Svenska
MEDLEMSRECENSION

Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Skrivet av: ses   2008-05-20

Jag säger det utan att spö ut kålen: Jag anser mig själv vara världens största Ratchet & Clank fan. Jag har spelat alla titlarna till PS2 över 10 gånger styck och har lagt på minne vad alla vapen har för ammo, uppgraderingar och namn samt kan jag detaljerat beskriva en genomgång av alla spelen. Med andra ord är jag ingen person som just blivit bekant med den vapensjuka duon. År 2005 spelade jag igenom en av dem sämsta uppföljarna till en spelserie. Ratchet Gladiator var rent utsagt ett dåligt spel. Efter att ha köpt en Wii brydde jag mig mindre och mindre om vad Insomniac sysslade med. När jag fick höra att dem skulle göra en blekgrå FPS suckade jag och begav mig till Nintendos värld. Efter ett tag utannonserades ett nytt Ratchet & Clank till PS3. Spelet skulle gå tillbaks till rötterna och ge spelarna det plattformsäventyr dem längtade efter.

När jag för ett tag sen inhandlade en PS3 var en sak självklar; Jag skulle ha det nya Ratchet & Clank. På förhand var jag otroligt hypad och dreglade när jag för en lindrig summa köpte spelet. Efter att ha hoppat, skjutit och pysslat med mina vänner i över 20 timmar är jag redo att ge min dom: Insomniac har misslyckats.

Det första jag reagerade på var grafiken. Insomniac är och har alltid varit gudar på att konstruera snygga spel både estetiskt och tekniskt. När det kommer till PS3:an har all den skickligheten blåst bort som ett litet löv på ett träd. Visst är banorna väl designade och fienderna roliga, men trots det märks det att Insomniac inte är van vid att utnyttja en konsol med enorm kapacitet. Vad jag syftar på är allt som inte har med det estetiska och antal polygoner att göra. Osynliga väggar, buggar, långa laddningar och annat jobbigt förekommer nämligen. Mer än ett tiotal gånger har fienden fastnat i luften och suttit där. Går du i gräs syns dina fötter igenom gräset, åker du till en ny planet tar det över en halv minut att komma dit. Sådana saker förlåter jag på en PS2 men när PS3 utan tvekan klarar av att hantera sådana problem vill jag gå så långt att kalla Insomniac lata.

Vad som fick mig att bli intresserad av spelet var att serien skulle gå tillbaka till sina rötter. Där har Insomniac också misslyckats. Allt som gjort serien bra har försvunnit. Dem möjliga rötter som finns är väl Grindrailbanorna från alla tidigare R&C-spel. Insomniac lyckas tillfredsställa dem nya spelarna på ett elegant sätt men dem glömmer en sak; Fansen! Detta är helt klart vad man kan kalla ett Insomniacfans mardröm. Var är alla detaljer?!

För att nämna några exempel:
1.Gasen på ens Thruster Pack är ej rött längre
2.Du kan inte köpa vapen från tidigare spel
3.Undantaget Qwark och Rörmockaren saknas gamla goda karaktärer.

Nu låter jag självklart gaggig, varför skulle några sådana små detaljer göra spelet sämre? Nu är det så att fler av dessa exempel förekommer. Insomniac har helt och hållet skitit i referenser och liknande. Däremot är det helt okej att göra ett helt gäng "nya" vapen. Ungefär hälften av alla vapnen är i princip identiska med några från tidigare serier. Varför inte bara göra dem till retrovapen och konstruera ytterligare några nya?

Man märker ingen skillnad på uppgraderingarna och originalvapnen, inget nytt R.Y.N.O, ingen kyss på slutet med mera. Jag är djupt besviken på allt rent spelmässigt. Så ni som liksom jag älskat dem tre första spelen i serien: Håll er borta från denna.

Får man ett äventyr med bra innehåll då? Nehe du, här är det en svinkort kampanj med otroligt litet återspelningsvärde som gäller. Inte ens ljudet och musiken har Insomniac lyckats med.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction är ett medelmåttigt spel som följer samma kvalitet som Gladiator. Det är förvisso ett spel som kan uppskattad av nästan alla, men jag är inte "nästan alla" i denna situation. En djup suck och en besviken blick åt Insomniac och ett tråkigt farväl till en underbar spelserie.

Grafik:8
Design:9
Spelbarhet:6
Hållbarhet:6
Variation:6
Story:7
Ljud:7
Musik:6
Kontroll:8
Utmaning:7

+Det är trots allt Ratchet & Clank, förutsättningarna syns emellanåt, bra grafik och detaljerade världar

-Serien har tappat greppet, ett brett antal fel i tekniken, tråkig musik, utnött koncept

Medlemsrecensioner17
Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10