Grand Theft Auto IV

Skrivet av: Sravus   2008-05-18

Mina egna tankar om Gta är att det är fantastiskt. Väldigt många nyheter T.ex multiplayer, mobilen en massa. Mobilen är ens slags start-meny om du ska spela multiplayer, skriva in fuskkoder, gå på date och du kan kolla ditt schema vad du har bestämt resten av veckan. Mobilen funkar väldigt bra. Du kan också köpa nya bakgrunder till mobilen det är alltid kul med något sånt. Mobilen tillhörde till Roman tills ett uppdrag ganska tidigt i storyn får man den. Du arrangerar allt i mobilen, mobilen är nog det viktigaste i spelet. Inte för att man kan tappa bort den eller att den kan gå sönder.

Du kan kolla på tv. Med du kollar på tv så är det mer reklam, det är inga lång-filmer. Tv är en stor nyhet i spelet det har inte funnits i dom gamla spelen. I tv visas mest stand-up komiker som man också kan se live. Reklam filmerna är oftast parodier på filmer, spel och serier. Det finns parodier på halo, 24 som heter 72 i parodin, America's next top model som heter America's next top whore eller något sånt. Det finns säkert mer parodier som jag inte har sett för jag har inte kollat på tv så mycket.

Det är 94 uppdrag. Du kan också göra några bonus uppdrag. Med du har kommit in i fjärde staden så kan du göra bonus-uppdrag åt en kille som frågar om att du ska döda några. Bonus-uppdrag är oftast lätta, och väldigt roliga.

Uppdragen är spelets starka sida. Uppdragen i dom andra spelen är inte deras sämsta sida men knappast deras bästa. Väldigt roliga dialoger på karaktärerna. Oförglömliga smeknamnet för Niko är ju Yokel, det är Vlad som kallar honom det. Niko är en tuff kille som inte låter någon bråka med hans kusin Roman.

Först börjar man i staden Broker där man bor i Romans lilla lägenhet kackorlackor och jobbar i hans taxibolag. I broker får man möta dom viktigaste karaktärerna i spelet. et finns olika kläd-affärer i dom olika statsdelarna. Kläd-affären i Broker är den med fulast kläder och det är russian shop. Russian shop har fua ryska mössor, fula jogging kläder. Men Broker är enligt mig den staden som har bäst uppdrag.

Nu är vi klara med alla uppdrag Broker och går vidare till Bohan. Bohan är andra staden man kommer till och är sneppet snyggare än broker. I kläd-affärerna har vi nu lite snyggare mössor och jeans. Man har kommit till den jobbigaste uppdrags-givarna. Broker har inte så många uppdrag iallafall. Snyggare bilar än Broker och snyggare kläder är det enda som gör den här staden bättre än Broker.

Man kommer närmare slutet av storyn i Algonquin som vi är i nu. Algonquin har Chinatown,time square, middle park. Vi har kommit till den svåra uppdragen i spelet. Nu har vi kommit till överklassar stället med kostymer, ferraris och man har fått ett finare hus. Algonquin är det näst bästa staden enligt mig. Det är nu Niko börjar leva sin dröm. Det här är den svåra delen spelet. Nu har man nästan haft alla vapen och det är inte många karaktärer att få se längre.

Nu är vi Alderney och det är nu slutet börjar. Du har mött alla karaktärer och använt alla vapen, flygit helikopter. Alderney är den näst sämsta staden enligt mig. Det är inga dunder svåra uppdrag. Alderney har inte så många uppdrag fast dom coolaste karaktärerna är i Alderney. Det finns inga kläd-affärer i Alderney mest vapen affärer du måste åka ända till Algonquin ifall du vill köpa kläder. Nu kom den upp '' Achievment unlocked:You won'' du har klarat ut spelet.

Nu ska jag prata om det dåliga med spelet. Det dåliga är om du har klarat 75% av ett uppdrag sen dör du, så måste du göra om hela uppdraget för att det inte finns några checkpoints. Det är grymt irriterande. Det också lita synd att blir sämre mot slutet. Det är en sak jag inte ville för det var så bra i början då ville man att det skulle bli förbättras , men det gjorde det inte.

Multiplayer-läget är grymt bra. Det finns olika lägen T.ex deathmatch som handlar om att bara gå runt och döda varandra, du kan köra i lag också. Så finns det min personliga favorit Cops 'n crooks som handlar om att tjuvarna ska åka ut ur staden medans poliserna ska stoppa dom. Ibland har också tjuvarna en boss som dom ska skydda. Poliserna ska döda bossen. Man kan köra race. Det är ett vanligt race fast att man får skjuta på varandra inte min favorit men helt okej. Det finns också mafiya work. I mafiya work kommer en kille som heter Petrovic ringa dig ock fråga efter saker som uppdrag, den som gör klart uppdraget först vinner. Du kan också köra fritt med 16 spelare i Liberty city och göra vad som helst grymt kul.

Nu ska jag snacka om Achievments som är väldigt ovanligt i recensioner. Majoriteten av achievmentsarna kräver xbox live. På ett sätt är det bra, ett sätt dåligt. Det bra med det är att man vill ju bli belönad om man gör något coolt online. Det dåliga är att man måste betala för att ta achievments, även om du får en månads live så är det ju dåligt. Då har du alltså en månad på dig att alla achievments. Men jag ger Gta IV s achievments 8/10.

Radio-stationer har funnits med i varenda
Gta. Min favorit radio-station är The journey.
Det finns klassisk rock till öst-europeisk pop.

Ens liv syns runt radarn. Om halva radarn är full så har du fullt liv den andra halvan är till för skydds-väst. Precis som i dom andra spelen skaffar man liv genom att äta och dricka. Det finns också liv-packet som du får liv av.

Man gör uppdrag på samma sätt som dom
förra spelen. Det står på ''V'' ''R'' så väljer man någon av dom. Inget fel på det
systemet.

Oftast tar man storyn först men jag tar den sist, jag kan inte säga så mycket om storyn så jag säger det här: Niko kommer från en båt till Amerika för att hans kusin Roman har sagt att han har en sportsbil, snygga tjejer,lyx-hus. Men han har inget av det.

+
Smart dialog, bra karaktärer, roliga uppdrag, bra mellansekvenser, auto-saves efter uppdrag, långt, bra story.

-