Resistance: Fall of Man

Skrivet av: konmat   2008-01-04

Efter fem minuter med handkontrollen i handen var jag beredd att slänga den åt helvete. Aldrig tidigare hade jag känt mig så frustrerad över ett spel. Kontrollerna var ospelbara, storyn intetsägande och utseendet föråldrat. I själva verket funderade jag på om det kunde vara mitt värsta felköp någonsin. Kort sagt, jag var beredd att stämma in i klagokören som hävdar att FPS inte bör spelas med annat än mus och tangentbord.

Jag valde trots det att fortsätta spela, ett val jag inte ångrar idag. För plötsligt började någonting hända. De till en början så ospelbara kontrollerna började kännas riktigt följsamma, storyn som först verkade så fattig tedde sig nu så intressant. Till och med grafiken som begynnelsevis såg så alldaglig ut blev vackrare och vackrare för varje spelad bana.

Även om Resistance:FOM inte är revolutionerande är det ett exempel på ett ytterligt polerat stycke speldesign. Spelet lånar framgångsrikt element från de flesta idag populära FPS. Ena ögonblicket är man involverad i strider på stor skala à la Call of duty i nästa smyger man ner för mörka korridorer som hämtade från Doom 3.

Finns det då ingenting jag anser behöver förbättras inför den förväntade uppföljaren? Givetvis inte. I efterhand slår det mig hur intetsägande musiken i spelet var. Med ett mer högklassigt soundtrack bör det redan så atmosfäriska spelet nå nya höjder. Vidare var spelet grafiskt mycket ojämnt. Framförallt märktes det tydligt att utvecklarna under processens gång blev duktigare och duktigare att uttnytja sin verktyg, men kanske är det att förvänta av en releasetitel. Även fysiken får anses vara i sämsta laget, för även om fönsterrutorna faller sönder på ett vackert sätt är det slående hur få objekt som faktist är interaktiva.

Sett till sin helhet är spelet dock väl värt sitt betyg (86) på Metacritic, kanske är det till och med i lägsta laget. Hur spelet jämför sig med andra stortitlar är jag inte rätt person att uttala mig om, men det är ett fantastiskt spel och jag ser redan fram emot uppföljaren.

Medlemsrecensioner18
Samlat betyg: 7.3/10
1