Battlefield: Bad Company

Förra året så var mina förväntningar på detta spel sjukt höga, jag satt och tokspelade Cod 4 varje dag(vilket jag gör än) och tänkte för mig sjäv fan vad det här Battlefield:Bad Company ser ut att bli bra, kommer det vara spelet som gör att jag skrotar Codden och börjar om på nytt.
Svaret är ett enkelt och stort NEJ.

(Här råkar jag komma in i ett litet sidospår som har stört mig galet länge, så om ni vill läsa mer om min Battlefield recention så bläddra förbi denna bit)
Först vill jag bara säga det att jag är sjukt less på alla svenska recensenter som hyllar svenska spel utan grund och lurar oss köpare att köpa skräp bara pga att de är gjorda här i Sverige.
Ett bra exempel på det är när The Darkness kom ut, som måste vara ett av de sämsta spelen jag spelat. Nu kommer jag inte ihåg vilken tidning eller recensent det var som skrev det men denna person upplevde i alla fall att intro sekvensen var något av det mest raffinerade och pulshöjande han någonsin upplevt i spelsammanhang. Nyfiken som fan så sprang jag till närmaste spelbutik och införskaffade jag mig detta skräp.Jag slog på spelet och kände att jag var redo att slängas in i detta som utlovat grymma spel, besvikelsen var inte bara stor, den var ett faktum. Det kändes som att man åkte i en bil som körde i tunnlarna i max 40 km i timmen, man kunde bara vända sig lite till höger och lite till vänster men likt förbannat hade man ett gevär beväpnat,så jag gjorde det jag kunde, sköt på väggarna i väntan på att det skulle ta slut,och så plötsligt krachade man in i en vägg . hade förväntat mig stora explosioner och liknande men dom lyste med sin frånvaro, det enda jag hörde var typ en planka som bröts itu sen var det klart. Kommer nog alltid vara lite smått förbannad på denna spelrecensent som övertygade mig att köpa detta.

Tillbaka till Battlefield:

Grafiken är grynig och inte alls så imponerande,och de förstörbara miljöerna är inte riktigt förstörbara på vissa ställen, jag har skjutit massvis med gånger på diverse väggar och ingenting har hänt för att sedan flytta mig till höger/vänster en liten bit och plötsligt så går det där.Hålen man skjuter ser i stort sett likadana hur man än skjuter så det är måste vara förprogrammerat vart och vart man inte kan skjuta.Och det är inte riktigt revolutionerande heller som nu Dice säger att det är. Jag spelade Red Faction för några år sedan och förstörelsen i det spelet var liknande. Så vi har sett det förr.

Kontrollen känns lite oprecis kan krävas flera skott med sniper för att få en motståndare att falla till marken.Och det krävs på tok för många skott med valfritt annat vapen för att skuta ner någon, grymt irriterande(fan det ska inte krävas ett helt magasin för att få död på någon). Man hör inget om man träffar eller missar en fiende när man skjuter(vilket inte är så troligt att man gjort i verkligheten, men nu är detta ett spel och inte verklighet och realism är inte alltid det bästa för ett spel),och om man nu skjuter ner någon så faller en stor jävla klump ner på marken som man givetvis kan plocka upp om man vill.Bara så grymt fult att man ska tappa väskor som nästan är större än spelaren själv när man dör.
Plus att om du är föredetta Cod 4 spelare kommer du med detsamma sakna Killcam efter bara några minuters spelande.

En annan grej jag stört mig på är Ljudet, men jag lyckas inte sätta fingret på vad det är för något..känns bara som att nått fattas, känns tomt och livlöst, man hör några knallar och så långt borta, mycket mer är det inte. Men det kanske bara är mina öron det är fel på för alla andra som spelat detta spel tycker tydligen att ljudet är helt underbart. Smaken är som baken som sagt.

Och det största minuset är faktumet att det bara finns ett enda multiplayer läge, Gold Rush. Detta spel hade säkert kunnat varit i alla fall ett hyffsat kul spel om det fanns Deatmatch, nått Search and Destroy liknande lägen men icke. Goldrush är inte kul, hur jag än ser på det. Riktigt snålt av Dice där.

en liten betygstabell här då:

Grafik: 7 (inte så imponerande som många tror)

Ljud: nja vette fan asså hmm 8,7,6...nej det få fan bara en 5a av mig