Super Smash Bros. Brawl

Skrivet av: WiiDude   2008-07-23

Super Smash Bros. Brawl. Det mest efterlängtade spelet till Wii. Spelet som så gott som alla vill ha till Wii. Det är nu redo för en recension. Och jag kan börja med att säga att spelet är überfantastiskt!

Jag har ägt Super Smash Bros. Brawl sedan februaris start (alltså den japanska versionen, Dairantou Smash Brothers X). Då ni här i Europa och de i USA satt hypade som galningar. Men jag bestämde mig för att vänta med en recension tills jag ägde EU-versionen. Vilket jag nu gjort i ett bra tag. Vilket då betyder att jag är redo för en recension som sagt.

Nintendofanboy-godis

Hela Super Smash Bros.-serien är alla Nintendo-fans godaste godis. Man har tillgång till en massa Nintendo-karaktärer (35 totalt). Karaktärer ifrån Super Mario-serien till Fire Emblem-serien t.ex går att välja imellan. Något stort att även påpeka är att denna gången är det inte bara Nintendo-karaktärer som är med. Utan även SEGAS snabbaste igelkott Sonic och Konamis stringstjärtade soldat Solid Snake ger sig in i den stora fighten denna gången. Vilket självklart är en enorm och cool nyhet till Super Smash Bros-serien. Men vad går egentligen Smash Bros. ut på? Man väljer en karaktär, och sen?

Jo, Super Smash Bros. är ett stort partfighting-spel. Man väljer som sagt en karaktär ifrån Nintendos universum....eller ja Sonic och Snake. När man gjort det ska man välja en bana. Vilket även där är fullspäckat med Nintendogodis. Man kan t.ex spela på Bridge of Eldin ifrån The Legend of Zelda: Twilight Princess. Eller kanske på Delfino Plaza ifrån Super Mario Sunshine. Jovisst, Sonic och Snake har även fått en bana. Green Hill Zone och Shadow Moses Island.

När man valt en bana startar man upp på den, och sen är man redo för fight. Förvänta er dock inte något Tekken/Soul Calibur-slagsmål. Glöm inte att detta är ett partyfighting-spel. Dtt mål här är inte att "döda" din motståndare. Här handlar det om att slå ut din motståndare av banan. Så många gånger som möjligt på en viss tid om du har det inställt på tid, eller slå ut de tills deras liv tar slut om du har det instält på tid.

Tillskillnad poppar det även fram items på banan (kan stängas av). Som Pokébollar (få ut en pokémon som hjälper dig i en kort stund), hammaren ifrån Donkey Kong, Fire Flower ifrån Mario, eller det helt nya itemet till Super Smahs Bros. Brawl, Smash Ball. Smashh Ball är det allra starkaste och bästa itemet i spelet. Får man kraften ifrån en Smash Ball kan man utföra en extremt kraftig attack, vid namnet Final Smash. Får t.ex Mario Smash bollens-kraft utför han en eldattack i värsta Dragonball-kamehamiha-stilen. Eller om Donkey Kong får tag i kraften börjar han trumma på sina bongos ifrån Donkey Konga.

Och ja, det är det mesta Super Smash Bros går ut på. Alltså ett Nintendofanboy-fighting-spel. Ett mycket roligare fightingspel än ett t.ex Tekken. Men det hör är absolut inte det ända man kan göra i Brawl. Det finns en maassa mer att göra. Så mycket material finns med så det är det första Wii-spelet som ligger på en Dual Layer-skiva. De får helt enkelt inte platts på en vanlig DVD-skiva. Men nu ska jag berätta om så mycket jag kan om de andra grejerna/spellägena i spelet.

Group

Group är stället du ska ta dig till om du ska spela vanliga Brawl-fighter som jag berättade om ovanför. Något jag dock inte nämde var att det går att spela Multiplayer. Men visst, självklart går det. Det går att spela med upp till fyra vänner. Vilket gör fighterna ännu roligare och vansiningare. Man kan antigen spela alla mot alla, eller så kan man slåss i team. Spelar man med fyra vönner så kan alltså två vara i ett etam och två andra i ett. Eller kanske tre i ett team mot en stackare som är själv.

Inte nog med det. Man kan även skapa en stor turnering där en massa kompisar kan delta. Vill man spela en turnering själv emot datorn går det självklart också. Vilket är ytterligare ett roligt pluss.

Solo

För snubbarna som vill spela själv och ja låsa upp allting, då ska man sattsa på Solo. Där kan man välja imellan Classic Mode, vilket funnits med i båda föregångarna. Det man gör är att slåss emot ett antal fiender göra ett Target Test. Vilket är ett litet test då man ska slå på måltavlor. Sen slåss man med ytterliga fiender tills man kommer till den fruktade läskiga bossen Master Hand! Vilket då är en vit handkse. Scaaary! När man klarat han vinner man en trhopie av karaktären man klarade Classic med. Jag återkommer till vad trophies är senare.

Man kan även spela ett stort äventyr, Events (några uppdrag, Target Smash/Target Test, Home-Run Contest (man ska slå iväg en säck så långt som möjligt), Multi-Man Brawl (man ska strida emot några Brawl-karaktärer). Men för att tala lite extra om äventyret jag skrev om.

Äventyret går vid namnet Subspace Emissary. Till att börja med att måste jag säga att äventyret är helt fantastiskt! Att få se alla de här karaktärerna i ett stort äventyr är bara fantastiskt! Man bjuds på cutscenes som man aldrig kommer glömma osv. Själva gameplayet spelas nästan precis som Adventure Mode i Melee, eller för er som inte spelat Melee så spelas det nästan precis som en vanlig fight. Bara att här ska man slåss emot andra fiender och gå framåt för att klara banan och komma vidare. Och även ibland möta någos boss. Inte något specielt djupt gameplay precis. Men pågrund av filmerna som kommer imellan banorna blir äventyret så mycket bättre. Så mycket djupare.

Vault

Vault är stället med allt extra bonusmaterial befinner sig. Där man t.ex kan kolla sina vunna trophies och stickers, bygga banor, kolla på tagna foton, repriser och t.ex Masterpieces.

Trophies & Stickers

Trophies och Stickers är något för samlarna. Trophies är ja, trofeér av en massa karaktärer. Och med trophier får man fakta på just den karaktären. Lika dant med stickers. Istället för trofeér så är det stickers på andra karaktärer och saker ifrån Nintendo universumet. Stickersen är dock inte bara till sammlar objekt. Man kan även använda de i Subspace Emissary. Man kan höja sin styrka osv med dem. Men det innebär att man förlorar stickersen som man förstärkte sig med. Vilket dock inte är ett stort problem då jag kan lova att du hittar den igen, eller ja många av den.

Men hur får man tag i det här då? Jo, det finns något som heter Coin Launcher i Vault. Och det är ett litet "shooter"-spel där man kan sammla på sig just trophies och stickers. Det är bara att skjuta på trophies som åker runt på brädan och skjuta på "robotar" för att få stickers. Ett riktigt roligt minispel. Vilket gör det underhållande att köpa trophier och sticker, då skotten är pengar.

Stage Builder

För att berätta lite snabbt nu så är Stage Builder ännu ett roligt tilllägg i Brawl. Denna gånger kan man ävenn bygga egna banor. Något jag dock inte använder mig mycket av. Då jag tycker att de hade kunnat göra så mycket mer av det. De hade t.ex kunnat ta delar ifrån andra banor. Vilket skulle göra det så mycket roligare.

Taking Snapshot

Ja, ännu en rolig funktion till spelet. Man kan alltså ta egna kort och filma egna filmer/repriser under speletsgång och sen in med de på ett SD-kort eller Wii-minnet. Sen kan man skicka det till vänner. Det roligaste är dock att det finns ett program som kan få över sina tagna bilder till datorn. Vilket har blivet väldigt populärt på internet.

Masterpieces

Masterpieces är något otroligt. De har till och med fixat in Virtual Console-demo i spelet. Så nu kan man alltså testa några spel och se om de är bra. Vilket kan leda till att man sen köper det. Riktigt smart och roligt. Det jag tycker är synd är dock att demosen är mycket korta. Iallafall NES-demosen.

Och nu till sist med absolut inte minst!

Nintendo WI-FI Connection

Online i Brawl var det så gott som alla ville ha mest i hela spelet. Och vi fick som vi ville. Jag som även äger Japan-versionen var riktigt osäker till onlinedelen när jag hade spelat det för första gången. Det hackade sanslöst mycket! Men jag hoppades verkligen på att det skulle vara bättre i EU-versionen (då jag spelade på de japanska-serverna med Japan-versionen). Funkar det bättre då? Ja, det gör det...iallafall om man spelar med addade vänner här i Europa.

Jag testade först att spela worldwide online, vilket faktiskt är en besvikelse. För det första kan man bara spela ett mode. Man kan bara spela i två minuter, man kan alltså inte spela längre eller med liv. Och för de som inte gillar items tvingas att spela det. Inte nog med det. Det hackar och går även i slow-motion riktigt mycket. Vilket gör det helt hopplöst att spela Smash. Det går alltså knappt spela det då. Något lite frustrerande är även att det kan ta en hel del tid med att vänta på spelare att joina.

När jag hade testat det var jag genast rädd för tt det skulle funka lika uselt emot någon addad-vän Men nej, absolut inte. Det funkade utmärkt. Det hackade inte en enstaka gång i någon av matcherna jag spelade. Fantastiskt! Men jag tror dock att det börjar hacka om du spelar emot någon ifrån ett annat land. Vilket är mycket synd.

Ja minsann! Nu får jag ta att sluta recensionen. Jag kan ju inte skriva allt. Ändå jag känner mig sugen på det. Men nu betygsbedömningen.

Grafik 9/10

Vi bjuds på en fantastisk grafik. Men det är inte lika snyggt som Super Mario Galaxy, så det blir ingen fullpott.

Ljud 10/10

Ljudet får en 10, helt utan tvekan. Då Super Smash Bros. Brawl leverar den bästa musiken någonsin i ett spel. Vi får alla de bästa låtarna ifrån de kändaste Nintendo-serierna och även ifrån Sonic och Meta Gear-spelen. Inte nog med det. Ljudeffekterna är även helt fantastiska. Helt perfekt bara. Helt perfekt!

Kontroll 10/10

I Super Smash Bros. Brawl finns allas stil tillgänglig. Gillar du t.ex Gamecube-kontrollen bäst, men du är inte helt nöjd med vad man gör med knapparna. Visst, det är inga problem. Då är det bara att ändra kontrollen till hur du vill.

Hållbarhet 10/10

Hållbarheten är också helt perfekt. Det finns så sjuuukt mycket att göra. Och när man lyckats lås aupp allt så kan man fortfarande spela Brawl-matcher själv eller emot vänner. Och till och med spela online som sagt. Detta spelet kommer spelas i flera år. Kanske tills nästa Smash kommer? Om det nu gör det då. Men så blir det nog för mig iallafall.

Design 10/10

Designen är helt underbar! Karaktärerna är underbart designade, banorna är underbart designade, filmerna är underbart designade, menyerna är underbart designade. Ja, allt är underbart designat.

Totalt: 10/10

Japp, precis som jag räknade ut första gången jag såg den första trailern ifrån spelet blev det ett 10/10-spel. Då jag varit ett stort Smash Bros.-fan sen det första till Nintendo 64 var det en självklarhet. Och detta är absolut det bästa Smash Bros.-spelet, och ett av de absolut bästa spelet till Wii. Ett måste för alla Wii-ägare enligt mig. Och jag tror att ni alla kommer att gilla det.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 9.2/10
1