Grand Theft Auto IV

Så skulle i alla fall jag sammanfatta GTA 4. De är inte dåligt spel, lång ifrån, men det känns inte heller som ett nytt spel och tyvärr har det kvar alldeles för många utav de begränsningar som förr fanns i GTA serien. Det mest tragiska dock är alla missade möjligheter, sådant som de borde ha lagt till.

Vi kan börja med själva spel världen, dvs. staden. Den ser helt fantastisk ut, både på dag och på natt. Det var kanske det mest episka jag hittills sett på 360n. Stor del i det hela har med grafiken att göra samt variationen på de olika stadsdelarna.
Men däri ligger också problemet. I denna oändligt stora stad (fast så stor är den inte), så finns det väldigt få hus man kan gå in i. Stor del av den episka känslan jag upplevde när jag först prövade på spelet försvann som bortblåst när jag letade efter butiker, affärer, krypin som jag kunde springa runt i. Man ser massor av affärer, lagerlokaler, matställen, men man kan inte gå in i dem. Alldeles för ofta känns många utav de ställen, för mig, som helt självklara områden där man borde ha kunnat gå och göra något skoj.

Det finns till exempel en stor arkadhall som jag med jämna mellanrum åker förbi, men jag kan inte gå in i den. Inte ens för att ta mig en titt. Här kunde de ju ha lagt in massor av minispel som man som spelare kunde ha gått till och slösat ens hårt förtjänade pengar. Spelen kunde till och med ha haft olika Live scoreboards, för att skapa den där "riktiga" arkadkänslan.

När man blir jagad utav polisen så vill man kanske också springa in och gömma sig bland husen, det gör man ju till och med i flera uppdrag, men då blir man ledd till områden där det finns hus (som oftast består av trappor och korridorer) där man kan kuta runt, men varför inte tillämpa den friheten överallt i staden?

I spelet ska man föreställa en småkriminell immigrant som kanske inte är en riktigt kallblodig mördare, men han är i behov av pengar och måste då göra småjobb åt olika gangstrar, men varför kan man inte få den friheten att själv välja hur man vill skaffa sig pengar? Tex att råna de få småbutiker och matställen som finns i världen? Eller varför inte bara folk på gatan?

Här har man en sandlådevärld som känns alldeles för styrd, där den episka känslan som jag kände när jag först började spela spelet försvann ju mer jag experimenterade och prövade på olika saker i spelet som inte hade någon med handlingen att göra.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i tamagochi liknande spel eller spelmoment, dvs. att karaktären jag spelar har vissa särskilda behov, som antagonisten i GTA:?A hade, att man t.ex. måste äta då och då, som tur är så har de tagit bort detta moment i GTA 4, men istället har de lagt in ett jobbigare moment, socialiseringen!

Man träffar ju alltid på en massa speciella personer i GTA spelen, så också här, men till skillnad från förr så måste man även vårda sin vänskap med dem för att få tag i olika bonusar de har att erbjuda (och dem vill man ha!), men då måste man även umgås med sina vänner. Det låter inte så illa i praktiken, men i spelets värld så kändes det för tillgjort och blev mer till en syssla än att man faktiskt hade det roligt med sina vänner. De har antingen önskemål om vad de vill göra eller så ringer du dem och föreslår något. Men det är också det som är problemet, ens vänskap kan sammanfattas i 3 steg:

1. Du måste hämta upp dem och köra dem till stället där ni ska umgås

2. Ni umgås, dvs. det blir antigen ett interaktivt mötte (ni spelar diverse spel) eller ett där något händer automatiskt.

3. Sedan bär det hemåt

Det är inte så hemskt de första gångerna man gör det med sina vänner, man prövar något nytt, får höra lite bakgrundshistoria från karaktärerna och man slösar lite pengar (de alltid du som bjuder), men efter att ha besökt strippklubben för femtioelfte gången med någon av dina vänner så har de inget nytt o säga. Inte får man något heller för att man har blivit den lokala stammis pervot heller, vilket också gäller de andra haken man hänger på.

Det som mest förvånar i GTA4 är alla funktioner de har tagit bort från tidigare versioner, karaktären är mindre anpassningsbar till utseende, både vad gäller kläder och smycken men främst fysiken (går inte alls att anpassa), det går inte heller att köpa sig något hus eller industri eller ens en buss för att få igång kollektivtrafiken i denna stad (det finns bussar på 3-4 områden i spelet, alltid parkerade och aldrig ser man dem åka på gatorna) för att på så sätt tjäna pengar. Och fastän det "hintas" om det i spelet, att man ska bara tjäna ihop lite stålar till för att man ska köpa sin egen firma, så sker det aldrig.

"Varför inte? Hur kan man missa en sån sak!!!!" är vad jag ständigt tänker när jag ser alla områden som kunde ha tjänat som ett alternativt sätt för att ta sig fram i spelet. Alla dessa möjligheter som finns i spelet men inte tas till vara, det är dem jag hakar upp mig på och som får mig att aldrig riktigt njuta av spelet, då det känns som de har snålat för mycket på alldeles för många områden.
Ett utav de större förbättringarna, förutom grafiken, som jag åter igen måste säga är helt fantastisk. Spelet går inte rent (dvs. det hackar och har sig med jämna mellanrum) men det ser så otroligt vackert ut, allt är riktigt bra gjort och detaljerat. Bara fordonen i spelen ser ut som om de skulle kunna passa i nästan vilket bilspel som helst, med alla detaljer, repor och skador man kan tillföra dem.
Men för att återgå till den andra stora förbättringen, stridssystemet, som har lånat lite från det just nu så populära skydd-mekaniken (dvs. att gubben döljer sig bakom något föremål för att inte bli skjuten) och tillfört ett mer tillförlitligt och mer precist system vad gäller att skjuta och sikta med de olika vapnen. Visserligen är vapenutbudet även det lite begränsat, men det räcker gått och väll för att ställa till med oreda.
Fordonsfysiken känns riktigt härligt, det bästa i ett GTA spel hittills då det känns som det faktiskt är tyngd i fordonen, men även här känns utbudet lite begränsat. Det finns t.ex. inga cyklar eller flygplan, eller pansarfordon för den delen. Men de som finns är vackert renderade.

Det finns dock en bugg (eller så är det gjort så avsiktligt för att spara på minne) som jag även upptäckt i äldre GTA versioner, nämligen att slumpgeneratorn (då jag antar att det är en sån de använder sig av) kan alldeles för ofta se till att du är omringar av ett och samma typ av fordon, många gånger har de även alla samma färg, vilket åter igen för mig sabbat hela illusionen av en stor, levande, "verklig" värld (stad). Inte heller har Rockstar ansträngt sig särskilt vad gäller "vänder jag mig om försvinner alla bilar jag nyss tittade på" buggen/systemet.

Det är visserligen en aning förbättrat än tidigare GTA, men var varnad att även i GTA4, går du en bit bort från den stora trafikstockning du har gjort (för det vill man göra) så försvinner den så snabbt du har tappat den ur blicken (1-2 kvarter bort brukar räcka).

Allt som allt är det inte ett dåligt spel, det finns mycket att se och göra. Några småspel finns det, man har olika föreställningar som man kan se (de är tillräckligt korta så att man inte tröttnar, dock är de inte alltid av så hög "kvalite"), det går att surfa på "nätet", se på tv, och en massa annat.

Men ändå känns det som det inte är tillräckligt. Jag tror att radiostationerna kan fungera som en bra metafor för hur jag känner för spelet. Jag (och alla andra?) har alltid älskat radion i GTA spelen, både vad gäller musiken och "programmen". De är lika bra, om inte bättre än de tidigare spelen, men de känns ändå som de inte är tillräckligt många. De är nog fler stationer än sist, men det gör att det känns som om det inte finns tillräckligt med låtar för varje station, på en utav stationerna har jag för mig att det bara är 4-6 låtar? Gick det verkligen inte att få fler? Med tanke på att de ändå säljer alla låtarna på Amazon (det finns en koppling som går att göra mellan mobilen man har i spelet och ett riktigt konto) så borde de ju kunna erbjuda ett mycket större utbud vad gäller musiken. Varför inte streama musik genom nätet för de som har sin konsol uppkopplad t.ex.?
Det borde enligt mig vara mer av allt i GTA. Jag hade lätt kunnat tumma på grafiken för att få fler stället att vara på, ha fler valmöjligheter över karaktärens utseende, ha fler möjligheter för att driva storyn framåt, men det är ju bara jag. Så länge man ej har några förväntningar om att detta GTA skall vara den del i serien som revolutionerar genren så tror jag inte att man blir missnöjd.
Då jag ej har kunnat spela spelet online så kan jag inte uttala mig om det spelläget.

GTA 4 kan jag rekommendera till följande gamers:

*De som gillar "stora-fria-världar"