Super Mario Galaxy

Super Mariooooo... Galaxy!

Det var de tre inledande orden jag hörde första gången jag satte in speldisken för Super Mario Galaxy i mitt snövita Wii - En italiensk accent typisk för en spagettiälskande rörmokare. Mario är tillbaka!

I Super Mario Galaxy så står handlingen kvar i sin grundform sedan många tidigare av Marios spel; Ärkerivalen Bowser, kung över sköldpaddsrasen Koopa, har kidnappat Peach, prinsessan över Mushroom Kingdom, ett rike i den värld där majoriteten av Mario-spelen har tagit plats, och det är nu upp till den typiskt heroiske Mario att rädda Peach och ställa den röra som Bowser har ställt till med till rätta igen. Dock är händelseförloppet för detta spel en rejäl smula annorlunda - Det utspelas nämligen mitt i vår stjärnklara rymd, där ett stort antal miljöer som vi inte precis är vana vid härskar med stor variation.

Med sin Koopa-armé (Och såklart ett par pålitliga luftskepp och sin personliga UFO-farkost) invaderar Bowser Mushroom Kingdom mitt under en sekelårlig stjärnfestival som anordnas för att fira en komet som passerar ovanför Jorden var hundrade år, och sliter upp Peachs slott ur dess grunder för att sedan segla iväg med det ut i universum. Efter att utan större framgång ha försökt rädda Peach slungas Mario ut i rymden, och vaknar kort därefter upp på en liten grönskande planet. Det är här äventyret börjar för både din och Marios del...

Miljöerna i Super Mario Galaxy är som ovan sagt oerhört varierade med stor kreativitetskänsla. Hela spelet utspelar sig i olika sorters galaxer som kan beskrivas ungefär lite som tavelvärldarna i Super Mario 64 - I varje galax finns cirka sex till sju uppdrag med olika inriktningar som följer en linjär kurs, till skillnad från Super Mario 64 och Super Mario Sunshine där spelaren hade mindre begränsad mark att röra sig på, och för varje uppdrag du klarar av så får du i slutändan en Power Star - En kraftstjärna. Du kanske undrar vad dessa kraftstjärnor har för syfte och varför du ska samla på dig dem, men jag vill inte avslöja alltför mycket om handlingen. Det enda jag kan säga är att de har en stor roll i att rädda Peach ur Bowsers klor och återställa tillvaron i världen.

Banorna där uppdragen tar plats består av en rad himlakroppar som du förflyttar Mario mellan, och varje galax fokuserar på ett speciellt tema. Bland annat så erbjuder en av galaxerna ångande vulkaner, lavahav så långt ögat kan nå och glödheta minisolar, medan en annan ger dig chansen att kanske för första gången någonsin i ett Mario-spel surfa fram på en lila mantarockas rygg genom en slingrande vattenbana.

Spelkontrollupplägget i Super Mario Galaxy använder sig av Wii Remote- och Nunchuk-kombinationen, ett kontrollsätt som passar förträffligt för den här sortens spel. Styrspaken på Nunchuken styr du Mario med och med A-knappen får du honom att hoppa, men den största och mest revolutionerande nyheten av alla är att du om du skakar på Wii Remoten eller Nunchuken så utför Mario en snurrattack, en s. k. "Star Spin", som kan användas till exempel för att med kanonliknande oranga stjärnor katapultera sig vidare till nya himlakroppar i en bana eller oskadliggöra fiender. Spelet drar inte bara nytta av Wii Remotens rörelsekänslighet, för peka mot sensorstaven som förslagsvis står ovanpå din TV med 'Moten och en liten stjärnformad markör dyker upp på skärmen som följer efter det ställe på skärmen som du pekar på. När du rör markören över vissa objekt i miljön så kan du trycka på A-knappen för att på något sätt interagera med objektet, och om du trycker på B-knappen samtidigt som du pekar någonstans på skärmen så skjuter du iväg en liten stjärnbit, en Star Bit, på stället där pekaren befinner sig. Med Star Bits, som du samlar på dig allteftersom du tar dig igenom spelets banor, kan du förlama fienden och utlösa diverse olika händelser.

Så, efter all denna positiva kritik, finns det egentligen några nackdelar med spelet? Visserligen så finns det bara en enda tråkig detalj, men tyvärr så drabbar denna detalj spelglädjen väldigt hårt i längden. När du väl har kört igenom hela spelet och letat reda på allt som finns att utforska, så finns det inget mer att söka efter, och det gör ont att säga att Super Mario Galaxy är ett typiskt "one time playthrough"-spel som man efter att ha hittat allt material säljer. Detta gör det däremot inte mindre värt att köpa. Ett något upplyftande plus är dock att det finns ett samarbetsläge, "Co-Star Mode", där en andra spelare tar kontrollen över sin egen Wii Remote och hjälper till med sysslor som att slunga Star Bits på fienden för att förenkla förstespelarens framfart.

Vad har vi då kommit fram till? Jo, Super Mario Galaxy är definitivt ett av de ledande TV-spelen inom plattforms-3D-genren just nu, ett av de bästa spelen till Wii och ett starkt kvalificeringsbidrag till Game of the Year 2007, med ett unikt designval och spelupplägg samt en handling som är guld värd. Köp det!

Grafikbetyg: 9/10
Ljud- och musikbetyg: 10/10
Spelbarhetsbetyg: 10/10