Metroid Fusion

Metroid idag relateras idag mest som förstapersonskjutare med stora inlägg äventyr, plattformshoppning och action. Allt färre kommer ihåg sättet Metroidspelen brukade se ut; äventyrsspel med actioninlägg, plattformshoppande och feta bossar. Visst låter de lika, men faktumet kvarstår att skillnaderna mellan desa är enorma. Skillnaden är enkelt stavad: 2D.

Metroid Fusion släpptes väl ungefär samtidigt som klassikern Metroid Prime, eftersom de båda spelen tillsammans kunde låsa upp speciellt innehåll i båda spelen. Och medan Metroid Prime utspelar sig någonstans mitt i hela Metroid historien, så är Fusion den officiella fjärde delen i serien, alltså uppföljaren till Super Metroid.

Storyn utspelar sig en viss tid efter händelserna i Super Metroid. Den inledande texten, berättar med en liten film, hur Samus återvänder till SR388 som en del i en vetenskaplig expedition. Där blir hon anfallen av en underlig organism, som hon aldrig fått nöjet att möta tidigare. Attacken resulterar sedan att Samus, likt ett helt vanlig rattfyllo, tappar kontrollen över sitt skepp och kraschar in i ett asteroidfält. Enda sättet att rädda henne från parasiten som bosatt sig i hennes kropp, råkade vara att behandla henne med ett medel från varelsen hon skjutit i småbitar så länge: Metroiden.
Sagt och gjort, Samus behandlas och är snappt på fötterna igen, pigg och kry, dessutom i en ny dräkt. Och just när allt verkade så lättande för vår hjältinna, får hon reda på att en hel forskningsstation angripits av precis samma varelser. Hon blir alltså tvungen att pusta ut, sätta på sig hjälmen igen och bege sig dit för att rätta till soppan, helt själv.

Det här är förstås bara en liten smakbit av storyn, och allt längre in i spelet tar handlingen allt fler och mer överraskande vändningar, vilekt gör att man aldrig tröttnar utan hänger med tills de sista minuterna. Faktum är att storyn är så smaskigt välgjord och detaljerad att den skulle vara en perfekt ingrediens till en sci-fi bok.

Metroidspelen i 2D hade oftast riktigt välgjord grafik, med detaljerade omgivningar, fiender och inte minst, bossarna. Metroid Fusion har naturligtvis alla dessa ingredienser. Miljöerna på den ödelaggda basen är varierade, detaljerade och ger en stor inlevelse till själva spelkänslan. Ena stunden hänger Samus i taket på ett rum med tropisk vegetation, andra stunden färdas man genom förstörda korridorer eller mörka ventilationsgångar på basen.

Ljudet är också ett faktum i känslan, den är nämligen helt perfekt utlämpad för spelets miljöer, och inte minst för situationerna de kör igång på. Antingen när du plågas av en sådär krypande, thriller liknande ljudsnutt eller stressas av panikmusiken som spelas när du måste komma till ett ställe väldigt snabbt, håller ljudet hög kvalitet och är aldrig opassande eller enformigt.

Det finns så mycket jag vill berätta om från spelet, men det undviker jag till hänsyn av spoilerallergiska läsare. Men förstås, så finns det ju alltid en hake, hur fantastiskt spelet än är. I det här fallet är det varken en brist i kvalité eller annat spelmässigt, bristena här ligger främst innehållsmässigt. Visst är själva äventyret fyllt med pickups och andra hemligheter som du får all tid i världen att hitta, men det kan faktiskt utråka vissa spelare. Det finns också bara två svårighetsgrader; easy och normal. Ett svårare alternativ och lite mer innehåll, hade kunnat göra detta fantastiska spel till ett av de bästa från Game Boys Advance's era.

Grafik: 8
Ljud: 9
Spelbarhet: 9