Advance Wars

Det första Advance Wars som kom till Europa. Wars serien har funtis ända sen SNES tiden i Japan och nu kom den äntligen hitt. Länge sas det att strategi spel enbart kunde spelas på en dator men det här är beviset för att det faktis kan fungera på GBA. Upplägget är mycket enkelt först flytar du dinna trupper sen är det motståndars tur, då har det gått en dag (en runda så att säja) i spelet.

Du har trupper på land, vatten och i luften till ditt förfogande alla trupper har olika egenskapper och styrkor och svagheter som det gäller att utnytja på rätt sätt, t.ex. så kan inte en mark soldat göra särskilt mycket skada på en stridsvang. Man får inte bygga upp sin egen bass med stridsvangs stioner m.m. Men det gör inte så mycket för då kan man koncentrera sig på trupperna.

Storyn är mycket simpel en organisation som kalar sid Blackhole vill ta över världen, men du får även strida mott många andra länder. Världen är helt på hittade och ser inte ut som jorden. Storyn är mest en ursäkt för stirderna som är huvud delen med Advance Wars, och striderna är grymt bra och smart gjorda. Här finns ett djup för den stratgie vannan men även dom som aldrig spelat stragie spel kan sätta sig in det här tack var en totrial i början av spelet. Det går snabbt att sätta sig in striderna och vad man bör göra i vissa lägen.

För utom Storyn finns det ett mulitplayer lägge det bästa med det är att man kan spela det med bara en kasset, men skickar bara vidare enheten till nästa person. Och om ni inte vill spela på dom kartor som redan finns kan man göra egna i map room dock så kan man bara spara tre stycken. Som helhet så får man ett grymt bra stratgie spel till sin GBA eller DS.

Samlat betyg: 7.7/10
1
2