Svenska
MEDLEMSRECENSION

Burnout Paradise

Skrivet av: Leorio   2008-04-02

Burnout Paradise är rena festen online, men offline känner man sig ofta ganska övergiven.

Burnout 3: Takedown är ett av de få spel där jag verkligen uppnått 100% - allting upplåst, allting avklarat. Förklaringen är enkel: inte bara var det ett häftigt och beroendeframkallande spel, men man gavs verkligen möjligheten att erövra spelet till den sista våldsamma kraschen.

Uppföljaren Revenge var något av en besvikelse. Det var mer som en oinspirerad expansion än en någon allvarligt menad utvecklig. Bitvis var spelet alldeles för lätt, bitvis var det krångligt och svårbegripligt.

Nu är det Burnout Paradise, och med kraften i Xbox 360 och PS3 är det väl dags för en revolution?

Den främsta förändringen är att Burnout Paradise utspelar sig i en helt öppen stad. Inga fasta banor, inga resor mellan kontinenterna. Vid varje trafikljus i Paradise City har man möjlighet att ge sig in i ett race eller utmaning. Eller så glider man bara planlöst omkring i staden, ser sig omkring, och gör tricks efter eget huvud.

Sedvanligt handlar det om att låsa upp nya bilar, men ännu mer om att lära känna staden; dess genvägar och möjligheter till vilda stunts. Varje Race har en början och ett slut; hur du tar dig till målet är ditt eget val. Detta leder till en hel del förvirring i början av spelet. Man åker åt helt fel håll, tar av vid fel avfart, eller råkar i den vilda farten hoppa iväg via en ramp och hamnar på ett ställe man aldrig varit på förut. Även efter många spelade timmar är det inte sällan som man får trycka på paus mitt i ett race för att kolla in kartan, för att se vilken som är den bästa vägen. För att ha varit ett partyspel är Burnout Paradise här närmast som ett strategispel.

Party är det däremot online - Burnout Paradise främsta sida. Om offline-läget kan vara något förvirrande och ödsligt lever Burnout Paradise upp i sällskap med sju andra spelare. Online deltar man i race och hamnar på världsrankingen, bara åker omkring och kivas med varandra, eller löser uppgifter tillsammans. Uppgifterna är allt från att samlas på ett tak, till att göra ett visst trick eller krascha i luften med varandra.

Till spelets nackdelar hör främst att det inte finns något sätt att starta om ett race offline, utan misslyckas man måste man tvunget åka tillbaka hela vägen. Ja, till och med när man vinner hamnar man ofta mitt ute på landsbygden, och måste tråkåka i flera minuter för att ta sig tillbaka in till staden! Stunt Race och Road Run handlar oftast bara om att ta sig till det bästa stället i staden för dessa utmaningar, vart man än startade ifrån.

Burnout Paradise är en kluven kompott. Det är förbaskat roligt och högst beroendeframkallande - i det massiva samlandet av bilar, sönderkraschade reklamskyltar och online-uppdrag - med det är långt från det ultimata Burnoutspelet. Snarare känns det som en prototyp, ett experiment för vad som komma skall.

Med mycket rätt och några saker fel hoppas jag Criterion lär sig sin läxa så att alla bitarna faller på plats i nästa Burnoutspel.

Fördelar:
Snyggt, beroendeframkallande, mycket att göra, häftigt onlineläge.

Nackdelar:
Massor av backtracking, inget split-screen, förvirrande första timmarna, dålig musik

Medlemsrecensioner22
Samlat betyg: 8.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10