Death Stranding

Skrivet av: AG Jati   2020-03-23

"You can go wherever you want...BB

Frågorna är många. Svaren minst lika många. Hur ska man beskriva just ett spel som Death Stranding? Just denna fråga är förstås själva anledningen till varför teve som datorspel är ett sådant stort fenomen. Vi har de mer lättsmälta och charmiga spelen vi växer upp med. Lätt och förstå. Men sen under mognadsperioden blir vi snabbt intresserade av många lockelser och frestelser. Man vill på sätt pöva något nytt, eller mer experimentera. Och det är just vad Death Stranding som spel bäst skulle beskrivas: Ett experiment.

Det är också svårt att se på mediavärlden i dagsläget utan att nämna mannen, myten, legenden: Hideo Kojima. En av tidernas största visionärer inom media som testades oss verkligen våran gräns till vad som är humant och övernaturligt. Spelserier som Metal Gear har fortfarande många frågor, men det kommer nog dröja tack vare det ökända Konami. Nog om drama. Jag vill fokusera på det positiva. Mycket tack vare Kojima har jag blivit berörd något alldeles extra.

I en mycket mörk dystopi finns det människor med högre makter. Dessa folk har så kallade "dooms". Från att resa de döda genom ett knäpp till att teleportera sig till vart de vill och ha möjligheten att återuppstå efter att ha dött. Livets och dödets olika gåtor tas upp många gånger. Mycket symbolism dessutom. Vår huvudkaraktär Sam bevakas av mystiska skyddsänglar som alla representerar död och liv. Deadman, Heartman, Die-Hardman och Moma. Alla skiljer de sig åt på en och en annan detalj som gör en riktigt trollbunden till spelets stora historia.

Man skulle skojfriskt döpa denna skapelse till "världens första riktiga leverans-simulator". Men det är också själva grunden och fungerar som en sorts levande glob under spelets gång. När man belastar sig med värdefulla föremål märker man genast att spelet fungerar som ett sorts "test". Hur mycket kan du bärga till destinationen? Ska du förlita dig på moralkakor och inte låta även den mest onda terrorist dö? Vill du krypa försiktigt tillsammans med din tubbäbis och i slutändan inte göra denna harmlösa varelse rädd för livet?

Är du öppnad för nya utmaningar är Death Stranding spelet för dig. Som betygsnittet säger är detta: fantastisk.

Samlat betyg: 6/10
1