Yoshi's Crafted World

Skrivet av: Leorio   2020-06-19

Hur förmågan att se världen genom ett barns ögon får dig att feel-good. Här är Yoshi's Crafted World!

Den stora stjärnan i Yoshi's Crafted World är inte den korkade, lycklige, fiendeätande, ägg-bajsande, gröna dinosauren, men spelvärlden. Hela spelvärlden är gjord av kartong, papper och tyg. Ja, spelvärlden är bara en kuliss, som du då och då får se baksidan på till och med, med tejp och stygn och allt. Det känns aldrig som du utforskar en "riktig" spelvärld, men som om du äventyrar inuti ett litet barns fantasier.

Denna märkliga design ger spelet en helt egen känsla. Det enda spelet som jag kan jämföra det med, förutom de tidigare Yoshi-spelen, är LittleBigPlanet-spelen, men spelvärlden i Yoshi's Crafted World är betydligt mer abstrakt och påtaglig än till och med de spelen. Känslan är betydligt närmare att spela ett pusselspel med fallande block, än att spela något slags vanligt plattformsäventyr. I Yoshi's Crafted World reser du genom den gränslösa fantasivärlden som ett litet barn har klippt och klistrat av alla möjliga småbitar, tillsammans med sina föräldrar på köksbordet. Förutom vattenbanorna och djungelbanorna och de andra vanliga kandidaterna, så finns här mer intressanta, mer ovanliga banor, som samurajslott och rymdbanor.

Det främsta fokuset i Yoshi's Crafted World, förutom att klara banorna förstås, är att samla Smiley Flowers. De fungerar ungefär som Power Moons i Super Mario Odyssey; de flesta finns gömda på banorna eller fås som belöning för genomförda uppdrag, och du behöver ett visst antal för att låsa upp nya platser på världskartan. Antalet blommor du behöver för att öppna nya vägar på kartan är dock så lågt satt att det aldrig finns någon fara för att du inte ska kunna ta dig vidare.

Yoshi's Crafted World är ett väldigt enkelt spel om du bara tänker dig att spring rakt genom det. Men det blir en betydligt tuffare utmaning om du vill hitta alla gömda hemligheter. Det här är ett spel som är besatt av återspelningsvärde redan på den första genomspelningen. Förutom att spela alla banorna framlänges och baklänges och hitta alla gömda Smiley Flowers på varje bana, så kan du bli belönad med extra Smiley Flowers genom att på varje bana samla minst hundra guldmynt, hitta samtliga tjugo hälsohjärtan, hitta samtliga tjugo gömda röda mynt, eller genom att utföra specialuppdrag. Om du letar efter ett plattformsspel där du har anledning att spela samma bana om och om igen så har du en vinnare! Det tog mig femton timmar att klara spelet, men om du siktar mot 100% så kan du dubbla eller kanske tredubbla den tiden. Yoshi's Crafted World är precis så enkelt eller så svårt som du gör det till.

Vänta lite, sa jag "baklänges"? Ja, alla banor i spelet kan också spelas baklänges efter att du har klarat dem. Då får du se baksidan på kulisserna medan du försöker att hitta de tre hundvalparna som är gömda på varje bana. Kasta bara ett ägg på dem och de följer dig till slutet av banan. Den glädjedans som Yoshi och hundarna bjuder på efter de passerat mållinjen är värt allt engagemang som du lagt ner på spelet.

Ett riktigt plattformsspel måste förstås bjuda på bonusbanor också, något som erbjuder ännu mer variation. Så förutom de vanliga banorna, baklängesbanorna där du letar efter hundarna, och boss-banorna, så finns det ytterligare ett par banor i spelet som är ännu märkligare. Jag ska inte spoila dem här, bara nämna att på en av dem så får du spela som en gigantisk Yoshi-mecha, så nu förstår du vilken nivå av skamlös fanservice som vi pratar om här.

Ett vanligt problem med platformspel är att de kan vara väldigt frustrerande och straffa det minsta misstag med kännbara straff. I Yoshi's Crafted World får du alltid flera försök, och styrningen är väldigt förlåtande. Om du fortsätter att hålla in hoppknappen när Yoshi hoppar så börjar han att trampa vatten i luften, vilket gör att du kanske tar dig till nästa plattform trots att det såg ut som du inte skulle klara det.

Visst, om du aldrig hittar den där sista gömda Smiley Flowern på en bana så blir du förmodligen ganska så irriterad, och det är lite irriterande att man måste spela om en hel bana om man misslyckas med en tidsbegränsad utmaning i slutet av en bana, men det finns ingen riktig frustration i spelet.

Den svagaste länken i spelet är med god marginal musiken. Den är rent ut sagt hemsk. Det låter som en idiot som rabblar nonsens genom musik. Den är en ren förolämpning av spelen. Som tur var glömmer man den snabbt, så den kommer inte tillbaka och jagar dig i dina drömmar.

Det finns dräkter att samla, som ger dig mer skydd på banorna, men att samla dem alla är rätt meningslöst. Med tanke på att du faktiskt inte förlorar en dräkt när den förstörs, utan du kan använda den igen på nästa försök, så använder du alltid bara de femstjärniga dräkterna, vilket gör att alla de svagare kostymerna är helt meningslösa.

Berättelsen i spelet är också ganska dålig. Jag menar, ingen kommer till det här spelet och förväntar sig något annat än en riktigt simpel story, men berättelsen i Super Mario Odyssey var också väldigt enkel, och den var betydligt mer engagerande och inspirerande än det här försöket att skapa något slags sammanhang till spelets banor. Du förväntar dig inte att ett Yoshi-spel ska göra dig tårögd, men berättelsen är i desperat behov av ett par rejäla skopar av det till synes ändlösa hav av fantasi som spelmomenten och spelvärlden har fått alla sina härliga beståndsdelar från.

Med tanke på att hela fokuset i spelet är att det utspelar sig i huvudet på ett fantiserande barn, så bryter den tråkiga storyn helt den illusionen. Berättelsen i Yoshi's Crafted World känns aldrig som något som ett barn skulle fantisera fram. Det känns som något en spelmakare, som inte är van att skriva fiktion, skulle lyckas få ur sig. Slutet är dock riktigt coolt, mycket bättre än det hemska slutet i Super Mario Odyssey.

Men det är sällan du behöver genomlida några mellansekvenser i det här spelet. Mestadels så spelar man bara och så länge man spelar har man riktigt kul. Spelmakarna kallar sig Good-Feel av en anledning. För att... trumvirvel... deras specialitet är spel med mycket feel good! Nintendos spel har oftast ett stort hjärta och en välkomnande, omfamnande värme, men Yoshi's Crafted World tar till alla knepen det kan komma över för att vara så behagligt och godhjärtat som möjligt, utan att dränka spelaren och spelvärlden i socker. Även om spelet inte är i närheten av att vara lika underhållande som Super Mario Odyssey så är Yoshi's Crafted World ett utmärkt val om du vill ha ett lättsamt, färggrant plattformsspel till din Nintendo Switch.

Så Good-Feel, avskeda kompositören och författaren men ge alla andra en löneförhöjning, för detta var en skön, underhållande, avslappnande resa som fick mig att... trumvirvel... må bra!

Fördelar: avslappnade gameplay, unik spelvärld, stort omspelningsvärde, massor av hemligheter

Nackdelar: fruktansvärd musik, berättelsen passar inte till spelets grundläggande tema