Svenska
MEDLEMSRECENSION

Resident Evil 6

Skrivet av: AG Jati   2020-12-24

Det mest ambitiösa projektet i serien som förtjänar mer ros än ris.

Efter att ha långsamt gått igenom tidigare lir i serien detta år så har nu året gått mot sitt slut. Men ett återstår. Ett så pass ökänt verk som blev det svarta fåret från den förra generation. Låter väl som ett riktigt skitspel med andra ord? Inte enligt mig.

Med tanke på hur scenariot i denna älskade serie tog ett betydligt mer större kliv mot actiongenren så är det inte så konstigt att sexan är som den är. Det var som Jeremy Jahns sa en gång i tiden: "Det gamla Resident Evil kommer inte tillbaka", något som kanske inte åldrats så väl men ni förstår min poäng.

I och med att serien vid det här laget tog en ny växel satsade man på att separera kampanjerna beroende på vilken man karaktär man kör med. I början kan det kännas väldigt påklistrat men ju mer av dessa kampanjer man kör destå mer "aha"-känsla får man utav det hela. Storyupplägget känns mer välskrivet än tidigare och många bifigurer får större roller.

För att få bäst känsla av hur man kör spelet är det rimligast att (såklart) börja med Leons kampanj. I denna nagelbitare får man en dos av nostalgi. I samband med olyckorna som skett i staden Leon nu befinner sig får han flashbacks till händelsena i Raccoon City. Det är mycket fanservice och denna "intro"-kampanj fungerar ungefär som en tribute till hur Resident Evil var en gång i tiden.

Självklart så är inte allt felfritt, långt ifrån. Det finns gott om märkliga designval och precis som många liknande spel som släpptes under samma tid syns det att spelet åldrats dåligt. Bland annat spelets A.I. som känns väldigt "forcerat" i mina strider. Ihop med att spelets filmsekvenser ibland tar för alldeles mycket plats men (som tur är) kan man välja att skippa quick time events. Man kommer också bli irriterade över hur lätt karaktärerna ramlar så fort ett monster vidrör en.

Istället för möjligheten att uppgradera sina karaktärer från föregående lir så har spelet ett på snudd värdelös "skilltree". Inte nog med att det krävs en del grind för att ens köpa en uppgradering, du kan enbart ta med dig TRE skillpoints under spelets gång. Varför existerar detta system överhuvudtaget? Dessutom gör de knappt någon nytta när man vid högre svårighetsgrader bitvis dör av vad som helst och hur enkelt som helst.

Det kanske som låter som att jag tycker spelet är dåligt? Inte alls, långt ifrån. Bakom all detta idiotiska designval finns det mycket hjärta. Karaktärerna är mycket minnesvärda och spelet bjuder på väldigt många häftiga strider. I slutändan så var jag helt nöjd med Resident Evil 6. Klart bättre än vad man många påstår.

Samlat betyg: 7.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10