Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Skrivet av: zwqase   2008-08-24

En utav världens bästa spelserier har nått sin ände, ska Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots slå alla högt ställda förväntningar eller ska det sjunka ner i det nostalgiska och sentimentala träsket?

Världens bästa spelserie, det är hur jag kort skulle beskriva Metal Gear Solid serien. Tack vare dess raffinerande story, dess underbara karaktärer och spelsekvenser sällan skådat så har Hideo tagit mig med storm och slängt mig i väggen, fast på ett bra sätt, ett underbart sätt. Metal Gear Solid serien är inget annat än ren och skär magi inom spelmakarkonsten.

Inte undra på då att det är lite extra spänt att spela den absolut avslutande delen ur serien (från början så var del två den sista). Man vill verkligen inte bli besviken, man vill ha det bästa spelet någonsin. Är det så fantastiskt då? Tja, läs vidare så får ni väl se...

Året är 2014 och det har med andra ord nu passerat 5 år sedan "Big Shell-incidenten". Världen blir en allt mörkare plats och även om inte "the Patriots" längre existerar i sin gamla form så lever deras skapelse vidare i ett enormt nätverk. Världen kontrolleras och övervakas av och med maskiner. Ute i stridens hetta vandrar mängder av soldater som mer eller mindre är dit tvingade och inplanterade med små nanomaskiner som följer varje steg. Ingen vet knappt längre vad de slåss om, de bara slåss för att de måste, för att de inte har någon annanstans att gå. Mitt i all denna röra finner vi en kedjerökande, gammal gubbe som vi känner bäst som Solid Snake. Drabbad av en gensjukdom så har han åldrats med rasande fart och är på väg mot sin egen död. Han har dock en uppgift kvar, att stoppa sin egen tvillingbror, Liquid...

En av de mest avgörande faktorerna för Snakes lyckade framfart har alltid varit storyn. När inte den har varit på topp så har hela spelet blivit lidande, vilket märks på den andra delen i serien som många anser är den sämsta delen, även jag. Ja, sämst och sämst, inte bäst kanske låter bättre eftersom jag ändå gav det 9/10. I alla fall, nu gäller det den fjärde delen och efter dundersuccén med det tredje spelet så var förstås förhoppningarna skyhöga.

För att börja i en ändå så kan man väl säga att storyn... den är tyvärr inte riktigt lika skarp som tidigare. Till att börja med så har de helt tagit bort stora delar utav referenserna till verkligheten som annars utgjorde en avgörande del utan storyn. Numera väljer de hellre att dra trådar till sina tidigare verk, vilket såklart även det är ett minus. Ett minus eftersom spelet blir hundra gånger roligare om man spelat de tidigare spelen innan. Vi har karaktärer som återvänder och det märks på många sätt att detta är den absoluta avslutningen. Mängder av frågetecken ifrån tidigare rätas ut, som sagt, karaktärer som återvänder ifrån tidigare, relationer som fortsätter och så vidare. Inte bara blir spelet roligare om man spelat de tidigare, man förstår även mer vad som händer, vad de pratar om.

Själv var jag ganska tveksam till om jag skulle köpa de andra delarna först, eller detta spel direkt, men jag är oerhört glad att jag valde det tidigare. Inte minst eftersom Metal Gear Solid 4 blev så mycket roligare, men även eftersom Metal Gear Solid 1, 2 och 3 är några av de bästa spelen jag någonsin spelat. Det säger såklart inte er så speciellt mycket, men för mig betyder det en hel del. Man förväntar sig kvalité och Metal Gear Solid är byggd utav det, i massor.

Som sagt så är storyn en stor byggsten till Metal Gear Solid 4 och det har serien sina långa mellansekvenser att tacka en hel del för. Många kallar dem irriterande störmoment, andra njuter av varenda sekund. Personligen tycker jag att det varierar. I de två första spelen, inte minst i det andra, så kändes de mest som långa, tråkiga och utdragna dialoger. I det tredje spelet var det dock ändring på den saken, där var det... ja, det är faktiskt riktigt svårt att sätta fingret på det, men det märkets ändå tydligt att något var annorlunda. Man höll intresset uppe hela tiden och tiderna på mellansekvenserna spelade liksom ingen roll.10 minuter eller en halvtimme, det var skitsamma. I den fjärde delen måste jag säga att... det varierar. Ibland vill man bara fortsätta spel istället för att... genomlida är ett för starkt ord, men jag kan inte hitta något bättre, en del sekvenser. Som tur är så kan man dock numera pausa precis när man vill under mellansekvenserna och fortsätta tittandet lite senare utan att missa något (du kan såklart inte stänga av spelet). Till min enorma glädje kan jag dock avslöja att den enorma slutsekvensen som är på lite drygt 1 timme (!) inte alls känns så lång som den faktiskt är och den känns inte alls långtråkig och utdragen utan snarare så är den något av det mest underbaraste jag någonsin varit med om.

Just på grund utav de långa mellansekvenserna så känns Metal Gear Solid i allmänhet och Metal Gear Solid 4 i synnerhet som en enda lång film. En underbar film som aldrig tycks vilja se sitt eget slut.

Från mellansekvenser till grafiska delar är steget inte alls långt, så vad sägs om att ta det?

Så, nu har vi gjort det, det var väl inte så farligt?

I tidigare spel så har vi vant oss vid att endast befinna oss inom ett visst område. I de två första spelen så var det en byggnad som var platsen för smygaktionerna, i den tredje delen så var det i dåtidens Sovjet's djungler. Den här gången har Konami dock tagit nytta av det enorma utrymmet på Blu-Ray skivan och samlat ihop en hel drös olika platser. Man utför uppdrag i allt ifrån mellanösterns heta stridsbäddar till Alaskas kalla vidder. Dessutom så får vi för första gången ta oss runt i en stad vilket jag uppskattade rejält. Faktum är att jag gärna hade sett ännu mer utav det... fast såklart utan att mista något utav det andra. Hur som helst så finns det verkligen inte många skavanker vad gäller bandesignen...
Jag kan egentligen inte komma på en enda. Apropå det jag pratade om förut så finns det även delar utav bandesignen som blir mycket roligare om man spelat de tidigare spelen. Jag vill dock inte avslöja vad, ni får helt enkelt se efter själva.

Ska man hitta något att riktigt klaga på så är det väl karaktärerna i mellansekvenserna. Jag vet inte riktigt om det är den rätta vägen att gå, men ända sedan dess att jag spelade God of War så jämför jag numera mellansekvenserna i spel med God of Wars allra snyggaste. Ni som har spelat spelet vet nog vad jag pratar om, grafisk njutning av allra högsta grad och att mista scenerna för en pixarfilm är väldigt lätt gjort. Som ni kanske förstår då så har jag enorma krav på hur en ypperlig mellansekvens ska se ut rent grafiskt och i Metal Gear Solid 4 så når de tyvärr inte helt upp till toppnivån. Karaktärerna känns lite för stela och har ofta inte alls de där följsamma och naturliga rörelserna som jag eftersträvar. Missförstå mig inte här, Metal Gear Solid 4's karaktärer är helt klart bland de mest underbara jag någonsin sett, men i jämförelse med God of Wars snyggaste sekvenser så står det sig tyvärr lite vekt. Visst, God of War höll inte samma kvalité på alla sina scener, men det var samtidigt till PlayStation 2 och Metal Gear Solid 4 är till PlayStation 3.

Konami sa själva innan det att de släppte spelet att Metal Gear Solid 4 skulle vara det spel som tryckte PlayStation 3's grafiska gränser till dess yttre, men såhär med facit i hand så vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Visst, spelet är snyggt, grymt snyggt. Makalöst designat och allt det, men att PlayStation 3 inte skulle kunna klara av mer tvivlar jag på. Som jag sa så visade till exempel God of War att PlayStation 2 faktiskt hade mer att ge än vad som tidigare visats. Nu vet inte jag om jag är rätt person att bedöma sånt här egentligen, men jag både tror och hoppas att vi kommer få se ännu snyggare spel i framtiden, inte minst då God of War III...

Ljudet då? Ja, det här är den del som Konami aldrig riktigt sviktat på. Även om kanske musiken i den andra delen var en liten besvikelse efter ettan magnifika konststycken så är det på det hela taget inte mycket att prata om. Att klaga på musiken i Metal Gear Solid 4 är egentligen en ren omöjlighet eftersom det finns så ofantligt mycket att lyssna på och du kan välja de flesta stroferna helt själv. Snake bär nämligen jämt och ständigt runt på en alldeles egen iPod (ja, den heter faktiskt iPod, reklam FTW!) och under spelet gång så har du chansen att på olika sätt plocka upp mängder av låtar att lyssna på. Via iPoden kan du sedan köra igenom allihop, välja enskilda stycken eller lyssna på Metal Gear Solid 4's alldeles egna radio.

Sedan finns såklart även original stycken att ha i öronen om man nu vill ha spelupplevelsen så som Konami vill. Även om de "riktiga" låtarna inte alls är något att skämmas över så är det ändå musiken i iPoden som jag gillar mest. Detta eftersom det finns en hel del musik ifrån tidigare spel, vilket såklart även det är en anledning till att spela de tidigare spelen innan. Förutom dessa låtar så hittar vi även en del andra, för mig, helt okända slingor.

Förutom musiken så har även dialogerna varit en del utav Metal Gear Solids enorma framgång när det kommer till att erövra mitt hjärta (?) och självfallet så sviktar inte heller kvalitén här. Mästerligt maffiga och rörande dialoger blandas med barnslig bajshumor då en soldat skiter ut sin diarré i en tunna. Jag har alltid förundrats över Konami's sätt att blanda sjuklig humor med strikt allvarliga dialoger och gråtfärdiga tal. De lyckas alltid blanda in allt möjlig och ändå komma ut med bästa resultat. Det är verkligen svårt att skriva långa texter kring ljudet i spelet eftersom det håller sådan enormt hög kvalité på alla punkter.
Ordet "spelfilm" har aldrig kommit mer väl till pass.

Om vi ändå är inne på dialoger så kan jag passa på och uttrycka min glädje över att Konami alltid lyckas hitta riktigt bra och engagerande röstskådespelare till karaktärerna i spelet. Nu vet jag såklart inte hur det är med den Japanska versionen, men de som pratar på engelska gör då verkligen sitt jobb helt rätt. Även om nu Snake har gått och blivit gammal så tycker jag ändå att de gjorde rätt som återigen placerade David Hayes bakom mikrofonen. Återigen, ännu en anledning till att spela de tidigare spelen först.
Däremot så tycker jag att det är lite synd att inte en återvändande karaktär fått behålla sin röst. Jag har ingen lust att avslöja vem, men ni som redan har spelat spelet vet säkert vem jag pratar om.

Som jag nämnde förut så har Metal Gear Solid 4 vänt sig lite mer åt det actionbetonade hållet vilket såklart innebär fler vapen... eller?
Nej, faktiskt inte, faktum är att vapenarsenalen är i stort sett densamma som i tidigare spel, men däremot så skiljer sig användandet utav dem en del ifrån tidigare. I tidigare spel så använde man mest endast en enda pistol under hela spelet och de andra vapnen såfort man blev tvungen till det, vilket mestadels innebar bosstrider. Här blir du aldrig tvingad till att använda diverse vapen, faktum är att du faktiskt kan klara dig igenom, nästan, hela spelet utan att avfyra ett enda skott. Däremot så kan du även välja att skjuta dig igenom hela spelet med vilka vapen som helst.

Man ser lätt att Konami har tänkt sig mer bredd på spelet än tidigare. De vill att spelaren själv ska få välja ifall han/hon vill antingen skjuta sig vägen fram eller smyga och krypa igenom spelet. Det märks dock att Snake ändå är en smygaragent då vissa delar av spelet är i stort sett omöjliga med ett vapen i handen. Normalt sett så borde man kunna rusa igenom fiendefältet vid sådana tillfällen, men tyvärr så tillåter inte Metal Gear Solid 4 det eftersom Snake är oförmögen till att sprinta. Det finns helt enkelt inte någon sådan knapp. Något annat som även förhindrar en del öppna eldstrider är det faktum att Snake inte vet hur man hoppar. Han kan visserligen göra kullerbyttor, men de räcker oftast inte riktigt till och som inbiten actionälskare så måste jag säga att det blir lite väl krampaktigt ibland.

Nu ska jag dock inte vara den som klagar, Metal Gear Solid spelen handlar trots allt om spionuppdrag och hela iden med spelen är ju att smyga, men eftersom alternativet finns så borde det vara välutvecklat, vilket det tyvärr inte riktigt är.

Smygardelen däremot fungerar som en glasspinne i arslet - utmärkt. Ifrån det tredje spelet så lärde vi oss att byta dräkt såfort man bytte miljö, men denna gång så sköter dräkten det automatiskt. Det enda du behöver göra är att lägga dig ner mot marken eller luta dig mot väggen och dräkten skiftar färg, precis som en kameleont. Detta är ett mycket smidigare alternativ än tidigare eftersom man då jämt och ständigt behövde hålla koll på procentmätaren och stundtals pausa spelet och byta kläder.
Detta kan du såklart fortfarande göra, men det är allt som oftast inte nödvändigt.

Något som däremot helt är borta är "hälsokontrollen". Den introducerades i det tredje spelet och skulle då medföra ett mer verklighetstroget intryck. Tanken var, eller tanken var, det gick ut på att spelaren såg efter Snakes sår som han fick av exempelvis skott. Man gav honom medicinsk hjälp och såg till att han höll sig frisk. Personligen gillade jag verkligen den nyheten, men det gjorde tydligen inte Konami för i Metal Gear Solid 4 så är den delen helt borttagen. Synd säger jag, men samtidigt så slipper man pausa spelet var och varannan sekund för att få Snake i topptrim. Hur som helst så har de dock valt att behålla systemet med uthållighetsmätaren vilket jag egentligen inte riktigt förstår då den numera inte har någon egentlig funktion som inte livmätaren skulle kunna ha.

Som sagt så är Metal Gear Solid 4 ett mer actionbetonat spel och ett actionbetonat spel kräver såklart ett välutvecklat strids- och skjutsystem. Återigen är det CQC som står på programmet, men det finns även en hel drös med vapen. Det finns egentligen inte mycket att klaga på där förutom en viss liten detalj; siktet. Det fungerar på så sätt att när du rör dig snabbt så syns fyra prickar på skärmen som bildar en kvadrat. När du går sakta så dras däremot prickarna ihop och en cirkel blir synlig. Dock är cirkels diameter lite väl stor vilket bland annat blir ett litet hinder när man ska försöka träffa huvudet på folk. Man lär sig såklart efter ett litet tag hur man ska göra, det är trots allt inte så svårt (mitten av cirkeln innebär träff), men jag skulle ändå önska mig en lite mindre cirkel än den som är där nu. Man kan visserligen dra vapnet till första persons läge, men då syns inget sikte alls förutom det som normalt sett finns på vapnet (en liten pigg eller liknande). Man kan dock skaffa sig tillbehör som ger andra siktes möjligheter, men jag skulle ändå se ett annat från början.

Köpa vapen ja, det är något nytt. I tidigare spel så har man helt enkelt tagit de vapen man hittat, men numera är det inte riktigt så enkelt. Nanomaskinerna i personernas kroppar hjälper nämligen till att låsa vapnen och gör dessa omöjliga att använda utav motståndaren. Du kan dock få bukt med detta och lösningen stavas Drebin, en vapen smugglare och "vapentvättare". Du lämnar helt enkelt in vapen du hittar till honom och han låser upp dem åt dig. För att han ska göra detta så krävs speciella "drebinpoäng" som du samlar på dig under spelets gång. Hos Drebin kan du även köpa nya vapen eller fylla på ammunitionen hos dina gamla.

Laddningstiderna har vi inte dragit igenom än och det är trots allt ändå något värt att nämnas just för att de är ett minus i spelet. Varför? Jo, för att de är många och oftast långa. Det kan dessutom komma lite då och då; under spelets gång, under mellansekvenserna och liknande. Det mest irriterande är nog ändå installationerna som måste göras. Spelet är nämligen uppbyggt utav flertalet olika "akter". Innan en akt kan börja spelas så måste den installeras vilket tar ungefär cirka 5 minuter per gång. Jag kan acceptera det... om det hände en gång. Man tycker att de borde kunna installera hela skiten direkt istället för att göra det allt eftersom. Jag förstår verkligen inte anledningen till att de har delat upp dem och det är endast jobbigt. Visst, spelet flyter på bättre, men som sagt, varför inte installera allt samtidigt?

Vad gäller hållbarheten i sin helhet så finns här dock väldigt mycket att göra. Spela storyn såklart, men även ett träningsläge och ett onlineläge. Dessutom så finns det en hel del smaskens att låsa upp vilket gör att en andra genomspelning nästan blir oundviklig.
Onlineläget hur som helst fungerar väl inte helt smärtfritt på grund utav sina krångliga registreringar och uppdateringar. Fast det är ändå en trevlig tillsats som lika gärna skulle kunna vara bortplockad. Den tillför trots allt en hel del ytterliggare speltimmar till ett redan tillräckligt långt spel. När man väl är inne i det är det ändå riktigt roligt och det finns en hel del att pyssla med, en hel del spellägen och banor att utforska.

Kortfattat så är Metal Gear Solid 4 helt enkelt den perfekta avslutningen på en i stort sett perfekt spelserie. Den är dock inte riktigt lika perfekt som trean på grund utav en del småskavanker. Att spela de tidigare spelen först känns nästan som ett måste för att få ut den fulla upplevelsen utav spelet. Hur som helst så är Metal Gear Solid 4 ett måste för varje PlayStation 3 ägare!

15 minuters gameplay

Sammanfattning

+