Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead or Alive 4

NYTT MEN ENDÅ INTE
Från Dead or alive 1 och Dead or alive 2 var det en ganska dramatisk ändring både från designen och spelsättet. Från Dead or alive 2 till Dead or alive 3 var det dock inte en lika stor skillnad och gammla veteran spelare kände sig snabb som hemma.

En sak som jag fortfarande undrar över idag är datorns AI i Dead or alive 3. Den var så sjukt dum/dålig att jag bara ville gråta. Inte ens på Very Hard gjorde den speciellt mycket utan den stod mest där och la in ett par attack då och då.

Då den både i Dead or alive 1 och 2 kunde ge ett relativt godkänt motstånd. Vilket Itagaki faktiskt verkar ha lärt sig av när han 3 år senare efter Dead or alive 3 släppte Dead or alive Ultimate.

Datorn var helt plötsligt mycket svårare och kontrade rätt sjukt bra och man blev som smått småtokig ibland. Han hade även slängt in en uppsjö av kläder för paradistöserna samt muskelbergen då karaktärerna tidigare bara haft max 3-4 kostymer st.

När han 2005 släppte Dead or alive 4 så hade han putsat om spelet från grunden och ädrat både grafik, fightingsystet och annat smått och gott. Fast Itagaki jobbat med att försöka göra sitt egna lilla fightingspel kan man inte mer än att inse efter en tid att det är en ren förenklad version av Virtua fighter. Många hardcore spelare brukar kalla Dead or alive för Virtua fighter light.

En förenklad version. Nya saker i fighting systemet i Dead or alive 4 var bland annat slow escape som gjorde att du snabbt kunde vända dej om när du blev slagen i ryggen av motståndaren och ett djupare groundgame. Vad är ett groundgame undrar du?

groundgame är när du kan attackera den motståndare som ligger på backen och med hjälp av en utvald attack tvinga du upp denne på fötterna igen då tidigare det bara gått att slå en motståndare med antingen en jump attack elr EN enda attack som träffar dom som låg ner.

I Dead or alive 4 träffar princip alla låga attacker. Men det handlar nu mer om timing än i dom gammla Dead or alive spelen. Kontringssystem är också ändrat. Men där sätter jag i mot alla speltidningar och recensenter som säger att det blivit djupare.

För visso har man mindre tid på sig att kontra en kommande attack men i dom tidigare spelen kunde moståndaren greppa dej när du försökte kontra han. I 4an går allt så fort, kontringen som kommer ut är för snabb för att kunna greppas utan gissning. En annan ny sak är små hinnder som går att hoppa över som finns utspritt på en del av nivåerna.

PLUS
+Grafiken är bättre fast du måste tyvärr ha en HDTV för att riktigt se skillnad annars ser det nästan ut som ett Xbox ett spel

+Vi går online för andra gången=) och det funkar fint att lira mot alla inom Europa och några få från Amerika sen tar det stop och det är ospelbart mot resten av världen=)

+ALLA karaktärerna från DOA serien är med inklusive några nya tex Spartan 452 (det ser ut som master chief fast det är inte han)

+Söta tjejer?

------------------------------------------------------

MINUS
-När Itagaki ändrat fightingsystemet är finns det nu massa hål och ibland kan spelet vara broken med en del karaktärer. Tex när en stor och seg karaktär som bara har muskler borde ha nån fördel över en liten och snabb karaktär så att det blir någe sånär balanserat men det har dom inte. Oftast (med undantag) så är det den lilla och snabba karaktären som vinner.


-Vad då för musik? Arab-rock och techno/dance musik när man slåss? nej tack!

-Mindre kostymer för karaktärerna

-Det är på tok för lätt att kontra samt skadan när man får in en kontring tar för mycket

-Vad fula arenor det finns nu. Helekopter platta? wreslingring. WTF?!


Spelmässigt betyg: 6/10

Personligt betyg: 9/10

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10