Svenska
MEDLEMSRECENSION

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

En strålande upplevelse

Med tanke på hur lång tid det tog för Ukrainska GSC Gameworld att göra klart det första STALKER var det överraskande, och lite oroande, hur snabbt de lyckades baka ihop uppföljaren Clear Sky. Risken för ett hafsverk kändes överhängande. Dock visar det sig att oron var för det mesta ogrundad.

Storyn i Clear Sky utspelar sig en tid innan händelserna i det första spelet, Shadow of Chernobyl, och följer en ensam Stalker vid namn Scar som tjänat sitt levebröd genom att hjälpa andra invånare i Zonen för pengar.
När spelet börjar har en massiv urladdning av mystisk energi precis drabbat Zonen och det visar sig snabbt att urladdningen bara var en av många och att Scar måste sätta stopp för dem om han vill överleva.

Så börjar ett äventyr i en Zon som är något annorlunda än den vi reste igenom i Shadow of Chernobyl. De olika fraktionerna som befolkar spelvärlden är större och mäktigare än i det första spelet och man träffar på mycket fler människor den här gången. Man kan fritt välja att alliera sig med olika grupper för att på så sätt skaffa sig vänner, fiender och nyttiga kontakter.

Det finns fler vapen och ett helt nytt system för att leta efter de värdefulla artefakterna som nu är sällsynta och väldigt svåra att få tag på. Grafik, spelkontroll och AI har blivit putsade och bjuder på en helgjuten upplevelse både i strid och under lugna stunder. Den atmosfär som gjorde det första spelet så otroligt bra (det märks för övrigt att GSC har åkt på många studiebesök till Tjernobyl) är intakt, även om det finns för få riktigt läskiga områden i Clear Sky.

Med nya områden att utforska, stora strider mellan fraktioner och en ständigt farlig och adrenalinframkallande spelvärld är Clear Sky en upplevelse som kan övertyga både STALKER-veteraner och nykomlingar till serien.
Ett freeroam-spel med rollspelsinslag men med automatgevär och blodsugande mutanter istället för svärd och orcher. I korthet, en unik upplevelse som inte bör missas.

Gott
Stor spelvärld
Massor av vapen
Intressant story
Realistisk vapenfysik
Varierat
Extremt läbbig atmosfär

Ont
Många buggar och glitchar
Vissa irriterande småmoment
Bristfälligt autosave-system

Grafiskt: Om man har hårdvara nog för att spela med Full Dynamic Light så är ljussättningen den bästa jag någonsin sett i ett spel. När blixten slår ner på natten är det helt enkelt absurt snyggt. Förutom ljuset är grafiken dock inte så imponerande, men designen är vrålsnygg och överlag är Clear Sky tillfredsställande för ögonen. 8/10

Ljud: Ljudbilden är en stor del av spelets atmosfär. Det prasslar i buskarna, vinden ylar, regnet slår mot fönsterblecken, och mystiska vrål ekar genom natten. Det första STALKER var en orgie i god audiodesign och Clear Sky upprätthåller. 10/10.

Spelbarhet: Variation och djup ger gott spelvärde, både första gången och under omspelningar. Det finns många möjligheter att göra olika val. Dock finns det en del småsaker som är omöjliga att undvika och som gör spelet tillfälligt frustrerande. 7/10.

Totalt omdöme: Bör spelas av alla som vill ha ett annorlunda FPS. Om du gillade Shadow of Chernobyl får du inte missa detta över huvud taget. 8/10

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10