Forza Motorsport 2

Skrivet av: G-Force   2008-03-19

Att sätta sig i sin bil i Forza och köra ett varv 'will blow your mind' så att säga, åtminstone om du bara kört Gran Turismo tidigare. Bilfysiken är helt enkelt så mycket bättre. Jag vet inte om någon bil i hela spelet känns trist att köra! Men men, Forza är inte mycket mer. Daterat som fan är vad det är. Har du det första Forza Motorsport så är det faktiskt ingen vits att skaffa tvåan! Daterat är ordet.

Vi kan ju börja med att nämna att bilutbudet är ganska ruttet. Modeller som självklart borde ingått finns knappast, och få bilar är yngre än tre år. I stället får man oftast köra runt i gamla, fula 90-talare. Och alla som vet något om bilar vet att designen var piss då.

Dessutom känns mycket av Forza II återvunnet. Ta Golf R32 som exempel. Bilen fanns i förra spelet, och av allt att tyda så har man helt enkelt tagit exakt samma modell från ettan över till tvåan. Det betyder att bilen är lågupplöst och ful som få.

Många av de gamla banorna återvänder dessutom, och det är ju självklart trist. Hur kul är det att köra samma bit asfalt 200 varv ytterligare? Än värre är att utbudet på banor är uselt. Man får helt enkelt köra samma tracks hela tiden. Tyvärr är de lite trista, den rätta atmosfären finns helt enkelt inte. Antar att det är ljussättningen som suger...

Grafiken är även i övrigt ganska dålig. Gran Turismo 4 ser faktiskt inte mycket sämre ut. Menyerna är till råga på allt fantasilöst designade och man blir liksom förblindad av allt vitt. Att navigera dem känns utvattnat och trist. Stylingmöjligheterna verkar blivit något man dragit ner på i tvåan. Det är många bilar som det knappt går att hitta stylingkofångare till. Synd, särskilt då stylingen var en av de stora fördelarna med ettan. Det går fortfarande att painta bilen hur man vill, men att göra det är svintrist och tidskrävande. Dessutom måste man vara en förbannad konstnär får att uppnå vettigt resultat. Tyvärr slutar det oftast med att man lägger ett gäng standardlinjer över huven, och paintar resten av kärran med British Racing Green. Hur originellt är det på en skala? Själv designade jag dock en gammal Golf med Stargate-motiv, men det fick räcka. De andra bilarna i garaget är nu fria från klotter.

Medans det knappt går att modifiera karossen på allt för många bilar så är motor/chassiuppgraderingarna många och effektiva. Det går lätt att trimma upp en bil till den tredubbla originaleffekten, utan att spendera allt för mycket pengar. Kreditsystemet är dock ännu en dålig punkt i Forza. Vad är det för fel på Dollar? Forza-credits är vansinnigt obalanserade. Att en Audi A6 kostar typ sju gånger så mycket som en TT är ju bara sinnessjukt...

Hållbarheten då? Visserligen finns det väldigt många mästerskap att delta i, men so what? Bilfysiken är som sagt grym, men personligen tröttnade jag på spelet väldigt fort. Dels för att man får köra samma banor hela tiden. Dessutom känns det aldrig särskilt givande att vinna ett mästerskap. Man känner sig aldrig motiverad till att göra det.

Största bidragande orsaken till att jag tröttnade fort är dock förmodligen för att jag redan kört Forza I, och tvåan tillför som sagt ingenting. Ska jag vara ärlig så har jag svårt att separera dem åt i min skalle. De har lika många bilar, samma banor, identiska menyer osv. Jag vet faktiskt inte om tvåan är bättre än ettan. Skulle väl i så fall vara Gamerscoren som väger över till tvåans fördel, och den marginellt bättre grafiken förstås.

Totalt sett är Forza II ett stentrist spel. Bilfysiken är grym, men jag kan helt enkelt inte köra samma trista banor, varv efter varv. Men let's be reasonable, hade jag aldrig kört det första spelet i serien så hade jag förmodligen tyckt mycket bättre om Forza Motorsport II. Jag vill helst ge spelet en sexa, men det blir trots allt en sjua, just pga ovannämnda skäl. Men till alla er som har ettan, och funderar på tvåan: håll er undan!

Spelbarhet
Kick-ass bilfysik som totalspöar Gran Turismo, där de flesta bilar känns som kylskåp att ratta.
8/10

Grafik
Nej nej nej, här har man latat sig ser jag. De flesta bilar ser väl bra ut, men vissa är sjukt fula, samtidigt som ljusättningen suger och detaljerna på omgivningen är få.
6/10

Ljud
Soundtracket är väldigt bra, med låtar som Cobrastyle från Teddybears sthlm. Tyvärr kan man ej i någon meny bestämma vilka som skall tillåtas spelas. Det anges inte ens vad låtarna heter när de skiftar. Det är skituselt.
7/10

Hållbarhet
Om man har orken så finns det mycket att göra. Men personligen fick jag nog då utbudet på banor fick allt att kännas väldigt repetivt.
6/10

Gamerscore
Ojämna GS borde förbjudas. Vad sägs om tex 2 poäng för att skaffa alla franska bilar? Hur snygg blir ens totala summa av GS om man har tex en 4:a i slutet? Idiotiskt. Gamerscoren är även i övrigt dåliga, främst för att de känns lite krävande.
4/10

Totalt: 7/10

Medlemsrecensioner19