Assassin's Creed

Jag har länge förföljt mitt mål. Han anar ingenting alls, eftersom att jag tar mig fram på hustaken ovanför honom. Som en rovfågel dyker jag snabbt ner på tempelriddaren, som går en snabb död till mötes. Ett par vakter blev vittnen till händelsen, och springer därför efter mig. Nu börjar en hektisk jakt genom Jerusalems gator, genom marknader, upp för väggar, och på taken. Några vänliga stadsbor hjälper mig genom att hålla fast vakterna när de jagar mig genom folkmassorna. Detta gör att jag lyckas skaka dem av mig, och kan därför gömma mig i en höstack några kvarter bort.

Detta är ett typiskt utdrag ur Ubisofts Assassins creed, där man får styra lönnmördaren Altair genom hans uppdrag på jakt efter korsriddare och elaka köpmän. Som man kan ana i det första stycket är Altair väldigt akrobatisk. Alla husen och byggnaderna går att bestiga, vilket gör spelet väldigt roligt, man känner sig som en medeltida spiderman när man hoppar mellan husen för att göra livet bättre för människorna i Jerusalem, Acre och Damaskus.
Man skulle kunna säga att Assassins creed har tagit smygandet och lönnmördandet från Hitman och akrobatiken från Aladdin, eller Prince of Persia. Samtidigt som den enorma friheten att gå runt i någon av de tre städerna, och inte hindras av en husvägg som säger: "Här är det stopp", kan sägas vara taget från GTA serien. Assassins creed är en utstickare på många sett, förutom friheten har jag aldrig spelat ett lika vackert spel som utspelar sig under medeltiden. Detta gör att spelet i mina ögon blir ganska revolutionerande.

Något annat som är väldigt positivt är den snygga fysikmotorn. Svärdshuggen ser mycket trovärdiga ut, Altair lägger hela sin vikt bakom slaget, inte bara armen, detta gör stridscenerna realistiska. Även när han klättrar och hoppar ser det bra ut. Jag gillar också hur Ubisoft har designat städerna. De liknar sina verkliga förebilder. I Damaskus finns det minareter, i Jerusalem hittar man den kända Klippmoskén, med sin guldfärgade kupol som glimmar i solskenet.
Kontrollen är lätt att lära sig, även om Altairs rörelser ser mycket avancerade ut kan vem som helst klara det galant efter några minuters övning.

På minuskontot hittar vi först och främst spelets enformighet. Uppdragen är likadana i alla tre städer. Man ska mörda tre elaka män i varje stad och hjälpa människor som har hamnat i trubbel med vakter. Detta var kul i den första staden jag var i, men efter det hoppades jag på något nytt i den nästa, men så var det inte... Jag upptäckte även en bugg i spelet. Ibland hände det att jag föll rakt igenom jorden och kunde inte komma loss. En sådan sak ska inte kunna hända när man har betalat 600 kronor för ett spel som Ubisoft har utvecklat.

Allt som allt är Assassins creed ett lyckat spel. Jag hade kunnat ge spelet full poäng, men tyvärr drar enformigheten med sig allting i fallet.
Grafik: 9/10
Ljud: 9/10