Psychonauts

Skrivet av: AG Jati   2021-09-27

Försvunna hjärnor, vrickade ongar samt ett och ett annat psykfall

Herr Schafer tillhör nog en av tidernas viktigaste ikoner inte enbart i spel, utan även kulturen själv. Bannbrytande verk som klassas som en konstform. Även om det inte direkt är spel man växt upp med har han all min respekt. Uppföljare brukar han sällan ge ut, så i samband med att följande kultklassiker fick just detta passade jag på att gå tillbaka i tiden. Så, dra på era nördbrillor och eran pyntade ryggsäck och följ med på en resa i tid och rum.

Våran lilla hjälte Rasputin, eller Raz som låter bra mycket häftigare försöker slita sig från sitt förflutna för att gå sin egen väg. Som en blixt från himlen får han reda på "psyknötterna"s skola, en organisation som specialiserar sig på att ta sig in i folks minnen och ändra viktiga moment. Men en girig doktorsfilur använder skolan som en täckmantel för att kunna göra en ondskefull plan där han leker katt och råtta med människor som djur. Vad är det egentligen som pågår?

Spelet är byggt kring väldigt många öppna och kreativa världar. I samband med att det finns mycket att samla på sig i varje nivå kommer man nog spendera en timme eller två med att fånga alla. Klistermärken i överdriven mängd, spindelnät som kletar ner, bölande stackars baggage med svängiga melodier samt kassaskåp med viktig information om divers personer. Spelet har en tedens att ibland få en att bli "fast i tankarna" och utan en spelguide kan det på många håll bli utmanande, på gott och ont.

Svart humor är i centrum och det märks att spelet är skapat i en tid där utvecklare verkligen vågade peta in "vuxenhet" i ett tonårslir. Serganten är utan tvekan en av mina favoritkaraktärer och att se honom hänsynlös rensa bort spolingar från sitt minnet på olika vis är alltid lika underhållande. Sen så är inte heller den "neo" inspirerande Sasha dum heller när man kämpar igenom hans bergochdalbana till hjärna. Jag får ju inte heller glömma Millas dansvärld där varje rum var en fest. Alla banor sticker verkligen ut på ett och ett annat vis.

Har ni ännu inte utforskat psyknötterna eller dess uppföljare kan jag inget annat än att rekomendera detta fantastiska spel. Jag rekomenderar dock att inte pröva PS2-versionen med tanke på buggarna med skärm och ljud man stötte på, så därför får det inte maxbetyg. Långt men ack så charmigt. Schafer, du är ett snille.

Samlat betyg: 8.5/10
1
2