FIFA 08

Skrivet av: Oxpost   2008-08-12

Jag har inte kört så överdrivet mycket Fifa u mina dar. Det senaste jag körde (innan 08) var 05 versionen som jag verkligen gillade. Men efter att ha sett på EM fotbollen ett tag så kände jag att en uppdatering var nödvändig. Jag vände mig då till min mest älskade sida när det gäller råd om vilka spel som borde skaffas, GR vad annars? Jag tog min tid och läste igenom recensionen, konsulterade med min yngre broder och frågade honom om han skulle kunna tänka sig att dela på kostnaden. Det ena ledde till det andra och bara en vecka senare kom det.

Jag har som sagt ganska liten erfarenhet av Fifa-spelen, eller fotbollsspel överhuvudtaget, men så fort jag körde igång min första match (IFK Göteborg - FC Köpenhamn) var jag helt såld! Även om jag litade lite för mycket på min skicklighet och valde semi-pro, vilket resulterade i att jag förlorade om än knappt, så var jag förundrad över hur bra uppbyggt spelet var. Grafiken är otroligt bra, arenorna är välgjorda, spelarna ser stundtals realistiska ut. Kontrollen är näst intill perfekt, har stora problem med att få till några bra finter men annars är den hur bra som helst. Allting har blivit så mycket svårare än vad jag har varit van vid. Vanligtvis har jag kunnat ta bollen, springa relativt ostörd genom motståndar lagets mittfält för att snabbt vända bort deras backar far att därefter få motståndarnas mål att se ut som en kon. Det gick inte riktigt lika lätt här.

Jag märker direkt av att det krävs mer tanke bakom spelet och att man måste uttnytja passningspelet mer än vad man behövt innan. Sedan känns det som att datorn är smartare, mer förutseende. Ett exempel är när jag kommer springade längs kanten för att slå ett inlägg. Så som jag är van har jag då fått en 2-3 spelare på mig direkt. Här har dom bättrat på sig och nu kommer bara en spelare för att stressa mig medans hans lagkamrater springer in i straffområdet för att markera mina valmöjligheter. Jag drabbas av en lätt beslutsamhets ångest och det hela resulterar i att bollen flyger upp till någon lycklig själ på läktaren.

Jag skulle vilja fortsätta denna recensionen ett tag till men jag måste gå min sista postrunda, jag är på jobbet. Dåligt planerat, jag vet! Men som slutkläm måste jag säga att dom som letar efter ett fotbollsspel som medför utmaningar men som det samtidigt inte är för hög inlärnings-tröskel på. Då rekommenderar jag startk Fifa 08!

Medlemsrecensioner37
Samlat betyg: 8.2/10
1