Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Skrivet av: Marfy1   2008-06-17

En lånad Playstation 3 tillsammans med ett stycke lånat Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots och 20 timmar 16 minuter senare kan jag nu leverera domen på Solid Snakes sista uppdrag.

Kojima sade att Guns of the Patriots kommer att vara första spelet som verkligen visar upp Playstation 3s potential och vad man kan göra med Blu-ray. Visst hade han rätt. Det gör han.

Inte bara har Kojima höjt ribban för spel och story, utan även bevisat att det är fullt möjligt att göra en spelfilm på en och samma skiva. Sedan bara för att han kan, så har han nu gjort det som standard för spel framöver som för alltid måste visa att de är bättre, vilket jag tror kommer att bli omöjligt ett bra antal år framöver.

Metal Gear Solid 4 är så mycket mer än bara ett simpelt spionspel. Det är så mycket mer än ett actionspel. Valen är många och intressanta, du får själv välja hur du vill gå in i varje strid. Ska du smyga och leka en äkta spion från tredje person eller vill du prova på lite mer Rambo-stil och skjuta dig igenom som i vanliga first-person shooters? Valet är som sagt fullständigt ditt.

Grafiken är den bästa jag sett på konsol. Jag säger det rakt ut. Snyggaste konsolspelet i mitt tycke. Det är perverst snyggt. Efter mellansekvensen i början trodde jag fortfarande att det var mellansekvens. Men det var det inte, det var gameplay. Det var gameplay. Efter det kunde jag inte sluta att le.

Det händer så mycket hela tiden och till 99% av tiden är bilduppdateringen stabil som ett berg. Det händer endast någon sällsynt gång att den sjunker vid en enorm explosion där det finns mängder av fiender och du springer. För mig hände det endast en gång, sedan aldrig igen.

Nya grafikeffekter har lagts till som smuts, vatten och blod fläckas ned på kameralensen när byggnader kollapsar och det stärker känslan löjligt mycket. Jag skrev förut att man kunde välja hur man vill stiga in i en strid, men det är inte allt man kan välja. Man kan även välja hur man vill ha kameravinkeln. Vill du se Snake från höger eller vänster? Dessa vinklar är ett fjuttigt knapptryck ifrån. Och givetvis kan du också köra spelet som en shooter med ytterligare ett knapptryck.

Med en 50 GB Blu-ray så kan man göra saker som man inte kan göra på en ~8 GB DVD, och det märks. Ljudet mina damer och herrar, är helt spektakulärt. Okomprimerat och det är episkt på alla sätt och vis. Ljudeffekterna från vapnen, explosionerna, miljön, ja listan kan bli mycket lång, är mästerligt, allt låter perfekt. Röstskådespeleriet är också på skyhög nivå och briljerar. Allting fungerar i harmoni och rätt musik spelas vid rätt tidpunkt. Jag kommer sakna detta ljud när jag går tillbaka till Xbox 360 och DVD-spel inom en snar framtid.

Kanske det intressantaste, hur fungerar spelbarheten? Är den förstörd med för mycket action eller nya funktioner? Nej då, precis som jag sade innan, det bestämmer du. Kontrollen känns perfekt. Jag behövde inte gå in och ändra knapparna eller något som jag oftast gör på Playstation 3-spel då jag inte gillar Sixaxis-kontrollen speciellt mycket. Nu behövdes det inte.

Det finns så mycket nytt att jag inte vet vart jag skall börja. Först och främst kan man inte längre bara springa och ta fienders vapen. Alla vapen i framtiden är ID-skyddade och på så sätt är de värdelösa för Snake, kan man tro. Det dröjer inte länge innan man träffar den störtsköna karaktären Drebin som är en vapentvättare. Han fixar bort ID-låset för ett pris och ger dig expressleverans direkt i fickan. Det är även så du fyller på med ammunition och andra saker. Det låter lite obalanserat men det skulle inte fungerat på ett annat sätt med storyn. Du skulle bara plocka skott och aldrig få häftiga vapen, vilket vore trist.

En stor del av fokusen i trailers och information har legat på den nya roboten Mk. II som följer efter dig och som du kan styra. Ärligt talat så är det ingen speciell deal med den alls. Visst vart det kul att köra runt med den och titta runt osynlig i cirka fem minuter men inte mer med det. Det enda positiva med den är att på så sätt är Otacon med vart du än går, även fast han konstant är osynlig tills du själv kallar fram honom.

Den grymmaste saken till spelet är utan tvekan den nya camosuiten. Den adopterar sitt utseende efter vart du är. Ligger du på gräset blir den grön, allt för att du inte ska synas. Den kommer rädda dit liv hundra gånger om, och är absolut en av de grymmaste finesserna jag sett i ett spel som hjälpmedel. Återigen, en ny standard satt. Det är bäst att uppleva den själv, därför går jag inte in i mer detaljer gällande dräkten.

Menysystemet är i princip identiskt med föregående spelen vilket är bra och dåligt. Det är bra för det fungerar och man har vant sig, men jag har även vant mig vid läckra menysystem som inte visar massa HUD:s och andra onödigheter som Gears of War. Ser man såhär mycket HUD:s så är det väldigt lätt att komma ihåg att det är ett spel man spelar tyvärr.

Det fanns fåtals moment som jag fann irriterande och aningen konstiga. Det var på några bossar, de är på tok för fega ibland och väldigt ojämna. Vissa plockar du ned direkt på sekunden och andra så tänker du: "Jaha, vart fasen är han?"

Annars är spelet hutlöst balanserat om man är smart nog att förstå hur det är man ska göra. Du har fyra svårighetsgrader från start och låser upp en till efter att du klarat spelet. Spelet är uppdelat i fem akter, plus en epilog. Mellansekvenserna är långa och underbara. Det känns som att det är en film du deltagar och det är precis som det ska vara. Vissa sekvenser sträcker sig från 30-50 minuter och liknande. Jag fann det fullständigt passande och hade gärna sett längre.

Med Metal Gear Solid 4 förändade Kojima min syn på spel helt. Inte bara fick han mig att inse hur löjligt lama och billiga så kallade "one liners" i spel är, men hur fantastiskt likt en film man kan få ett tv-spel till. Enastående. Jag kommer aldrig att titta på ett spel på samma sätt som jag gjort förut.

Med tjugo timmar är Guns of the Patriots betydligt längre en vanliga spel idag. Men det finns mycket att spela om för, och det vet alla som spelat något spel i serien förut. Det finns rankings, och statistik, dock inte online-baserade vilket är synd. Du låser konstant upp nya saker som gör det värt att spela om och om igen och på så sätt når du 100 timmar utan problem.

Sedan kommer megabonusen. Metal Gear Online. Något som absolut inte hade behövts i spelet, men den finns. Du kan spela online och det måste vara Playstation 3s bästa exklusiva online-finess. Stöd för headset och liknande, alltid trevligt. Visst är det inte ens nära samma kvalité som 360, men det är det bästa som finns på PSN tycker jag.

Så borde du köpa Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots? Absolut. Det kommer vara tokförvirrande och konstigt för dig som inte spelat föregående spelen, och du kommer inte alls uppskatta det lika mycket för du inte kommer att förstå referenserna som görs till föregående delarna, men det är värt pengarna ändå.

Det är inte bara det snyggaste spelet denna generation som jag spelat, det är också det bästa spelet denna generation.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 9.8/10