Naruto: Clash of Ninja Revolution

Naruto: Clash of Ninja är ett typiskt exempel på licensspel, dvs. spel som vanligtvis inte brukar ha mycket att komma med. Men Naruto: Clash of Ninja håller ändå det jag skulle vilja kalla för ett rätt så bra mått för ett licensspel.

Naruto: Clash of Ninja är ett fightingspel och har egentligen inget speciellt att komma med, inget originellt fightingsystem eller något direkt djup i fightingen heller för den delen. Det spelet däremot har gömt i bakfickan är röster som är endast från animen, totalt mer än 20 spelbara karaktärer från animen/mangan och en del trevliga minispel som utnyttjar Wiimoten på ett alldeles ypperligt sätt.

Rösterna finns det väl inte mycket mer att säga om, men det tål att pratas lite mer om minispelen. Minispel finns det som bekant många av på allas vår Wii, men inte alla lyckas göra något originellt och roligt. Det som minispelen i Naruto lyckas göra så bra är att få fansen att känna sig som en del av Narutos träning och så smått få känna på hur det är att "vara en ninja under träning". Och tro mig, som ett ganska stort Naruto-fan känner jag mig inte bara som en del av det Naruto tränar eller utför, jag känner faktiskt mig själv som en liten ninja.

Så vad får man då göra på minispelen? Jo att ladda sina egna energiattacker (rasengan för att vara exakt), eller kasta kunais och shurikens på måltavlor. För att vara precis så finns det lite allt möjligt att träna och all träning med sitt egna speciella kontrollsystem.

Något annat som jag faktiskt kan tycka är riktigt bra är spelets valmöjlighet av kontroller, man kan välja fritt mellan Wiimote och Nunchuck, Classic Controller och en vanlig Gamecube kontroll. Allt för att ge spelaren en chans att hitta det bästa alternativet. Multiplayer finns givetvis med, man kan spela en mot en eller alla tillsammans i en enda stor melee-fest.

Det som dock drar ner spelet i skiten är att det bara finns ett sätt att låsa upp alla karaktärer på och det är genom att klara alla missions i spelet. Och det som är så förbarmat tråkigt med det är att det bara finns ca 20 missions att välja på och alla är direktimporterade från mangan/animen. Det vill säga alla uppdrag som utförs följer seriens historia, så har man sett animen eller läst mangan så kan det kännas ganska dödfött.

Men det som dock känns som den absoluta droppen är att alla missions tar ca 30 minuter totalt att klara av på mellersta svårighetsgraden. Visserligen behöver man spela igenom spelet på svårare svårighetsgrad för att låsa upp alla karaktärer, men det ger inte mer än maximalt 120 minuters speltid för den som är riktigt långsam och då är minispelen inräknade. Livslängden och det ickeoriginella som trots allt vilar över spelet är alltså det som stoppar spelet från att bli bättre än vad det är. Ett djupare fightingsystem skulle definitivt ha hjälpt och likaså ett längre singleplayer.

Men för att återigen påminna så har spelet en hel del kul att bjuda på i form av minispel, multiplayer i några olika former och även röster från animen. Så ur ett fans perspektiv (dels mitt perspektiv) har spelet mycket som gör det köpvärt. Tråkigt nog kan jag ändå inte rekommendera detta spel, speciellt inte om man kollar på vad 360:n har att bjuda på Naruto-fronten. Men för alla hungriga Naruto-fan som inte innehar mer än en Wii kan detta Naruto-spel helt klart stilla hungern.

Lägger till en kommentar om det fula omslaget... o.O

Samlat betyg: 5.7/10
1