Boiling Point: Road to Hell

Skrivet av: outcast   2008-03-03

Boiling Point är ett ganska svårt spel att recensera. Spelet blir lite vad du gör det till. Det är annorlunda först och främst.

När spelet släpptes så var det väldigt buggigt, nu finns dock en över 200mb stor patch som löser de flesta problem. Du spelar som Syud Mayers som beger sig till Sydafrika för att leta efter sin försvunna dotter. Du börjar spelet i en liten by och därifrån är du ganska fri att göra vad du vill, spelvärlden är enorm. Du kan börja med att ta reda på mer ledtrådar om din försvunna dotter eller ta något jobb från de olika faktionerna som finns. Det finns många att välja bland, bland annat gerillan, Fbi, regeringen, indianinfödingarna osv osv. Ett stort + med spelet är att du känner dig hela tiden väldigt fri att göra som du själv vill och välja sida osv. Det var länge sedan jag spelade ett spel där jag så noga tänkte över om jag skulle ta ett uppdrag eller inte eftersom det kan påverka din relation med andra faktioner positivt eller negativt.

Boiling Point försöker vara väldigt realistiskt på både gott och ont, det är darför det inte kommer passa alla. Själv älskar jag spel som försöker vara annorlunda och mer realistiska, men om du ska plocka upp Boiling Point så ska du veta att du kommer få spendera långa sträckor i bilen när du tar dig mellan olika plattser (du kan även köra båt, flygplan eller helikopter m.m.) Vet du att du har tålamodet för detta så borde du helt klart kolla in detta. Det finns andra kul detaljer som också tillför till det realistiska. Till exempel så måste du tanka dina fordon, eller byta däck på bilen om det blir punka. Det är också bra att sova regelbundet då du annars blir trött och förlorar fokus. Du kan också bli alkolist eller beroende av knark om du inte passar dig.

Grafiken är ganska ogämn. I städerna ser det verkligen inte bra ut, men ute i jungeln så kan det ibland vara riktigt imponerande att titta på.
Det största minuset är helt klart striderna som känns både stela och svårstyrda.

Boiling Point är helt klart värt en provspelning om du är ute efter något annorlunda och mer realistiskt! Var bara medveten om att det också betyder att vissa saker kan ses som frustrerande.