Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Robotkossor, arméer av cyborgninjor, kungmustacher och en fin stringsjärt tjaa allt finns att finna i Hideos sista avslutande 4:a och han har inte hållit något tillbaka!

Metal Gear Solid 4 utspelar sig under året 2014, 5 år efter Big Shell incidenten. Krig utkämpas med privatföretagsarméer som rutin då hela världsekonomin balanseras på dessa proxykrig. Allting är bevakat i ett system via nanomaskiner så att full slagfältskontroll kan uppnås, även allting är ID-låst såsom vapen och fordon samt så behålls privatarméerna i en hjärntvättad lojalitet till sina arbetsgivare, detta system kallas SOP (Sons of the Patriots).

SOP är ett system uppbyggt av en hemlig församling vid namn patrioterna som styr hela USA i hemlighet och har gjort det i 40 år. Fem utav världens största privatföretag Praying Mantis, Otselotovaya Khvatka, Werewolf, Pieuvre Armement och Raven Sword hålls lindad runt ett moderföretag vid namn Outer Haven som ägs utav Liquid Ocelot. Liquid har redan en armé som kan mätas sig mot hela USA:s armé dock hans riktiga mål är att ta kontroll över SOP och om han lyckas så kan han få hela USA:s armé helt oarmerade via ID-låsningen samt så kan han sprida ut FOXDIE ett dödligt datavirus designat för att angripa människor exakt vart han vill.

Samtidigt så måste en snabbt åldrande Snake återigen tvinga sig ut till mellanöstern för att stoppa sin ondskefulla tvilling denna gång för gott. I MGS4 är diskretion nyckeln till succés hursomhelst du kan ju också om du vill gå Rambo igenom hela spelet men jag som starkt MGS-fan rekommenderar att ni prioriterar till att undvika strid så gott som ni kan då ni kommer eventuellt ändå få er del utav aktionen.

Bossfighterna är något som MGS-spelen är kända för och i 4:an så lyckas Konami fortfarande hålla sin välförtjänta status även fast spelsättet har ändrats då nu gäller det inte längre att vänta på rätt läge att anfalla din fiende utan om du nu får syn på en eventuell medlem av Praying Mantis så gäller det att döda eller bli dödad. Mellansekvenserna är något som många har klagat på och ja 4:an har de absolut längsta mellansekvenserna i spelserien men de är samtidigt de mest underhållande och mest känslofyllda scenerna i serien hittills, genomsnittligt så jämnar det ut sig och jag vill notera här att det inte existerar någon 90 minuters mellansekvens.

Behöver du gå och besöka gamle W.C. mitt i en spännande mellansekvens så finns det som tur är en paus-knapp eller om du bara söker hjärndöd action så går det också att skippa mellansekvenserna redan vid första spelrundan. Snake har två nya mätare denna gång, den ena kallas "Psyche" som mäter Snake psykiska tillstånd och ju mer den minskar desto sämre blir Snakes prestanda då han eventuellt siktar sämre och kan t.o.m. kollapsa om mätaren drabbas för mycket.

Den andra är en ordinarie stressmätare som ökar procentmässigt ju mer press du sätter på Snake och hans gamla tantrygg, ju högre stressmätaren blir desto snabbare sjunker hans psychmätare. Det finns dock medel till bruk för att undvika dessa misära bieffekter, eftersom stressmätaren ökar ju mer press du sätter på Snake i hårda strider så kan en simpel cigarett rädda ditt liv.

När stridens hetta har lagt sig så kan du ta hand om psychmätaren med en trevlig Playboytidning. Ett schysst sätt att skaffa vapen på är att samla på sig ID-låsta vapen från neutraliserade PMC-soldater och skicka dom till en vapenlangare vid namn Drebin för att få välförtjänta "Drebin-poäng" som du kan spendera på ammunition, nya vapen, uppgraderingar och (självklart) Playboytidningar.

Humorn som alltid har funnits i Metal Gear spelen har alltid varit unik på sitt eget sätt, i 4:an så är det ingen skillnad men den har också en god kontrast på allvarigheten som 4:an också innehåller då det är den avslutande delen i sagan. Ett bra exempel på det är att vem som helst kan sitta och predika om hur världen har ändrats med PMC, ID-låsningar etc. samtidigt du som Snake hittar en soldat med urlöjliga solbrillor som diarrébajsar i en tunna mitt i stridens hetta.

50 gigabyte väger MGS4 på den lilla blu-ray skivan 50(!) gigabyte och det är inte så konstigt då spelet inte mår vara så långt men det är innehållsrikt med mästerligt ljud och interaktiva animationer samt imponerande AI, kortfattat så är MGS4 en kort men extremt bra upplevelse. Jag har alltid ansett MGS-serien som den bästa spelserien någonsin även fast de 3 föregående titlarna har varit starka 9:or för mig så är 4:an äntligen vad man alltid har väntat på.

I 10 år har man väntat på att MGS-sagan skulle visa sitt slut och det gör det fläckfritt och stilrent som ett mästerverk ska vara. Snake avgår med flaggan topp och jag erkänner att det skär lite i mitt hjärta att han verkligen gör det så här är går min sista salut till vår gamle orm för han har förtjänat sin vila men han kommer fortfarande att leva inuti oss.

Grafik: 9/10
Ljud: 10/10
Spelbarhet: 10/10
Hållbarhet: 9/10

Plus: Hjärnsprängande story, mästerlig musik och ljud, superba spelkontroller, massor av cool action, smiskande bossfighter, bra svårighetsgradsystem, spännande rakt igenom, ett perfekt slut på en perfekt serie

Minus: För så sidor i playboytidningarna

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 9.8/10