Scarface: The World is Yours

Skrivet av: outcast   2008-06-23

Detta spel är faktiskt bättre än vad du tror. Scarface The World is Yours är spelet som bygger på filmen med samma namn (närmare förklaring görs inte här) och har blivit sågat av en drös klumpiga kritiker som förmodligen inte dykit djupare ner i spelet, utan bara avfärdat det som en billig Grand theft auto klon. Och visst, det är självklart likt Gta, på väldigt många sätt, men det försöker också och lyckas med att båda göra många saker bättre och annorlunda.

På många sätt skulle jag mer gärna kalla Scarface för ett gangster rollspel. Det finns en story att följa i spelet, men i huvudsak går det ut på att ta över Miami, köpa upp fastigheter och sälja kokain.

Du får med ett lätt knapptryck upp en lista där du kan välja några olika alternativ. Tex kan du välja Buisness, där du kan anta olika uppdrag för att skaffa dig återförsäljare av kokain eller leja några av dina underhuggare för att göra uppdrag (som tex driver eller assassin). Du kan också välja Exotic där du kan inhandla en drös av olika prylar för att höja din status och senare gå upp i level. Här finns allt från användbara och snygga bilar och båtar till inredning eller renovering av din herrgård eller investeringar i olika bolag.

När du gått upp tillräckligt i reputation så går du upp i level och låser upp nya alternativ och kan sälja större lass med kokain för mer pengar. Du får även ta dig ut till de vackra öarna runt Miami för att köpa och sälja från de riktigt stora fiskarna.

Som sagt liknar detta Gta på många sätt men är också tillräckligt annorlunda för att vara intressant. Jag blev helt klart positivt överaskad av detta spel och det finns mycket Rockstar skulle kunna låna härifrån (och de har de redan gjort i 4an) som är väldigt bra. Grafiken är helt ok, röster och musik väldigt bra och striderna väldigt roliga (och väldigt blodiga).

Jag skulle egentligen kunna tänka mig att ge detta spel en 8:a i betyg men det finns en liten (stor) sak som drar ner betyget och det är det faktum att man inte kan hoppa! Kontrollen är bra i övrigt men det kan vara grymt frustrerande vid enstaka tillfällen att det inte finns något sätt att ta sig över en liten slänt som är i vägen.

Allt som allt så rekommenderas detta spel som är både roligt och beroendeframkallande!

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 6.2/10