Assassin's Creed

Skrivet av: snaaake   2008-08-18

Assassins Creed ver spelet som skulle bli Ubisofts stora mästerverk. Konceptet har alltid varit intressant. Leka lönnmördare under tredje korstågens mellanöstern kunde inte bli dåligt. Men besviken är jag trots allt.

Spelet handlar om Altair, en lönnmördare som förlorar sin status och sina vapen efter att ha misslyckats med ett viktigt uppdrag i början av spelet. Han får nu uppdrag att lönnmörda 9 män som enligt hans ledare Al Mualim hindrar fred i regionen. Jag gillar storyn ganska mycket, den är intressant och är cool överhuvudtaget.

Själva spelandet utspelar sig i 3 städer (Accra, Jerusalem och Damaskus) och de är tillsammans med Liberty City i GTA IV de mest levande städerna i ett spel någonsin. Allt folk håller på med någon form av vardaglig sysselsättning och reagerar trovärdigt på ditt beteende. Jag kan faktiskt rekomendera spelet bara för att gå runt i städerna. Det är en upplevelse ingen gamer bör gå miste om. Folket kan användas som kamouflage vid skarpa lägen men de kan samtidigt vändas emot dig om de ser dig klättra upp för ett hus eller slå ner någon person. På detta planet övertygar Ubisoft Montreal oerhört och det syns att allt jobb med städerna gett resultat.

Striderna utgör en stor del av spelandet och kan kännas roliga till en början men blir bara mer och mer upprepande ju mer man spelar. Fienderna är urdumma och attackerar bara Altair en i taget, när det sedan är jätteenkelt att göra en motattack och döda soldaten gör spelet ännu tråkigare. Detta är en av de sämsta aspekterna med spelet men det värsta är ändå tveklöst uppdragsdesignen. Här så kan jag inte fatta varför Ubisoft inte gjort det mer avancerat. När man har ett så underbart koncept och en så otrolig atmosfär så är det tråkigt att man inte gör något bra av det.

Mycket av snacket innan har handlat om att man ska kunna välja sitt eget sätt att få tag på information om sina mål men det är bara en stor lögn. Man har i stort sett bara 5 olika uppdrag och det är att tex sno något ur en fiendes ficka, eliminera olika tempelriddare och slå någon tills de pratar. Visst det är häftigt de första timmarna men att sno något ur en ficka för femte gången blir bara tråkigt. Det hade varit riktigt häftigt om man kanske skulle följt efter målets fru till deras hus och snott något ur huset eller klä ut sig till en fiende.

Jag hade höga förhoppningar på Assasin´s Creed och därför är det sorgligt att inte Ubisoft lyckas hela vägen. I sina bästa stunder tillhör spelet topp 5 det bästa jag spelat men samtidigt är det i sina sämsta stunder snudd på uselt. Dock så ser jag fram emot uppföljaren som ryktas ska utspela sig under Franska Revolutionen.

+Grafiken
+Levande städer
+Hyfsad Story