Uncharted: Drake's Fortune

Förväntningarna är höga när jag låter PS3:an suga in skivan. Vad är det jag ska få uppleva? Kommer det vara så bra som jag förväntat mig? De närmaste 8 timmarna kommer jag få svar!

Båten där allt har sin start slår mig med häpnad över hur galet snyggt och detaljerat allting är. Och den känslan kommer bara växa ju längre in i spelet jag kommer. Men nu är inte grafiken det som gör ett spel, utan det är känslan, kontrollen, musiken och variationen som gör det.
När jag springer med Sullivan genom djungeln för att hitta mig ett gammlt tempel så möts man av sin första utforskning och den är makalöst härlig. Man får känna på kontrollen genom att hoppa, klättra, skjuta och få känna på vinklarna... Det fungerar alldeles utmärkt.
Naughty Dog har lyckats med en kontroll som håller och enbart växer ju mer man använder sig av den.

Uncharted innehåller en av de vackraste scener jag har sett i ett spel... någonsin! När man klättrar upp för ett stort, halt berg för att kunna komma in i en ubåt som är strandad mitt i djungeln (det är klart ubåten är tysk) så når man den högsta punkten och om man då ställer sig och tittar ut över landet så möts av tät vegetation, solens sjunkande strålar och fåglar som reser sig över djungeln... Min enda tanke: Jag kommer aldrig sluta älska det här spelet!

Animationerna får en att börja fundera på om inte detta spel har bättre animationer än Assassin's Creed. Drake rycker till då kulor studsar nära hans gömställen, han lutar benet så där härligt hjälte arrogant mot träd då han gömmer sig bakom dom och skriker gärna vad han tycker då granater och skottsalvor viner kring hans huvud. Röstskådespelet är det bästa jag har hört, kan närmast jämföras med Heavenly Sword som är perfekt!

Det krävs nog att man själv har sett Indiana Jones filmerna både en och två gånger då man märker av att teamet bakom Uncharted lustittat på filmerna för att fånga humorn, atmosfären och kärleken. Uncharted faller ut i slutändan som ett klassiskt matinéäventyr med mycket värme, action, humor och såklart kärlek. Skulle lägga min gissning på att Naughty Dog har försökt fånga den bitska relationen mellan Harrison Ford och Karren Allen från Indiana Jones & The Raiders Of The Lost Ark.

Dock så var Uncharted kort, men variationen gjorde att det kändes som en helt perfekt längd på spelet. Precis när man börjat tröttna på en passage så byts miljön. Eldstrider omväxlas med utforskning.

I slutändan så kan man bara säga en sak - Jag älskar Drake och hans äventyr i det bästa äventyrsspelet som gjorts på bra länge!
Hoppas vi ses igen snart Nathan Drake!