Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Det finns få spel jag har längtat efter lika mycket som Metal Gear Solid 4... alla de tidigare spelen i serien ligger på min topp tio lista, kanske t.om topp 5. Så när jag äntligen får spelet är mina förväntningar skyhöga... men lever det upp till dem?

Nej, det gör spelet inte. De skjuter förbi mina förväntningar och landar mycket högre upp... Hade Metal Gear Solid 4 varit hälften så bra hade det ändå varit 10/10. Ja, det är antagligen den mest använda klichén i recensionssammanhang... men här stämmer det faktiskt.

Under de senaste åren har Metal Gear Solid-spelen blivit lite av en religion för mig... jag har spelat alla spelen och älskat varje minut. Faktum är att jag fortfarande spelar dem... ofta. Den underbara och smått bisarra handlingen är fortfarande bra, och jag har inte fattat den helt än.

När Metal Gear Solid 4 börjar möter vi Solid Snake, som har åldrats i förtid. Han är fyrtiotre år, men hans kropp är omkring sjuttio och han har världens coolaste mustasch. Han har inte slutat röka och har fortfarande sin bandanna på sig.

Spelet tar sin början i mellanöstern, där Snake befinner sig för att lönnmörda sin bror, Oce-... ledsen, jag menar Liquid. Liquid lever ju som bekant via Ocelot. Det dröjer inte länge förrän flera karaktärer från de gamla spelen har introducerats på nytt. Hal "Otacon" Emmerich har rollen som Snakes vapendragare, och finns tillgänglig att ringa när som helst för tips om hur man ska ta sig vidare.

Grafiskt är Metal Gear Solid 4 av högsta klass. Om man bortser från de lågupplösta texturerna som finns lite här och där har man ett mindre grafiskt mästerverk. Karaktärsmodellerna är otroligt läckra, jag skulle vilja utnämna de till snyggast i ett spel någonsin.

Ljudet i Metal Gear Solid 4 är det bästa i spelväg någonsin. Hideo Kojima har verkligen tagit fördel av Blu-ray och lagt in ett episkt och okomprimerat soundtrack som ger den tuffaste brottsling kalla kårar. Röstskådespeleriet är superbt välregisserat, och skådespelarna passar sina karaktärer och gör ett fantastiskt arbete. Ljudeffekterna låter även alldeles otroligt, speciellt om man spelar med surround-ljud. Audiovisuellt är Metal Gear Solid 4 ett mästerverk, rätt och slätt.

Handlingen har alltid varit det viktigaste i Metal Gear Solid-spelen. Med bisarra vändningar, läskigt trovärda karaktärer och oöverträffat berättande har Metal Gear Solid-spelen bäst story. Någonsin. Jag skulle vilja skriva lite om den, men vill inte spoila. Så ni får köpa spelet och ta reda på det själv!

Metal Gear Solid 4 är en fröjd att spela, spelbarheten ligger på topp genom hela spelet och kontrollen fungerar utmärkt. En av de bästa delarna är att du kan spela igenom det hur du vill. Det kvittar om du är en slingrande spion som vill ta dig igenom hela spelet oupptäckt eller en skjutgalen huligan som vill sprida död och förstörelse omkring dig. Du kan spela igenom Metal Gear Solid 4 ändå, och ha fantastiskt roligt. Man får känslan av att man vill att spelet aldrig ska ta slut... utan fortsätta i en evighet.

Med Metal Gear Solid 4 får man även med Metal Gear Online, en grym multiplayerupplevelse med banor placerade i Metal Gear Solid-spelens värld. Vissa besöker man i något av spelen, vissa gör man inte. Det finns en hel del olika spelsätt, allt från en gammal god deathmatch till det mer elelr mindre unika Sneaking Mission, där en spelare spelar som Snake och ska ta de andra spelarnas dog tags (namnbrickor), medan de andra spelarna ska försöka döda Snake. Ibland får en spelare även spela som Metal Gear Mk II och hjälpa Snake. Andra spellägen som finns är Team Deathmatch, Rescue Mission och Capture Mission. I Rescue Mission går det ut på att ena laget ska hämta en groda och att andra laget ska hindra motståndarna från att ta grodan. Capture Mission går ut på att laget ska hämta antingen en anka eller en groda och ta tillbaka till sin bas och ha den där. När en groda/anka är i basen tickar en mätare ner, det lag som först får ner sin mätare till noll vinner. Detta är inte alla spellägen, det finns fler och fler kommer som nedladdningsbart material. Metal Gear Online är ett bra komplement till enspelarkampanjen, och kommer garanterat att ge dig många extra speltimmar.

För att göra en snabb sammanfattning går det bra att säga "Äkta kärlek!". Den beskrivningen passar faktiskt in på Metal Gear Solid 4 väldigt bra.

Plus: Snygg grafik, grymt ljud, extremt bra story, spelbarheten, Metal Gear Online

Minus: Enspelarkampanjen tar slut...