kopierat det bästa av det. Vi ser personerna från bakom deras axlar, de kan gömma sig bakom stenar, murar och väggar för skydd precis som i förebilden för att sedan kunna ge tillbaka mot fienden. Kontrollen är tajt som i få andra spel och att välja vapen och förmågor går enkelt och utan problem med hjälp av hjulen, där allt stannar upp och man lätt kan välja nästa vapen eller förmåga.

Så vem vill man då vara? Den där killen som med silvertunga och diplomati tar sig igenom de flesta konflikter med komplimanger och snälla ord, eller kanske bioteknikern, som med hjälp av krafter skickar iväg fienderna flera meter i luften. Kanske någon som helt enkelt bara skjuter fiender med ett gevär som på den gamla goda tiden, eller någon som blandar alla stilar. Valmöjligheterna känns oändliga. Spelet har sex klasser som man kan börja med, alla med olika spelstilar och färdigheter. Vi har exempelvis soldaten, som tål stryk och kan hantera alla vapen, och Adept, som är en specialist på att använda krafter för att lyckas. Efter det får man poäng efter varje nivå man går upp. Dessa poäng gör att du kan anpassa din stil ännu mer efter tycke och smak. Vill du öka din hälsa, eller kunna öppna svårare lås? Vill du kunna använda krypskyttegevär, eller hota folk bättre? Som gammal Diablo-spelare är detta system med klasser och talangpoäng lätt att sätta sig in i.

Alla valmöjligheter ger Mass Effect ett bra omspelningsvärde. För er Achievements-jagare kommer ni behöva spela igenom spelet rätt så många gånger för att få alla poäng. Själva äventyret varar i 15-40 timmar beroende på hur många sidouppdrag man väljer och vilken klass man vill vara. Tyvärr håller inte sidouppdragen alls lika stor kvalité som huvuduppdragen. Ofta handlar det om att besöka obebodda planeter, vilket det finns gott om, och gå igenom samma standard-byggnad som du gått igenom i 10 andra uppdrag.

Hela det här genomarbetade gameplay-paketet presenteras med Unreal 3-motorn som efter Mass Effect verkligen visar att den klarar vad den här generationens superspel kräver. Designen är varierande, från snöstormar till kliniskt rena rymdstationer, men tappar aldrig i kvalité. En av de mest imponerande sakerna med det grafiska är spelet mellan skärpa och oskärpa. När du siktar in med en kikare blir det du kollar på i knivskarp skärpa, medan bak- och förgrund blir suddigt. Likt som när man tar ett foto med ett bra objektiv kan man få väldigt snygga ögonblick i spelet. Tyvärr lider Mass Effect av samma problem som Gears of War, att texturer ibland inte hinner laddas in tillräckligt snabbt och dyker upp efter några sekunder. Spelets FPS kan även gå ner på oacceptabla nivåer när allt för mycket händer samtidigt på skärmen.

Mass Effect är ett ruskigt bra spel, men det som stoppar mig från att sätta tian är grafikmissarna samt alla de tomma planeterna. De finns runt 5-6 planeter i hela spelet som har en bebyggelse större än en gruva eller byggnad. Jag vill se en galax där jag kan resa runt och verkligen besöka en massa städer, integrera med dess invånare och får reda på mer om dom. Ljudmixen behöver också finslipas då den ibland ger karaktärerna för låg volym gentemot resten av spelets ljud.

Men låt inte detta avskräcka. Jag har precis lagt ner kontrollen efter att ha klarat av spelet efter 40 timmar för första gången på ett halvår. Wow, vilket äventyr. Det är verkligen som att vara i en eptisk film, och slår själva Metal Gear Solid på den biten till och med. Slutet är så där fantastisk rätt, där allt byggs upp för en final så mäktig och storslagen att den lämnar mig både nöjd och längtandes till uppföljaren.

Medlemsrecensioner64
Samlat betyg: 9.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10