The Legend of Zelda: Link's Awakening DX

Ingen trodde att Nintendo ville göra ett nytt Zelda som var "mindre" än A Link To The Past. Alla dom hade fel och ännu en Nintendo klassiker var född. Det som skiljer Deluxe versionen från originalet är då att spelet är i färg, en ny grotta med färgpussel har tillkommit och en fotoaffär med kort som man kan skriva ut på Gameboy tillbehöret "Gameboy Printer".

När spelet börjar så befinner sig Link på väldigt djupt vatten och efter en fruktansvärd storm så spolas Link upp på den mystiska ön Koholint. Invånarna på ön berättar för Link att om ska ta sig hem till Hyrule så måste han väcka Vind fisken och för att göra detta så ska han hitta åtta magiska instrument som vaktas av så kallade "mardrömmar".

Link styrs på samma sätt som i alla andra tidigare Zelda spel, men nytt denna gång är att man kan sätta två valfria föremål på A- och B-knapparna. Förut så var man tvingad att svinga svärdet på B och använde ett annat föremål på A, nu kan man ändra om som man själv vill ha det.

Och nu till grafik och ljud delen av spelet.
Link's Awakening DX måste ses som ett tekniskt mästerverk, det kom trots allt '99 och till Gameboy en konsol som har samma kapacitet som ett NES. När jag spelar så tycker jag grafiken ligger närmare SNES än NES (jag är troligtvis blind). Men kan inte mäta sig med A Link To The Past rent grafiskt, men design mässigt är det ett jämnare race. Link's Awakening kom som bekant först till Gameboy och med sin svartvita skärm, tyckte utvecklarna att det kunde vara svårt att skilja på de olika personerna och djuren om dom inte var i färg, så två killar fick enbart jobba med karaktärs designen, detta resulterar till att ingen människa är den andre lik (förutom tvillingarna) och ett intressant karaktärs galleri med allt från en talande tvättbjörn till Chainchomps. Gameboyens ljudchip är väldigt primitivt, men melodierna håller trots det en överraskande hög kvlaitét dom som spelat något Zelda spel förut känner nog igen en låt eller två, men för det mesta är det ny komponerat som strömmar ut högtalarna.

Link's Awakening är ett spel för alla er som gillar Zelda och även dom som vill ha ett "schyst lir" till sin bärbara konsol, väl värt mödan att skaffa det. (ett stort plus för alla roliga "cameos")

Samlat betyg: 9/10
1