Metal Gear Solid 3: Subsistence

En orm äter en orm.

Mitt under det brinnande kalla kriget på 60-talet så ställs USA inför ett svårt dilemma. För att Ryssland ska dra tillbaka sina kärnvapen från Kuba så måste USA lämna över en avhoppad rysk forskare, Sokolov, som höll på att utveckla en mobil kärnvapenramp, Shagohod, åt Ryssland. USA:s regering kände att de inte hade något val utan lämnade ut Sokolov men samtidigt kallade de även in en hemlig agent som direkt skulle hämta tillbaks honom ur kommunisternas klor. Denna agent är såklart Snake, men denna gång Naked och inte Solid som vi vant oss vid i tidigare spel, och det blir din uppgift att utföra uppdraget. Även om huvudpersonen skiljer sig namnmässigt så är utseendet detsamma och det är David Hayter som än en gång gestaltar Snake med sin väsande whiskyröst. Som din namne antyder så är du helt naken och ensam när du anländer till Ryssland och har bara dig själv, skogen och ditt kamouflage att förlita dig på. Naturligtvis kommer USA att förneka all inblandning och låta all eventuell hjälp utebli ifall du skulle bli tillfångatagen.

När du väl landat efter ditt vågade fallskärmshopp befinner du dig i en snäv skogskorridor som du måste ta dig igenom för att komma till basen där Sokolov hålls. Först blir man lite tveksam om man verkligen hamnat på rätt ställe eller ens i rätt land för här hittar du tropisk skog med lurpassande alligatorer och allsköns ormar och skorpioner. När man väl svalt de geografiska felaktigheterna och börjar sätta sig in i spelet märker man att de har kvar den stela och rätt usla spelkontrollen och spelmekaniken från de tidigare Solid-spelen. Du slingrar dig för det mesta fram på backen och håller koll på vakter samtidigt som du tänker ut nästa steg. Om vakterna upptäcker dig ropar de in förstärkningar och blir extra vaksamma och irriterande tills du lyckats undgå dem en längre tid och kusten är klar. Spelkontrollen fungerar bra så länge du smyger och inte blir upptäckt men så snart du måste utföra handlingar som kräver snabbhet så är den alldeles för seg och oförlåtande. Då är man inte långt från att svälja självmordspillret man hela tiden bär med sig.

För att lättare kunna undvika vakterna så har du olika kamouflage för kropp och ansikte att använda. Dessa kamouflage gör dig mer eller mindre synlig beroende på omgivningen du befinner dig i och det brukar bli ett evinnerligt hoppande i menyer för att välja ut det mest passande för tillfället. Då det är ansträngande att kräla på backen i skogen måste Snake se till att han äter ofta så att han håller uthålligheten på topp. I skogen finns det tyvärr inget skafferi eller kylskåp man utan får hålla till goda med vad naturen har att ge och som det rovdjur Snake är så håller han sig inte till rötter och bär utan äter helst kött; rått och sprattlande färskt. Som undertiteln antyder så är huvudmenyn orm men det mesta slinker ner genom Snakes strupe då han inte är speciellt kräsen; råttor, fåglar, fiskar, svampar och även nudlar de få gånger han hittar ett skafferi.

Naturligtvis har du inte bara kanonmaten att strida mot utan får även slåss mot färgstarka bossar med din förra mentor, The Boss, i spetsen. Hon har hoppat av till den ryska sidan med sina grupp "The Cobras", där alla är övernaturliga freaks av olika slag.

Konami har tack och lov infört ett nytt kamerasystem i nyversionen Subsistence. I stället för den sedvanliga fasta kameravinkeln i tidigare spel kan du här helt vrida kameran efter eget bevåg. Denna förändring gör spelet mycket mer underhållande att spela än tidigare titlar då man nu lättare kan hålla reda på var fienderna finns någonstans och vart man ska ta sig härnäst. Den gamla kameravyn finns dock kvar och kan lätt återfås med en lätt knapptryckning.

Storyn av Hideo Kojima är välskriven och tät med många vändningar och svängar vilken för det mesta berättas genom superläckert regisserade mellansekvenser. Ibland grottar sig dock Hideo ner sig alldeles för mycket i detaljer och moralpredikan i sekvenserna som inte känns relevanta för mig som superspion och låter även bovarna göra det klassiska och pinsamma "berätta alla planer för hjälten när de tror de har honom"-misstaget. Mellansekvenserna är dock utsökt koreograferade och David Hayter sköter som vanligt sina kort utmärkt och även övriga gör ett hyfsat arbete även om det ibland mer låter som innantilluppläsning än som röstskådespeleri. I vissa scener väcker Storyn även vissa känslor vilket är ett gott tecken på att man lyckats göra en medryckande historia där man bryr sig om karaktärerna.
En fördel jämfört med det förra spelet är att du inte behöver ha spelat tidigare delar för att hänga med i handlingen. Snake Eater utspelar sig nämligen innan alla övriga delar i serien så det spelar ingen roll om du har kolla på Metal Gear-universumet eller inte.

Grafiken håller varierande klass. På flera ställen känns texturerna trista och platta medan karaktärer och animationer är väl utförda och i många fall briljanta. Mellansekvenserna är realtidsrenderade och ser alla utomordentligt snygga ut och även eld har gjorts på ett snyggt sätt även om det får hårdvaran att böja sig av ansträngning. Enstaka partier är bland det snyggaste som synts på en Playstation 2 medan andra inte höjer sig över medlet men helheten gör dock ett utmärkt intryck. Ljudeffekterna i spelet känns lika gamla som serien och lite trista medan musiken ofta är fantastiskt bra och på vissa ställen helt lysande underbar.

MGS3 ger ett väldigt splittrat intryck. Spelmekaniken lämnar mycket att önska och spelet känns lite trist och segt i början innan man lärt sig hur man ska hantera Snake och spelet håller bara intresset uppe med hjälp av de suveräna mellansekvenserna. Dock så tar sig både story och spel ju längre man spelar och den senare delen av spelet är spännande underhållning på högsta nivå i både spelvärde, story, grafik och ljud.

Speltiden klockades in på 27 timmar där många timmar gick åt tryckandes i ett ormbunkssnår eller under en tom kartong.

Förutom spelet, Snake Eater, så finns det ytterligare två skivor med i Subsistence. På skiva två finns bland annat minispel där man ska fånga aporna från Ape Escape-spelen, ett on-lineläge där man kan spela mot varandra och MSX-versionerna av Metal Gear & Metal Gear 2 Solid Snake. På den tredje skivan finns lite godsaker som en trailer för MGS4 och möjligheten att beskåda hela MGS3 utan att behöva spela. Jag har för närvarande inte testat något på de andra skivorna men de lär ge en stor mängd mervärde och speltid för alla inbitna ormar.

Snake? Snake! Snaaake!

PS3-kompatibilitet (60 G8): Ibland väldigt dålig skärmuppdateringsfrekvens; speciellt i mellansekvenserna och när det blir för många fiender eller effekter (speciellt eld) på skärmen. Detta händer dock väldigt sällan så det är inget som direkt förstör upplevelsen.

Grafik: 9
Ljud: 9
Spelbarhet: 8