Mass Effect

Skrivet av: Roo   2008-08-14

Bioware har gjort det igen...

Bioware introducerade sig till xboxspelare när dom släppte Star Wars Knights of the Old Republic. Xboxen fick en välbehövlig knuff vad gäller RPG's. Nästa spel till xbox blev Jade Empire, även om det inte helt nådde upp till KOTOR's magnifika nivå så var det helt klar ett bra spel. Så man kan utan att överdriva säga att mina förhoppningar på Mass Effect var väldigt höga. Efter att ha spelet igenom spelet så kan man säga att mina förväntningar slog in, med råge.

Spelet börjar med att du får skapa din egen karaktär. Du får själv välja förnamn, men efternamnet på karaktären kommer alltid att vara Shepard. Antigen kan du använda den förinställda karaktären och bara sätta igång och köra, eller så kan du välja att konfigurera din egen karaktär som du själv vill. Du kan välja mellan att spela som man eller kvinna, med en rad olika parametrar att ändra på för både. Det ända som skiljer mellan att vara man eller kvinna är att vissa dialoger i spelet blir annorlunda. Men hur karaktären ser ut kan ses oviktigt, vad som däremot är viktigt är när du kommer till val av klass.

Man kan säga att det finns tre "primära" klasser i Mass Effect; soilder, engineer och biotic. De andra klasserna är blandningar av dessa, som till exempel vanguard, vanguard är en blandning av soilder och biotic. Beroende på vilken klass du väljer på får du tillgång till olika "powers".
Vissa klasser kan använda biotics medan till exempel en soldat koncentrerar sig mest på "weapon-skills".

Mass Effect kanske liknar en normal shooter, men det är fortfarande ett helgjutet RPG. Att välja vilken utrustning du ska ha med dig och vilka skills du ska uppgradera är ytterst viktigt.
När man väl kommer in i spelets stridsystem så är det riktigt roligt och man upptäcker flera olika sätt att spela spelet på.

Stridsystemet kanske tar några timmar att sätta sig in i, och det är bäst att spara ofta när du spelar spelet första gången, spelet har ett riktigt jobbigt autosave-system som man aldrig riktigt kan lita på. Själv har jag fått köra om åtskilliga timmar pga. Detta.

Något som är lite sämre i Mass Effect är sättet man kan styra sina lagkamrater på, du kan säga åt dem att ta skydd, gå framåt, gå tillbaka, väldigt simpelt. Dock kan du styra dina medhjälpares powers, men hur de rör sig kan du inte påverka. Dessutom så agerar båda medhjälpare på samma kommandon, vilket får hela kommandosystemet att verka lite menlöst.
Man aktiverar sina olika powers genom att trycka ner RB, spelet pausas då och du får chansen att manövrera din egna och dina medhjälpares powers.

Mass Effect använder ett nyare moralsystem, istället för att bara välja mellan ond och god, så är allt du gör i Mass Effect på ett sätt "snällt" eftersom spelet går ut på att rädda galaxen hade det varit svårt att vara ond hela vägen ut. Även om du väljer att vara ond genom hela spelet så har det sina nackdelar, vissa val kan göra så en quest slutar helt annorlunda, du kan skapa eller undvika strider, och allt du gör påverkar även dina medhjälpare.

God och ond kallas i Mass Effect för renegade och paragon, båda val kommer att föra dig vidare i handlingen, men vad väljer du? Är det värt att offra en helt oskyldig tiggare bara för att få din vilja igenom? Valen i spelet påverkar dock inte så mycket av handligen som man kanske förväntar sig. Skills som är relaterade till paragon och renegade är charm och intimidate, där charm är för den goda karaktären och renegade för den onda. Detta betyder att om du planerar att vara ond hela spelet igenom så är det igen idé att lägga skillpoints på charm, och vice versa .

Mass Effect är ändå ett spel men en mängd val, även om valen inte påverkar så mycket så kan vissa val inom huvudstoryn vara spännande, och det är helt klart värt att spela om spelet för att få reda på vad som hade hänt om du valt något annat till exempel. Storyn berättas på ett fantastiskt sätt i Mass Effect, alla dialoger är så utmärkt skrivna, tillsammans med utmärkt voiceakting och nästan perfekt lip-syncing så skapas en närmast filmisk upplevelse. En sak som är ny i Mass Effect gällande konversationer är att din huvudkaraktär även han pratar, till skillnad från KOTOR.

När du väljer vad du ska säga så är det inte exakt vad din karaktär kommer att säga, detta är lite dåligt, för i vissa situationer kanske du väljer "Die scum" men din karaktär säger istället " I can't let you live".

Karaktärerna du har med dig i spelet bjuder på ett enormt persongalleri, alla personer i din crew har olika historier att berätta, karaktärerna intrigerar även med varandra om sina skilda åsikter och liknande. Om du pratar mycket med din crew och väljer rätt saker att säga kommer dem att lita på dig mer, vissa konversationer låser även upp nya quests.

Även om flera planeter bjuder på mycket att göra och många NPC's att prata med så är planeter som inte tillhör mainquest oftast oberört tråkiga och repetiva. Uppdragen varierar förvisso lite, men för det mesta så finns det bara några fiender att döda, alla byggnader på planeterna ser dessutom nära på exakt likadana inuti, vilket gör att man snabbt blir trött på att göra sidequests. Planeterna består alltid av samma yta, några berg i olika färger beroende på planet. Denna del av spelet hade kunnat göras mycket bättre, och det är något jag hoppas på till uppföljaren.

Vad som också gör Mass Effect tillett så bra spel är förstås grafiken, alla karakärer ser ytterts välgjorda ut och designen går inte att klaga på, alla olika Aliens är så påhittigt utformade och bakgrundsberättandet gör att man aldrig tvivlar på dem. Musiken håller hög klass även om man kanske inte tänker så mycket på den förutom i mellansekvenser.

Men allt som är bra har alltid lite småfel, Mass Effect lider av en del framedrops. Även screen tearing förkommer med jämna mellanrum, och i vissa sekvenser så laddas texturen försent. Dessa problem är dock inget som kan hindra en från att köpa spelet, du kommer inte att bry dig om småfelen så bra som Mass Effect är.

Mass Effect är ett spel som har en del tekniska småfel och ett kommandosystem som kunnat vara mycket bättre, trots detta så känner jag att jag ändå kan tilldela spelet en 10:a , med tanke på allt son spelet erbjuder så glöms felen snabbt bort.

Så tveka inte på att köpa Mass Effect om ni inte redan gjort det, du kan inte hitta ett bättre spel till Xbox 360 just nu om du frågar mig.

Medlemsrecensioner64
Samlat betyg: 9.5/10