Svenska
MEDLEMSRECENSION

Crysis

Skrivet av: Rahelon   2008-07-06

Om inte jag hade vetat vad Gamereactor varit hade jag inte vetat vad Crysis varit.

Det började med att jag läste en utav mina första tidningar av gamereactor (Nr. 51 för att vara exakt) och såg reklamen för Crysis på framsidan. Jag har aldrig varit någon för dataspel i hela mitt liv, förutom ett gratisspel som heter MapleStory, så jag hade inte kunnat tänka mej att köpa Crysis(också för att min dator sög).

Men så en dag kom pappa hem med en ny dator, ny skärm och.... nytt av allt faktiskt.
Jag vart förstås glad men jag visste inte vad jag skulle inhandla för att överhuvudtaget använda min nya dator. Så kom nr. 52 och jag bestämde mej direkt att jag ville ha mitt första riktiga actionspel på min födelsedag typ två veckor senare. På födelsedagen fick jag Crysis på morgonen och satte in skivan på direkten......


Det började med att jag tröck på single player och en trailer om hur Nanosuiten fungerade (tillbaka till det sedan). Sedan började själva spelet med att jag (Nomad) satt i ett plan med fyra kamrater (Psycho, Prophet, Aztec och Jester) påväg till en ö med uppdrag att hitta en forskningsgrupp som blivit fångatagna av koreaner. Efter en kort instruktion av ledaren (Prophet) så hoppade man ut ur planet och började flyga mot ön.

Redan då händer saker och man tappar kontakten med sina vänner och måste hitta dem igen. Påväg till dem fick jag testa på en massa grejer som hur kontrollen fungerar.
Den fungerade utmärkt och var väldigt skön att använda. Sedan provade jag på nanodräkten som är det speciella med spelet.
Nanodräkten har fyra olika modes att välja mellan (man måste ha någon igång hela tiden) och nu introducerar jag dem

Defense: Förstärker dräkten och gör en mindre ömtålig samt att energin till dräkten laddas upp snabbast. En form av standard till dräkten.

Speed: gör en otroligt snabb på att springa samt att ladda och slå motståndaren men den tar tyvärr snabbt slut på energi och man är ytterst ömtålig. Helt oanvändbar om man inte har bråttom.

Strength: Gör en superstark så att man kan slå sönder mer samt så kan man hoppa högre och skotten skadar mer. Man kan lyfta en massa föremål i Crysis och när man har strength mode på så kan man kasta dem riktigt långt. Man kan också ta tag i fienden och sedan slå eller kasta iväg dem som gör att de flyger riktigt långt och det är nog bland det roligaste i spelet.

Cloak: Gör en osynlig för ett kort tag som faktiskt används beroende på vad man är för typ av spelare. Det finns två sorter. Antingen går man till attack på direkten eller så smyger man sej fram. Om man är en smygare som jag använder man cloak hela tiden och gör en helt omärkt av fienden. Cloak drar energi och om man står helt still så räcker den längre (upp till 3 min) men om man t.ex. springer så tar energin snabbt slut och man syns igen.

Det finns en annan funktion som jag gillar starkt. Nämligen med ett knapptryck så visar Nomad sitt vapen framför sig (oss) så man får en liten vapenmeny där man kan bestämma om man vill fixa något med vapnet. Om man t.ex vill ha ljuddämpare till vapnet eller om man vill ha lasersikte eller ficklampa om det är för mörkt. Det finns också vilken slags sikte man vill ha på vapnet som t.ex. vanligt snipersikte osv. Man kan även välja om man vill ha småskott som sprängs när det träffar eller man kanske vill ha sömnpilar som får fienden att somna direkt. Men det mesta måste man hitta innan man kan sätta in det i vapnet som t.ex. Sniperscope eller brinnande skott.

När jag sprang mot mina vänner märkte jag att grafiken inte alls var så bra som jag trodde. Faktisk var den mycket sämre.
(Mer om det sedan)
Efter en kort stund kom jag på en grej som så många brukar kommentera när det spelar Crysis. Hur skönt det är att förstöra allt i sin väg. Crysis innehåller typ en miljon träd och nästan varje går att skjuta sönder.
Jag stannade ett tag och bara sköt åt alla möjliga håll för att se hur det känns att förstöra en så detaljrik värld. Och visst är det skönt. När jag hade dödat tre koreaner och nästan alla träd var nerskjutna så gick jag vidare. Där träffade jag Jester. Direkt efter så fick vi ett Radiosamtal med Prophet där vi fick veta at Aztec satt fast i ett träd och inte kunde komma låss så vi skulle hjälpa honom. På väg till honom fick man höra att det var några koreaner som hade fått syn på honom och att vi måste skynda oss innan han blir dödad.
Då började marken skaka och man hörde
massa koreanerna skrika av rädsla och höga ljud av skottlossning. Sedan får man ett till radiosamtal där man hör Aztec skrika efter hjälp. Det blev tyst. Jag och Jester kom fram till platsen och såg fyra koreaner ligga helt uppslitna på backen. Man gick en kort bit och sedan såg man en grej som fick mej att hoppa till lite. Aztec hängde där, helt död med magen uppskuren och en massa blod som bara rann ner från honom. Efter ett kort samtal med Prophet så var jag tvungen att fortsätta medan Jester fick rensa bort alla kroppar(inte så kul för honom men han är Computer så vem bryr sej).

När jag gått en bit började solen gå upp och jag ville en sista gång kolla igenom option för att kunna öka grafiken på något sätt.
Då hittade jag det. Detta är viktigt! Man går in på systemsettings och trycker på advancet och då får man fram en massa alternativ som jag ska skriva upp.

Texture = Texturer (såklart)

Objekt = förbättrar grafiken på allt rörligt som t.ex. stolar, bord, hus, flaskor och frukter.

Shadow = förbättrar skuggorna som är ganska viktigt för att det finns många träd så då finns det många skuggor.

Psycic = Gör så att man kan förstöra mer av det vanliga föremål som finns. T.ex. Om man skjuter en lampa på inställningen low så stutsar den bara bort men om man skjuter den på medium så går den sönder.

Shaders = Gör typ hela spelet snäppet snyggare.

Det finns fem till men de är ganska obetydliga så dem kan vi strunta i.

Jadu....Ut mot stranden och köttade ett 20 tal koreaner och sedan mötte man prophet och psycho och där fick man också se sin första utomjording. Spelet bygger på två halvor. En del med koreaner och träd och en del med aliens och is. (mer vill jag inte spoila)

Okej då. Nu börjar jag att tala om Multiplayer delen.

Det finns två olika mode!

Instant Action - Man är på en hyfsad stor bana (finns 5 olika) där man kan hitta olika vapen här och där och sedan skjuta vem man vill...Bla bla bla = Precis som en vanlig deathmatch fast MYCKET större banor.

Power struggle - Det här är det stora med spelet (tycker jag).
Man är på en SKITSTOR bana där två olika lag ska försöka ta över en plats kallad Prototype factory så man kan få tag i kärnvapen som används för att förstöra andra lagets bas (Korea mot USA) det finns massor runt om prototype som också är viktigt att få tag i. T.ex. små bunkrar, War factory (där man kan köpa fordon) mm.
När man tar över ett ställe eller dödar en fiende får man poäng som behövs när man ska köpa vapen (man börjar bara med en pistol och nanosuiten) eller fordon. Det är verkligen kul att spela powerstruggle för det är verkligen som ett stort krig ute på banan (iallafall med 32 spelare)

Okej!
Dags för slutsats!

Grafik/Design 10/10
Det är otroligt snyggt med bara medium och ni kan inte tro hur det ser ut på Very high.

Ljud/Musik 10/10
Inte precis världen bästa musik men alla ljudeffekter (som att höra fåglarna flyga iväg när man skjuter) gör så att denna kategori också få högsta betyg.

Spelbarhet/spelkontroll 10/10
Att kontrollera Nanosuiten och det självklara skjutarläget går inte att förklaras bättre än med PERFEKT!

Hållbarhet/utmaning 9/10
Svårt, spännande och lång Single player som ger livsupplevelser. Om multiplayer delen hade haft något fler mode och om PowerStruggle hade fler banor hade det varit...bara för bra!

BETYG 10/10

+ Världens bästa grafik, Underbar teknik, Pefekta miljöer, Sköna karaktärer, Skitspännande story, Urskön Nanodräkt, Roliga fordon, Gryma vapen, Perfekt ljud, Klockren kontroll, Skitbra Singleplayer, Asrolig multiplayer, etc, etc, etc......

-......fast lite för få banor till multiplayer.


Kan inte fatta att vissa tycker att detta spel var en besvikelse. Perfekt på nästan allt och med lite finslipning här och där skulle detta spel vara Tekniskt bäst 20 år framåt!

BRAVO CRYTEK!!!

Medlemsrecensioner54
Samlat betyg: 9.1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10