Assassin's Creed

Ubisoft gjorde ett pådrag så det hette duga när Assassin's Creed skulle släppas. Ett av världens dyraste spel skulle snart finnas på en hylla nära dig. Det är klart förväntningarna var skyhöga. Allt som hade sagts om spelet och bilderna/videos man sett var helt makalösa.

Så hur var det nu då när man la in skivan och startade? Skulle det vara den ultimata spelupplevelsen? Nja, kanske inte så "wow" som man fått för sig. Grafiskt sett är spelet bländande, animationerna är bland det bästa en människa skådat, miljöerna är så detaljerade att det sivder i ens stackars ögon. Kontrollen fungerar så som den ska fungera i världens mest storslagna spel. Och storslaget är det, det kan ingen ta ifrån Ubisoft Montreal. Men då spelet kör över allt motstånd i grafik, känsla och animationer så blir det ganska överkört i självaste uppdragsdelen. Som Altaïr ska du "lönnmörda" ex antal personer som förtrycker människorna i de tre städer där du håller hus. Första tre morden är allting frid och fröjd, men när fjärde personen ska raderas så inser du att Ubisoft glömt bort variation i uppdragen. Alla mord du ska utföra, utförs alla identiskt... tyvärr! Återupprepningen tar död på 10 poängaren.

Den twist det snackats så mycket om existerar, och den ger spelet ett djup som liknande spel saknar. Ubisoft gjorde en stor chansning genom att låta den vara med och dom klarade sig galant. Efter si så där fyra mord är man mer intresserad av vad som händer i framtiden snarare än de lika morden man skall utföra i dåtiden.

Personligen irriterade jag mig inte så jätte mycket på återupprepningen då jag spelade Assasin's Creed över ca. 1 till 2 månader. Men sitter man och pumpar spelet så blir det värdelöst. Men det är nästan bara morden man irriterar sig på. Känslan att hoppa, klättra och springa runt på hus, kyrkor, basarer är bland det härligaste jag har gjort i ett spel. Och det lyfter spelet. Jag känner dock att jag skulle velat ha mer musik, gregorianska körer när man rider över slätterna hade varit oerhört mäktigt. Även kanske lite körer eller stråkar då man springer runt i städerna istället för de kacklande människorna och låtande hönsen!
Som ni märker så är det en balansgång mellan återupprepning och storslagenhet. Det sistnämnda vinner! Men på grund av balansgången så kan spelet tyvärr inte få de 10 poäng som Ubisoft hoppats på, men topp 5 av 2007 bästa spel platsar det ju in på utan problem.

Avslutningsvis vill jag bara säga: Spela detta storslagna (bäst passande ordet) äventyr och spela det över en längre period så kommer du ha spelat ett spel utöver det vanliga!

Medlemsrecensioner115
Samlat betyg: 7.9/10