Grand Theft Auto IV

Niko Bellic intar amerikansk mark för att starta om sitt liv på nytt. Hans kusin Roman har berättat för Niko om allt beröm och alla pengar. Väl i staterna märker Niko att allt Roman pratade om, bara var rent skitsnack, och Niko tvingas dras in i organiserad brottslighet.

Jag har alltid totalälskat Grand Theft Auto-serien, och jag var bara tvungen att spara ihop till en Xbox 360 för att få det efterlängtade Grand Theft Auto IV så tidigt som möjligt. Tja, vad kan man säga? Det måste nog vara det klokaste beslutet jag någonsin har gjort i mitt liv. Okej, kanske inte det klokaste beslutet jag har gjort i mitt liv. Men inom spelområdet? Självklart. Grand Theft Auto IV är så bra. Jag vill bara ha mer och mer. Jag kommer aldrig att glömma första gången jag satte mig för att spela, någonsin.

Det första jag gjorde när jag spelade spelet för första gången, var att testa fysikmotorn. Jag hade läst alla recensioner om hur bra fysiken och grafiken var. När jag då körde över ett par fotgängare och såg dem volta, rulla och skrika, fick jag bara ett stort leende på min tidigare vidöppna mun. Fysiken i spelet tillför verkligen en enorm spelkänsla, och utan den skulle spelet vara sjukt mycket tråkigare. Fysiken i Grand Theft Auto IV får en själv att gapskratta och ibland slår den till med en enorm häpnad. Att köra i full fart med valfri bil eller motorcykel för att sedan slänga sig ut ur bilen eller av motorcykeln och se hur Niko skriker, släpas mot asfalten, göra lite snygga volter och efter det ligga helt still i några sekunder gör bara att man vill testa nya stunts och se hur fysiken beter sig åt. Det som är synd dock, är att man förlorar väldigt mycket pengar (eller ja, det blir mycket pengar i längden) när man dör.

Förutom fysiken så är grafiken väldigt, väldigt vacker. Ljussättningen är underbar, karaktärsmodellerna är riktigt snyggt gjorda och varierade, ansiktsuttrycken är grymma, vatten och blod är också väldigt snyggt animerade och i en mix med fantastisk fysik, ja mina vänner, då har vi nog vinnare med bästa tekniken 2008.

Förutom all denna fantastiska grafik, så har vi ju också en utomordentligt bra och härlig spelkänsla. Att plocka fram sitt slagträ och lägga ett välplacerat slag mitt i skallen på valfri person för att sedan se hur blod rinner ut på marken från huvudet är hur kul som helst. Fightingsystemet i övrigt är också väldigt bra, då man kan låsa sig på en person och sedan utföra olika kombinationer av slag och sparkar. Det är kul att inte alla männsikor är lika starka heller, utan att vissa kan bli medvetslösa efter ett slag mot ansiktet, och andra kan det ta runt 30-60 sekunder att försöka klara men att man får ta en del stryk själv också. Det är roligt att slå ett slag så att personen faller till marken, och när personen försöker resa sig, så kan man retas lite och lägga några hårda sparkar på benen så att den här personen far med benen nästan upp i skyn och landar på asfalten igen.

Fysiken på bilarna har såklart också förbättrats enormt, och bilen kan få bucklor lite här och var. Om man till exempel landar på något upp och ner, kan man se att man till och med får en buckla på taket. När någon skjuter så får vindrutan skott-hål liksom själva bilen. Däcken går förstås att spränga, men att bilen måste köra ett tag innan hjulen inte håller längre tillför bara mer realisttik. Det som också är otroligt skönt, är att bilarna inte längre sprängs när dem ligger upp och ned. Det som händer är att rutorna krossas, vilket händer i verkligheten, alltså ännu mer realisttik. Bilarna får också repor lite här och var.

På olika sätt kan man tycka att realistiska aspekter i detta spel är bra, och andra fall, inte fullt så bra. Man blir ibland lite trött på att spelet är lite för realistiskt för att vara ett GTA-spel. Det finns heller inte hus att köpa längre, man kan inte bli fet längre och man kan inte heller klippa sig längre. Det tycker jag är synd. Man har inte så mycket grejer att spendera sina pengar på. Rockstar har tagit bort ganska många grejer som gör att dom förra spelen var jätteroliga. Visst kan man köpa kläder och så, men utbudet är inte speciellt stort, om man ska jämföra med andra GTA-spel i serien. Cyklar finns heller inte längre kvar om någon undrar över det.

Förutom dom här sakerna så är Grand Theft Auto IV ett otroligt bra och välgjort spel. Om vi nu ska in på vapenområdet så kan jag säga att det inte finns lika många vapen som i föregående spel, men fullt tillräckligt många för att man ska få sig lite omväxling. Vapnen i det här spelet är otroligt välbalanserade och roliga att skjuta med. Rockstar har också satt in ett "cover-system" vilket då gör att man kan ta skydd bakom vad som helst genom att sätta ryggen mot väggen i Gears of War-anda. Det känns inte som GTA men det är väldigt häftigt att ställa sig bakom en vägg och köra lite blindfire med en rocketlauncher. En annan grej som Rockstar har lagt in i spelet är autosikte. På sätt och vis går detta att stänga av genom att hålla in sikt-knappen halvt. Men det gör också att det blir ganska svårt att sikta in sig på fienderna, och speciellt när dem rör sig. Med autosiktet kan man dock sikta in sig på vilka kroppsdelar man vill skjuta på, och det är väldigt användbart och samtidigt roligt.

När man startar spelet så får man i början en mobil av Roman. Med denna så får man alla uppdrag, och man kan välja olika aktiviteter som man kan göra med sina polare. Som till exempel spela biljard, gå på strippklubb eller varför inte gå ut och ta sig en öl för att sedan välta lite här och där på gatan och över irriterande tanter. Men jag varnar dig dock, don't drink and drive, för då kan du bli tagen för rattfylla. Tänka sig, i GTA kan man bli tagen för rattfylla. Det är värt att tänka på. Man kan också byta bakgrundsbild och ringsingnal om man så vill det.

Det finns så mycket att säga om det här spelet, och Rockstar har också lagt in ett sjukt roligt och stabilt multiplayerläge. Från mobilen kan man välja "Multiplayer" och välja bland ett dussin spellägen. Om man spelar det här med rätt personer så är det riktigt kul. Ett exempel är Cops n' Crooks då ett lag är polisen som antingen ska ta död på andra lagets boss, eller bara ta död på allihopa. Det andra laget ska ta sig till sitt "flyktfordon".

Jag ser att min tid börjar rusa iväg nu. Det finns så mycket mer detaljer att prata om angående Grand Theft Auto IV. Det jag kan säga är att GTA IV är bland topp 5 av bästa spel jag har spelat iallafall. Spring och köp om du inte redan har det, nu!

Medlemsrecensioner133
Samlat betyg: 9.3/10
1