Bioshock

Välkommen till Rapture!

Hej jag heter Brandon och jag har fått den stora äran att guida er igenom staden Rapture. Min ärade lyssnare du är säkert en framtida eller kanske redan en fast boende invånare i den här underbara staden som vi kallar Rapture.

Historien om Rapture är en historia om en man. En man med visioner, en dröm om att skapa en stad som inte trycktes ner av grisarna i Washington eller av svinen i Moskva. En stad där utvecklingen stod i centrum och där världens elit kunde bo i fred och genom detta nå sin fulla potential. Inte hållas tillbaka av triviala saker som "lagar". Andrew Ryan var mannen med drömmarna och Rapture är frukten av dessa drömmar. Vart är detta underbara stad då? Ja Mr Ryan byggde Rapture på den enda platsen på jorden där det var möjligt, nämligen på Atlantens våta och kalla botten.

Genom din egna personliga resa genom Rapture kommer du mest troligt att stötta på vår största gåva till mänskligheten. Nämligen ADAM. Låt inte namnet avskräcka dig vi är inga religiösa fanatiker heller, hahaha. ADAM är en så kallad "Genstärkare" och låter dig skaffa en massa häftiga och användbara förmågor.

Har du någonsin stött på en fager dam eller en stilig ung man som har frågat efter eld, och du har inte haft en tändare med dig? Nu behöver du dock inte oroa dig längre att detta ska hända, tack vare ADAM! Du kan manipulera din gener så att du kan frammana eld med en enkel knäpp på fingrarna. Behändigt, ja vi vet. Eller du kanske lider av att grannarna stör dig med sina konstanta bråk? Då är det bara att skicka in en svärm med getingar så blir dom nog tysta, efter ett tag alla fall. ADAM finns i alla smaker och färger. Bara att sticka in sprutan i handleden och känna hur du utvecklas.

Det finns såklart vanliga pengar och med dem kan du köpa vapen, medicin, vin, bröd och ammunition. Allt du behöver för att klara dig igenom dagen alltså, pengarna finns hos våra invånare så det är upp till dig på vilket sätt du vill skaffa dom. Det finns också små bandspelare runtom i staden som berättar lite om vår stads rika historia och om dess invånare. Oj! Kolla här har vi ju en band, ska vi se vad den säger?

Problem: Av Mr Mariano. Inspelat den 20/5 -08

"Jag älskar Bioshock för dess story, täta stämning och för spelets Art Deco influerade design, men jag hatar spelet för att den hatar sig själv! Bioshock skjuter sig själv i foten med sina vita chambers. Att bli återupplivad i närmaste vita chamber i á la Unreal Tournament stil efter att man har dött känns fånigt och förstör stämningen rejält. Buuuu!

Kontrollen är klart över medel, men att hålla på och byta mellan vapnen och plasmids är jobbigt och krångligt, speciellt när man ska möta en frustande Big Daddy med smutsigt mjöl i påsen. Kontrollen gör dock sitt jobb och följer nästan slaviskt mallen som Halo satt upp för en massa år sedan.

Jag måste klaga lite också på svårightesgraden som är för lätt och ökar aldrig. Vafalls! Hur kan man göra något sådant?

Spelets styrka rent spelmässigt är den öppna spelvärlden, man kan lösa problemen man stöter på sättet som passar din spelstil. Tex: Om du nu stöter på en säkerhetskamera så kan du satsa dina kulor på att kameran går att undvika på fler än ett sätt. Du kanske gillar att spränga upp saker till muttrar och skruvar, eller kanske hacka kameror genom att göra helt ologiska rörmokare pussel, eller du kanske är en plasmid kille och därav använder plasmider för att paralysera kameran, eller kanske försöker du vara flink på benen och helt enkelt undvika kameran. Skönt med lite valfrihet. Skönt att man inte behöver lösa varenda problem med våld som i nästan varje annan actionspel.
Oh! Kolla en dörr, hur ska man öppna den? Skjut lite på den såklart. Kolla en person man måste hjälpa, undrar hur jag ska rädda henne? Skjut henne, dah! Vi måste rädda världen, men hur!? Spräng skiten ur någon generator och skjut lite grann, det brukar lösa allt.

Vad mer... Ja, sen har man ju valet att vara en god eller en ond jäkel också, men vilket spel har inte det nuförtiden? Och ärligt talat känns hela "Mumin eller Hitler" köret mer av en gimmick än något som faktiskt tillför något vettigt till spelmekaniken." Slut på inspelningen. 20/5 - 08.

Ja detta var ju en lite udda band, men vi fortsätter väl med resten av rundturen. Om ni nu besöker (bor i) Rapture så kommer ni såklart att höra en massa ljud. Om ni nu inte är döva såklart och det är ju lite synd om du är döv för vi har hemskt underbara ljud här borta, men vi har ju alltid underbara ADAM och den kan säkert manipulera dina gener så att du får extra par öron eller något så att du kan höra igen! För ADAM är ju som sagt, underbart!

Med dina extra par öron så kommer du att höra alltifrån Little Sisters barnsliga nynnanden till Big Daddys kusliga "Wraaaaalgh!" ljud. Sen har vi det nyaste musiken från 50-talet som spelas i Jukeboxarna. Alltifrån Edith Piaf till min egna idol Frank Sinatra. Oooh Sinatra.

Ja det var slutet på vår rundtur, men först måste jag bara varna er att Rapture inte är i sina glansdagar just nu. Den är nog så långt ifrån sina glansdagar det går att komma egentligen. Med galna freaks som dödar allt dom ser på jakt efter ADAM och med lampor som flimrar epileptiskt dygnet runt och med små vattenläckor lite här och där. Men det fixar vi säkert någon gång, oroa er inte över det. Om du kan vara så vänlig. Reta inte för många Big Daddys.

Så välkommen till Rapture och hoppas ni uppskattar er framtida hem!

Medlemsrecensioner88
Samlat betyg: 9.2/10