Metroid: Zero Mission

Skrivet av: WiiDude   2008-08-17

Samus Aran har återförenats med sitt första äventyr. Men nu i en snyggare och förbättrad remake till Gameboy Advance. Så förvänta dig att besegra Mother Brain än en gång.

Metroid släpptes först till NES. Ett av Nintendos lite tuffare spel eller vad man ska säga. Man spelar som en prisjägare som springer runt uppe i rymden för att förinta en levande jätte hjärna vid namnet Mother Brain. Och på vägen dit får man möta en massa aliens och stora bossar. Men det är inga problem för tuffe Samus, specielt inte i den här nya remaken av spelet.

Jag klarade aldrig Metroid till NES, jag spelade det inte mycket alls. Och det var mycket pågrund av att det var så jäkla svårt. Man dog av bara några träffar av en fiende, man kan inte sickta på de sättet man vill de flesta gångerna. Ska man böja sig ner t.ex för att skjuta en liten fiende så blir man till morphball, så det är blir omöjligt att träffa dem. Och något av de värsta, man har ingen karta! Vilket blir hopplöst när man spelar i en sån stor värld. Allt det och lite där till har fixats i Metroid: Zero Mission.

Grafiken är bättre, kontrollen är bättre, det är inte lika extremt svårt och det bästa, det har en utmärkt karta. Så jag hade inte problem med att hitta dit jag skulle någon enstaka gång.

Storyn och spelbarheten är dock det samma, vilket bara är bra. Storyn är bara lite märkbarare. Man bjuds på cutscenes och text som beskriver storyn mycket mer än vad det gjord i det första spelet, och som jag nämnt är spelbarheten mycket smidigare. Annars är det bara att man springer runt, besegrar en boss, man får ett item som gör det möjligt att besöka nya ställen. På det stället hittar man ett nytt item och man kan ta sig till nya ställen igen. Det kanske inte låter så roligt när jag beskriver det så här, men jag lovar er, det är ett fantastiskt roligt äventyr/action-spel. Och jag tycker att alla som äger Gameboy Advance och Nintendo DS skall införskaffa det här spelet. Det är utmärkt! Inte för svårt, mer åt det enkla hållet, man fastnar absolut inte lika lätt och för de som alltid viljat spela det första Metroid men inte lyckas få tag på det eller tycker det är för svårt har chansen att spela det, men nu i en ännu bättre version.

Grafik 8/10

Grafiken är mycket bra. Mycket bättre än till NES...men det är ju självklart. Det ser mycket ut som Super Metroid till SNES, men lite snyggare och har klarare detaljer.

Ljud 8/10

Precis som i alla Metroid-spel har det bra musik. Mycket stämningsfull musik och bra ljud. Det finns inte mycket mer att säga

Kontroll 10/10

Kontrollen är helt perfekt! Och den är helt klart värd en tia. Allt funkar otroligt smidigt och felfritt. Fantastiskt!

Hålbarhet 8/10

Metroid: Zero Mission är något av de ända spelen jag tycker är lika roligt att spela om som när jag gjorde det första gången. Det här var min andra gång, och ja, det kändes verkligen lika roligt. Vilket är väldigt ovanligt. Minuset är dock att spelet inte är långt. Det tar cirka 3 timmar att klara av hela storyn. Ska man fixa alla missiler, energitankar osv tar det dock längre tid. Men jag önskar att det vore längre, då hade det varit ännu bättre!

Design 8/10

Jag har som sagt inte klarat av hela orginalet till NES, så jag har inte sett så många platser i det. Men av det jag har sett är det verkligen roligt att få uppleva de ställena i snyggare grafik med bättre detaljer osv. Och har man klarat hela orginalet lär det kännas fantastisk. Allt annat är med mycket bra detaljerade.

Totalt 9/10

Ett fantastiskt spel! Utan någon alls tvekan. Metroid: Zero Mission är det bästa spelet jag spelat till Gameboy Advance, och jag tror att det kommer att förbli så. Som sagt, jag rekomenderar alla Gameboy Advance och Nintendo DS-ägare att införskaffa detta. Ni kommer troligtvis inte bli besvikna. Utan riktigt glada.

Samlat betyg: 9.4/10
1
2