Nier Replicant ver.1.22474487139

Skrivet av: AG Jati   2021-06-02

Galningen i mask är tillbaka med ett spel som redan slagit rekord i flest siffror i en titel, men räcker det?

Look backward to look forward. Det rätt så uppenbara måttet man ser i 2020-talets media. Mister Taro vill inte vara sämre utan hänger på trenden. Replicant är nämligen inget nytt spel utan mer som en nyversion av Nier/Geralt/Replicant, vad nu ni föredrar att kalla det. I sammanband med att kultfavoriten firade tio år var det som en skänk från ovan till fansen. Och kan vi i slutändan komma fram till den eviga frågan vad som gör oss mänskliga?

I en tidsperiod långt bort där människans herrevälde dragit sin sista suck. Mystiska dystra små väsen terroriserar mänskligheten och det är upp till en grabb och sin lillasyster att ta reda på vad som gått snett med världen. Efter att överlevt en större katastrof i ett nordligt landskap beger sig vår duo söderut för att förhoppningsvis kunna pusta ut. Men ett mystiskt svart märke plågar broderns syster och jakten efter ett botemedel börjar. Okej, jag försökte sammanfatta det hela.

På gott och ont har man förvarat arvet från ett spel anno 2010. Ålderstecken syns ju tydligen. Man rör sig inte lika smidigt som i mästerverket "Automata" och världen är ju knappast lika stor som uppföljaren. Ändå så har spelet på övriga plan åldrats riktigt bra. Ljudet och bilden har fortfarande toppklass och musik komposition verkar talar för sig själv. Något så litet som ett utkikstorn har en otrolig och enkelt melodi som verkligen rör en.

Likt sina förgångare krävs det att man kör igenom spelet flera gånger för att bitarna skall falla på plats. Exempelvis så skrapar runda A enbart på ytan medans runda B ger ett par riktigt starka scener som ger spelet den ultimata twisten i slutändan. Det får en pausa spelet många gånger och undra: "Gjorde jag rätt?" "Är det jag som är den stora boven i slutändan?" "Varför attackerar mina närmsta mig?". Symboliken är fullkomligt strålande på många plan.

Såklart är detta inte ett nytt "Automata" men det finns ett plan där Replicant fullkomligt dominerar Automata på; striderna. Trots det magra utbudet av fiender så blir det aldrig tråkigt. Oavsett om man spetsar en galen rostig robot eller parerar en gigant med ett jättesvärd. Dessutom ger många fiender mycket krimskrams så det är sällan man är i behov av en uppgradering, såvida du inte går efter andra belöningar.

Jag har spelat Replicant i 80 timmar hittills och har fortfarande mycket att samla på mig. Men solen skiner och vädret är fantastiskt. Vi ses snart igen, lillasyster.

Samlat betyg: 9/10
1