Lost

Skrivet av: G-Force   2008-03-01

Det är lika bra att säga på en gång, har du inte sett TV-serien 'Lost' så ska du hålla dig undan från detta spel. Handlingen kommer förvirra bort dig rätt rejält. Är du dock ett Lost-fan så kan du ändå få ut nåt av spelet, trots att det är så förannat kort.

För hållbarheten är just spelets stora nackdel. Medans spelupplevelsen i sig är rätt ok så har man inte gjort en bra deal om man betalat fullpris för 7 timmars halvbra underhållning. Själv gav jag 400kr, och det kan jag leva med.

Man spelar alltså en tidigare okänd kille som också befann sig på Oceanic Flight 815 när det kraschade på den någorlunda obebodda ön. Spelet är uppdelat i 7 delar som vardera flyter på som ett äkta Lost-avsnitt. Mellan varje avsnitt kan grundhandlingen från serien hoppa fram en halv säsong eller så, men det är inget man störs av.

Den nya killen, Elliott som han tyvärr heter, har tappat minnet, och måste ta reda på vem han är. Detta görs genom interaktiva 'flashbacks' där man skall ta ett klart foto på vissa element från en scen i Elliott's minne som utspelar sig om och om igen tills man fått fotot rätt. Detta är i stort sett bara ett utdragande på tid, då detta kan vara rätt ointressant och frustrerande. Man kan tex fastna i samma flashback i nästan en halvtimma eftersom man inte har en aning om vilket exakt läge man skall befinna sig i, samt vad man skall fotografera. För övrigt kan dock nämnas att Elliott är en bra karaktär med ett intressantare förflutet än många andra på ön.

Flera karaktärer från serien är med i spelet, vissa mer lyckade än andra. Nästan inga av de riktiga skådespelarna har bidragit genom att göra voice-overs. Undantagen verkar samtliga tillhöra 'The Others', tex Ben. Förutom Desmond då, men han har en skamligt liten roll, och säger nästan aldrig 'brotha'. Man känner sig snuvad på pengarna.

Locke låter lite konstig, som om han försöker göra sig lustig. Resten av röstskådespeleriet är väl ok. Jack och Hurley låter dock så äkta att man skulle kunna tro att det verkligen är Matthew Fox och Jorge Garcia (eller vad han nu hette) som gör rösterna.

Dialogerna är fullständigt värdelösa när de befinner sig utanför en cut-scene. Du kan tex gå fram till någon, ställa ett gäng standardfrågor, och få ett totalt meningslöst svar på en mening tillbaka. Frågar du tex Locke 'You think we'll ever get off this island?' så kan han säga 'We all got our own path to follow. I, for one, will stay', eller liknande. Och det där var ett bra exempel. Och för resten, varför måste Locke citera folk och säga spankin' hela tiden? Det gör han inte i serien! Ibland känns det som om spelutvecklarna knappt sett programmet...

När det gäller liknelse mellan de verkliga karaktärerna och deras motsvarigheter i spelvärlden så är det väl egentligen bara Jin som ser jävligt skum ut. De andra är mer eller mindre verklighetstrogna.

De håller sig dock inte alltid till sin karaktär, och är vansinnigt lärttlurade ibland. Alla som sett 'Lost' vet att man måste vara övermisstänksam mot allt och alla för att överleva. När en viss snubbe låter sig luras ut i djungeln till synes utan minsta lilla misstanke så vill man bara stänga av skiten, särskilt med tanke på att han för bara något avsnitt sen var jävligt misstänksam mot dig.

Men nog om det, och över till det viktiga: Gameplayen. Något man tyvärr får läsa förbannat lite av i många recensioner. Synd, då detta ämne är ytterst relevant. Kontrollen i 'Lost' är rätt bra egentligen. Något jag aldrig sett förut, men som passar bra i ett sånt här spel, är att du behöver hålla in en knapp för att springa. Använder du bara styrspaken så promenerar Elliott. Det känns helt enkelt mer "TV" att promenera sig genom vissa delar av spelet. Visserligen kan man reglera hastigheten med spaken i de flesta spel, men detta är skönare. Det kan dock va rikigt segt att navigera i trånga utrymmen.

Du kan plocka upp en massa olika föremål, tex frukt, godis, öl, böcker osv för att använda i byteshandel. Locke är rätt bra på att leverera facklor som är livsviktiga i grottor, och hos Sawyer kan man köpa sig en pistol och några magasin. Just skjutandet har ingen större roll i 'Lost', och du kan ta dig genom spelet utan att slösa mer än tre (!) skott, men möjligheten finns ju att knäppa 'Others' i djungeln. Synd bara att de av nån idiotisk anledning befinner sig i simpla trädkojor och skriker 'There he is!' och liknande varje gång man närmar sig. Det känns verkligen inte 'Lost'.

Men hur ser ett typiskt avsnitt ut egentligen? Well, du kanske ska ta dig genom djungeln i ett stycke. Smyga genom en grotta. Du hittar ett proppskåp där du skall omleda lite ström (leka elektriker får du göra hur många gånger som helst). Nånting mysko händer. Du drar tillbaka till stranden, snackar med Jack osv. Och sånt är lagom kul faktiskt. Lite enformigt, men kan ändå va kul. Mycket tack vare miljöerna.

Grafiken är riktigt grym, utan tvekan den bästa delen med spelet. Stranden är väl lite si och så. Ett småtrist ställe, och man kan uppleva en aning lagg, men det kan bero på att min 360 är från releasen. Kanske. Djungeln är hur som helst riktigt härlig, och stämningen är på topp. Det går även att gå vilse där, men det är svårt att avgöra om de områden man kan röra sig på verkligen är så stora som de känns. Förmodligen inte.

Lost är ett väldigt simpelt spel, och det finns flera exempel på detta. Man har förmodligen placerat ut The Others i träden för att det är enklare. De behöver inte röra sig, och du kan aldrig komma nära dem. Ska du med någon till ett ställe så kan ni aldrig följas åt. De säger alltid 'see ya there', och så har de av någon anledning hunnit före dig när du väl anländer. Samma minispel används om och om igen. Jag skulle kunna komma på fler exempel, men då skulle denna recension sträcka sig till oändligheten.

Utvecklarna verkar bara ha satsat på grafiken, och det är just den delen som räddar spelet. Tack vare den enormt fina stämningen och de imponerande miljöerna så blir något så simpelt som att springa genom djungeln aldrig trist. Det är bara lite synd att de inte hade andra prioriteringar, och visst kunde de väl gjort spelet lite längre?

Jag vill bara avsluta genom att säga: Det är dags att folk slutar hacka oförtjänt mycket på licensspel. TV-spelet Lost suger verkligen inte!

Betyg

Kontroll
Jobbig i inomhusmiljöer, kommer till sin rätt utomhus. Kameran likaså. Att skjuta är ganska basic. 7/10

Grafik
Lite lagg här och var, dock så är miljöerna oftast väldigt detaljerade. Stämningen är på topp, ljuseffekterna mellan träden är en stor bidragande faktor. 8/10

Ljud
Grym och "Lostig" musik. Röstskådespeleriet är oftast bra, trots frånvaron av merparten av de riktiga skådespelarrösterna. Dåliga dialoger. 6/10

Hållbarhet
Spelet tar ungefär 7h att klara ut. Du kan förmodligen göra det på 5 om du har bråttom, men då går du miste om dialoger och föremål. 3/10

Gamerscore
Som vanligt finns det 1000 att samla. Du kommer förmodligen få tag på 80% av dem under första spelrundan. Resten kan dock vara jobbiga att samla då det känns drygt att scanna djungeln på Volkswagen-bussar att ta kort på. 5/10

Totalt: 6/10

Samlat betyg: 5.3/10
1